Dx lens op een d3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Berichtdoor D70-shooter » vr jan 18 2008 9:24 am

Eeh, dat heb ik dan weer niet bekeken maar dat lijkt me overigens niet.

Dat was eigenlijk de vraag! Ik las ergens dat vanaf ongeveer 20 mm, een dx objectief in FF bedrijf te gebruiken is. En naar zulke voorbeelden is iedereen hier wel nieuwsgierig!
D70-shooter



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr jan 18 2008 9:33 am

Tja a90, dat heb je je natuurlijk niet gerealiseerd toen je die D3 als eerste hier op het forum kocht: al die mensen die vragen om een testje zus en een testje zo..... :D
Namens alle potentiële D3 kopers: Dank!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » vr jan 18 2008 10:11 am

Is simpel te testen op een analoge SLR. Een 18-55DX is op analoog te gebruiken vanaf zo'n 27mm, misschien ietsje meer. Je krijgt tov van een crop camera niet meer beeldhoek, als je die op full frame zet. Misschien heel klein beetje. Een 12-24mm dx(18-36mm FF equiv.) wordt een 17-24 op kleinbeelformaat heb ik wel eens gelezen.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr jan 18 2008 12:03 pm

Of de circel nu groter of kleiner wordt, het blijft geen gezicht :)

Zal vanavond eens kijken, ben nu zelf ook wel benieuwd geworden. Naar mijn weten hangt de hoeveelheid vignetting ook samen met het gebruikte diafragma. Ik denk eeder dat die kwestie gaat opspelen bij het objectief wat ik nu gebruikt hebt. het diafragma is niet constant op 18 of op 55mm
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gino » vr jan 18 2008 12:07 pm

Hier de test met de 17-55mm DX op de D3.
Ik heb dus de automaat voor automatisch DX modus uitgezet en dan als beeldgebied FX ingesteld.
Camera op diafragmavoorkeuze en op f4.5 ingesteld
Heb van alle millimeterstanden eerst een foto met zonnekap en daarna op dezelfde millimeterstand zonder zonnekap gemaakt.
Hoop dat dit enige duidelijkheid schept.

17mm met zonnekap
Afbeelding

17mm zonder zonnekap
Afbeelding

20mm met zonnekap
Afbeelding

20mm zonder zonnekap
Afbeelding

22mm met zonnekap
Afbeelding

22mm zonder zonnekap
Afbeelding

24mm met zonnekap
Afbeelding

24mm zonder zonnekap
Afbeelding

28mm met zonnekap
Afbeelding

28mm zonder zonnekap
Afbeelding

Conclusie, vanaf 28mm zonder zonnekap is de DX lens bruikbaar op FX.
Met zonnekap vanaf ±32mm.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor D70-shooter » vr jan 18 2008 12:27 pm

Bedankt voor je tests!
D70-shooter



Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr jan 18 2008 12:40 pm

Maar wat een vertekening in de hoeken. Dat zie ik toch niet op mijn D200.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor foto-ed » vr jan 18 2008 1:50 pm

Het is en het blijft voor mij wachten op de Nikon D3x oid. Een camera van 19 à 20 miljoen pixels. Met DX-crop hou je dan als nog +/- 10 miljoen pixels over mer een DX lens. (Meer dan genoeg voor reportage werk!) Dat zou voor mij acceptabel zijn. Tot die tijd..... sparen!

Groetjes!!!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
Gebruikersavatar
foto-ed

Forumlid
Berichten: 829


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » vr jan 18 2008 2:16 pm

wil schreef:Maar wat een vertekening in de hoeken. Dat zie ik toch niet op mijn D200.


Nee omdat jij een crop factor hebt van 1,5 dus een d200 beeld is een uitsnede van de foto ;)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor De Put » vr jan 18 2008 2:26 pm

Wat ik me nu af vraag... Het zal best zo zijn dat je DX objectieven kunt gebruiken op een FF camera indien je de camera instelt voor gebruik van DX objectieven, maar het zoekerbeeld veranderd dan toch niet mee... lijkt me lastig compositie bepalen als je iedere keer moet gissen welk deel wel en welk deel niet op de foto komt. Bovendien zou ik, zeker igv zonnekap flink afgeleid worden door de vage zwarte vlekken in beeld...
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » vr jan 18 2008 2:33 pm

Het zoekerbeeld veranderd wel. Op het moment dat je een DX objectief op de D3 schroeft en de herkenning daarvan staat ingesteld op automatisch dan wordt het gedeelte buiten de DX crop donkerder. Zo kun je precies zien wat er op de foto komt.

De zonnekap vlekken komen niet in beeld bij een DX uitsnede.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor De Put » vr jan 18 2008 2:38 pm

Zo zo, ze zijn nog slimmer dan ik dacht bij Nikon :mrgreen:
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr jan 18 2008 2:49 pm

Duidelijk allemaal. Bedankt Gino.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gino » vr jan 18 2008 3:16 pm

De Put schreef:Wat ik me nu af vraag... Het zal best zo zijn dat je DX objectieven kunt gebruiken op een FF camera indien je de camera instelt voor gebruik van DX objectieven, maar het zoekerbeeld veranderd dan toch niet mee... lijkt me lastig compositie bepalen als je iedere keer moet gissen welk deel wel en welk deel niet op de foto komt. Bovendien zou ik, zeker igv zonnekap flink afgeleid worden door de vage zwarte vlekken in beeld...


Hoi Remco,

De foto's van de telefooncel zijn op verzoek genomen met een DX lens en de camera in FX mode.

Als je de camera in DX mode zet zie je van de zonnekap of de vignettering in de hoeken niets, net zoals bij de foto van men motor die ik hier eerder geplaatst heb.
Je verliest dan wl de helft van je pixels maar dan heb je nog steeds een foto van ± 6 miljoen pixels en dat is nog steeds goed bruikbaar voor het meeste natuurlijk.

Maar zoals ik al eerder gemeld heb is dit een éénmalige actie want zodra de 24-70mm f2.8 een beetje leverbaar begint te worden komt die er nog bij voor op de D3 en de 17-55mm is voor de D300 waar dit objectief voor bedoelt is.

Groetjes, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Gino » vr jan 18 2008 3:18 pm

foto-ed schreef:Het is en het blijft voor mij wachten op de Nikon D3x oid. Een camera van 19 à 20 miljoen pixels. Met DX-crop hou je dan als nog +/- 10 miljoen pixels over mer een DX lens. (Meer dan genoeg voor reportage werk!) Dat zou voor mij acceptabel zijn. Tot die tijd..... sparen!

Groetjes!!!


Je kan ook voor de huidige D3 gaan en er de objectieven op zetten die ervoor bedoelt zijn natuurlijk.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten