D3 scherpte

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za dec 29 2007 12:53 am

Bestand is zo een 85 KB groot dat is gezien het formaat 1024 breed toch aardig wat jpg compressie. De foto die Mike plaatst is 400 Kb groot dus ik bedoel maar.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Marco » za dec 29 2007 1:42 am

mikemix schreef:Tja, ik bedoel maar zo.
Deze was met met mijn D200+14-24 recent geschoten....


Er is waarschijnlijk onderweg iets mis gegaan tussen NEF en JPG, want ook met een D70s met 18-70 kitlens gaat het best nog redelijk op ISO 400.

Afbeelding
Marco



Onderwerp:

Berichtdoor Arend-ho » za dec 29 2007 9:37 am

lekkere foto Marco..bordje zou ik weggeshopt hebben denk ik

Arend
Arend-ho



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » za dec 29 2007 11:29 am

Zeker een mooie foto Marco, D70 laat zien dat met een kundige fotograaf dit ook is vast te leggen.
Bordje had ik ook weggeshopt overigens.
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » za dec 29 2007 11:33 am

luc schreef:Bestand is zo een 85 KB groot dat is gezien het formaat 1024 breed toch aardig wat jpg compressie. De foto die Mike plaatst is 400 Kb groot dus ik bedoel maar.


Sorry hoor, maar wat wil je dan met je eigen camera zeggen, dat die D3 niet deugt?
Vind dit een beetje jammer, dat door onkundig handelen een camera in een kwaad daglicht wordt gesteld, terwijl er met het tot stand komen van de "proef plaatjes" alles mis is.
mikemix



Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » za dec 29 2007 11:53 am

Vergeten we dat het nog altijd wel de fotograaf is, die het plaatje maakt?
Onwillekeurig moet ik dan terugdenken aan een van de workshops die ik gevolgd heb en waar iemand aanwezig was met het duurste van het duurste aan C***n apparatuur. Op mijn vraag wat voor foto's hij maakte, antwoordde hij dat hij nog nooit een spiegelreflexcamera in handen had gehad. Om een lang verhaal kort te maken :D Ik moest de beste man nog uit gaan leggen wat een diafragma was :shock: Maar wel voor plm. €15.000 aan spullen.

Om goede platen met een camera als de D3 te kunnen maken moet je dus wel minimaal het broodnodige samenspel tussen ISO, sluitertijd en diafragma beheersen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » za dec 29 2007 12:04 pm

Eens.
mikemix



Onderwerp:

D3 scherpte

Berichtdoor nicoh » za dec 29 2007 5:09 pm

Alle foto's zijn onbewerkt naar jpg omgezet, de bloming is alleen te zien na de omzetting en uploaden naar photobucket , de jpg's op mijn pc vertonen de bloming niet (?) de nef orginelen vertonen totaal dit verschijnsel ook niet, verbaasd mij ook, andere foto's van andere momenten welke zijn omgezet naar jpg vertonen dit ook niet,
jammer dat men conclusies trekt over de fotograaf zonder zijn achtergrond te kennen, haalt het niveau van de discussie wel naar beneden.
Voor mij gaat het om de D3 en mogelijke afwijkingen en of we elkaar kunnen helpen met informatie.
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor luc » za dec 29 2007 5:15 pm

Het lijkt me dat er iets gebeurt op photobucket waardoor de blooming/posterisatie ontstaat. Misschien is het beter om de foto's via Flickr te plaatsen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » za dec 29 2007 5:33 pm

Ter herinnering: de vraag was of de D3 met zijn FX sensor méér verscherping nodig heeft dan een cam met de bekende DX sensor.?
En,
Zo ja, wat zou de verklaring kunnen zijn?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » za dec 29 2007 5:38 pm

Die hoge compressie zou idd de posterisatie (ik zie het als posterisatie/banding, niet als blooming) kunnen veroorzaken. Mijn foto's op internet zitten ook soms onder de 100kb en dat is wel weinig. Is echter wel een goede beveiliging... :D

Wat ik wel vreemd vind is dat het vooral optreed bij de ISO 200 versie. Je zou het eerder bij de ISO 6400 versie verwachten omdat die in theorie minder DR heeft. Daarom dacht ik aan foute belichting en bewerking, omdat je die juist wel bij de ISO 200 versie verwacht.

Staat contrast op AUTO? Alhoewel je dan ook juist bij de ISO 6400 het probleem verwacht...

Iemand een idee?
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » za dec 29 2007 6:04 pm

@ Marten,

Deze vraag ontstond toen A90 zei dat hij bij de D3 meer moet verscherpen in de nabewerking als bij de D2X ,
Waarna hij vertelde dat hij de D2X op automatisch verscherpen heeft ingesteld en z’n D3 op de standaard instelling staat.
Het automatisch verscherpen bij de D2X betekent dat de kamera zelf bepaalt wanneer en hoeveel er verscherpt moet worden , dit hangt dus mede af van b.v het gebruikte objectief bewegingsonscherpte en noem maar op welke dingen nog meer invloed op de scherpte hebben.
Op basis hier van kan je dus niet de conclusie trekken dat de plaatjes uit de D2X scherper zijn als die uit de D3 , dat zijn appels en peren.
Dus wil je de scherpte van deze twee kamera’s vergelijken dan heb je een aantal proefopnamen nodig van beide kamera’s om te vergelijken anders blijft het speculeren en daar heeft niemand wat aan.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » za dec 29 2007 6:53 pm

@ Jan,

Speculeren, daar houd ik mij verre van.
Natuurlijk is er een meer gedegen onderzoek nodig, waarbij alle variabelen die niets met de vraag van doen hebben, worden uitgeschakeld. Daarover zijn wij het eens.Dat onderzoek is door de doorsnee D3 gebruiker niet te doen.

Maar als iemand jaren een andere professionele Nikon camera met uitstekende objectieven heeft gehad en nu een D3 met wéér uitstekend glas, terwijl je mag aannemen dat zijn hand niet méér is gaan beven (..), constateert dat hij méér moet verscherpen (vroeger bv 20%n nu 80%) , is het denk ik interessant hier op zoek te gaan naar de vraag, of dat zo kan zijn en zo ja wat daarvan de mogelijke oorzaak kan zijn. Daarbij gaat het dan meer om het inventariseren van ervaringen dan om onderzoek.
Dat alles natuurlijk in afwachting van gedegen onderzoek.

Maar misschien is de vraag hier te vroeg gesteld omdat er nog te weinig "ervaringsdeskundigen" zijn.

groet,
Marten
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Corné Goud » za dec 29 2007 7:07 pm

luc schreef:Het lijkt me dat er iets gebeurt op photobucket waardoor de blooming/posterisatie ontstaat. Misschien is het beter om de foto's via Flickr te plaatsen.

Luc.


Ik werk met Tinypic dat is ook okey, ik zeg dit omdat ik bij Flickr regelmatig zie deze foto niet meer kan worden weergegeven dat heb je bij Tinypic niet !! En je hoeft je niet aan te melden en alle grootes en avatar`s enz............

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Gebruikersavatar
Corné Goud

Forumlid
Berichten: 1538


Locatie: zeeland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

D3 verscherpen

Berichtdoor nicoh » za dec 29 2007 7:13 pm

inderdaad ging het om verscherpen en zal me dan ook terugtrekken uit deze discussie.

Het is de eerste keer dat ik me heb heb gemengd in een onderwerp en krijg, als ik laatste berichten terug lees, een beetje het gevoel dat er snel geoordeeld wordt, kritiek is nooit verkeerd en terecht als goed onderbouwd maar opmerkingen als "te hoog gegrepen" geeft het gevoel dat ik misschien hier ook wel niet thuis hoor.
Ik had gehoopt, daar de D3 net op de markt gebracht is, de aanloop perikelen en het "wennen"aan deze camera om deze ervaringen te delen.

( p.s. D200 en nu D3 gebruik beroepsmatig tbv onderzoeken en scadeverzekeraars ca. 2000 opnamen p/m, amateurfotograaf vanaf 15 jaar , altijd eigen doka gehad, tijdperk van losse lichtmeter en geen AF)
nicoh




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten