I did it ... D3 en glaswerk!

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo dec 23 2007 10:34 am

a90 schreef:Hou er nog wel rekening mee dat de scherpte van de D3 niet zo ragscherp is als die van de D2x. Ik weet niet wat je referentiekader is maar er moet flink verscherpt worden. :(


A90, ik vind je opmerking heel belangwekkend.
Kan je eens aangeven hoeveel jij je foto's - we hebben er veel gezien- moet verscherpen en hoeveel méér dat is tov je vorige camera?
En doe je dat achteraf?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » zo dec 23 2007 11:07 am

Ik denk 80% bij de D3 ten opzichte van 20% van de D2x. Ik zal vanavond eens precies uitzoeken wat de instellingen verschillen van mijn "oude" D2x foto's tov. de D3 foto's, Volgens mij automatisch tov. een waarde 3. Het valt wel op in ieder geval.

De beelden laten zich overigens wel goed verscherpen. Nu was mijn D2x dan ook wel heel erg scherp, bij het enge af soms. Ik hoop nog een beetje op een user error :oops:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » zo dec 23 2007 11:20 am

a90 schreef:Ik denk 80% bij de D3 ten opzichte van 20% van de D2x.


Dat is behoorlijk veel! Ben inderdaad heel benieuwd naar de instellingen.
Bij de D2X verscherp ik minimaal :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo dec 23 2007 11:34 am

a90 schreef:Ik denk 80% bij de D3 ten opzichte van 20% van de D2x. Ik zal vanavond eens precies uitzoeken wat de instellingen verschillen van mijn "oude" D2x foto's tov. de D3 foto's, Volgens mij automatisch tov. een waarde 3. Het valt wel op in ieder geval.

De beelden laten zich overigens wel goed verscherpen. Nu was mijn D2x dan ook wel heel erg scherp, bij het enge af soms. Ik hoop nog een beetje op een user error :oops:


Hmmm dat is erg veel.
Zou je hierover een nieuw topic willen openen?
Het lijkt mij een belangrijk punt om de ervaringen van anderen te vernemen evenals mogelijke oorzaken en oplossingen
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » zo dec 23 2007 12:31 pm

Riemke schreef:Dat is behoorlijk veel! Ben inderdaad heel benieuwd naar de instellingen. Bij de D2X verscherp ik minimaal :)


Ik heb bij de D2x de verscherping ooit op automatisch gezet en dat beviel dus ben ik daar verder vanaf gebleven (+ - 30.000 clicks). Eventuele onscherpte ving ik later op in Capture of PS. Maar dat kwam eigelijk maar sporadisch voor.

Het is niet direct een focus kwestie, die is wel ok maar het beeld is vaak nogal soft te noemen. Het valt op dat er foto's voorbij komen op 3200 ISO die qua softheid niet veel verschillen van ISO 200 en dat begrijp ik nog niet helemaal. Misschien is het wel de eigenschap van de chip maar nogmaals, ik ga nog een beetje uit van een user error maar we zullen het beleven.

Ik zal er een nieuw topic van maken maar moet vanmiddag even op visite :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » zo dec 23 2007 2:41 pm

Maar A90 als je bij de D2X de verscherping op automatisch had staan dan is dat toch niet te vergelijken deze verscherping is variabel en verschilt per foto en hangt ook af van gebruikte lens en bijvoorbeeld het contrast in een opname.
Zo zal er bij de ene foto veel verscherping worden toegepast en bij een foto gemaakt met een goede prime bijvoorbeeld veel minder.

Overigens gaat men er bij zo’n pro kamera van uit dat de fotograaf zelf z’n beelden nabewerkt , dus een standaard beeld uit een peperdure D3 zal softer ogen dan een standaard beeld uit bijvoorbeeld een D40.
Persoonlijk schakel ik verscherping in de kamera altijd uit en verscherp pas als laatste stap in het nabewerken.

Een onbewerkt beeld uit een digitale kamera is overigens per definitie onscherp en zal altijd verscherping nodig hebben in of uit de kamera.

Groeten Jan .
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

D3

Berichtdoor tootsie » di jan 15 2008 6:15 pm

Ontzettend fijne camera !!
Zojuist de 14-24 mm . en 50mm/1.4 aangeschaft ! Ben benieuwd , heb hoge verwachtingen wat betreft scherpte van de full frame censor.
tootsie



Onderwerp:

Berichtdoor Edwin » do jan 17 2008 9:19 pm

En Tootsie,is ie scherp of niet?
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » do jan 17 2008 9:37 pm

Edwin schreef:En Tootsie,is ie scherp of niet?


Hij heeft zichzelf gesneden en kan niet meer typen... :D
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di feb 05 2008 8:55 pm

Hallo allemaal,

Deze week de D3, de 14-24/2.8 en de 24-70/2.8 ontvangen via mijn werkgever uit de VS, echter frustratie ten top ..... ben gisteren per direct voor een maand naar Dubai vertrokken voor mijn werk.

Geen invoerrechten of verzendkosten ..... gewoon door een collega mee laten nemen in zijn bagage.

Heb de dozen open kunnen maken en daar is het helaas bij gebleven .... zodra ik terug ben gaan de eerste indrukken op het forum geplaatst worden.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » di feb 05 2008 9:01 pm

Dubai was een mooie test locatie geweest.
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » di feb 05 2008 9:05 pm

Harrie, waarom heb je dan niet snel ff je dozen leeggetrokken en snel de cam nog meegenomen Dubai is zo'n prachtige locatie om de eerste duizend foto's te schieten, palm island, burj dubai, burj al arab, jumeirah hotel, kentekens met 1 cijfer :D
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » di feb 05 2008 9:10 pm

Ik zit er sterk aan te denken om hem op weg naar Italië, in Zwitserland te kopen. Rond de E 3400,- in Zwitserland, wil ik wel wat voor omrijden.
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » di feb 05 2008 9:20 pm

:shock: wordt wel een dure vakantie dan :mrgreen:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di feb 05 2008 9:24 pm

Dubai is inderdaad een interessante locatie - beetje hoog "Disneyland" gehalte - maar gezien mijn werktijden - 12 tot 14 uur per dag en dit 6 dagen per week gebruik ik mijn vrije tijd om het slaapgebrek in te halen.

En in Jebel Ali waar ik werk en woon (free trade zone / Dubai Aluminium) is fotograferen strikt verboden.

Heb ik iets om naar uit te kijken als ik weer thuis ben ..... gelukkig leest mijn vriendin dit forum niet!
Harrie Gerrits




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten