Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor Nikonijn » za jan 16 2010 5:33 pm

Ik haal instellingen van internet af, druk die af en zet er m'n eigen/gewijzigde instellingen op :wink:
Weet ik zonder in het menu te zoeken wat m'n instellingen zijn. Na dit een paar keer in het begin gebruikt te hebben weet ik het doorgaans wel :)
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
Nikonijn

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Roermond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor Cees » za jan 16 2010 5:56 pm

a90 schreef:In geen geval, de D3 stelt nog enkel scherp bij het half indrukken van de ontspan knop, evenals zijn zusje en broertje trouwens.

Ik heb in het verleden wel eens geëxperimenteerd met dit soort instellingen en op het moment dat alles is ingesteld werkt het dan ook vaak wel. Ben je echter een week verder en de helft vergeten dan sta je dat ding weer te vervloeken omdat hij niet doet wat je wil. Ik werk met de standaard instellingen die de AF heeft en de 3 instellingen die achterop de camera zitten met het knopje, daar kan ik me nog altijd aardig mee redden.



Werk aan de winkel als je het wel wilt, Riemke! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor a90 » zo jan 17 2010 10:43 pm

Toch blijft dit wel boeien. Nu moet ik zeggen dat ik helemaal blindelings de weg weet om de AF in te stellen maar deze instelling is toch wel weer makkelijk.

Maar even een tweede user bank aangesproken en ben aan het testen nu :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor aquarius » di feb 23 2010 3:23 pm

Marten schreef:
Nikonijn schreef:Nu wil ik op het scherpstelpunt (meestal het belangrijkste punt) ook nog de lichtmeting vasthouden.
Ik ben ermee aan het experimenteren maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft dit al uitgezocht?

Dat doe je met het AE-L knopje.
Af te regelen onder f6
Zie p 338 en 332 van je handleiding.


Even dit draadje weer opgezocht omdat ik hier ook niet uitkom.
Zo simpel als boven omschreven is, is het niet als je de instellingen van Arthur gebruikt. Stel, je hebt een model bij een raam en je wilt licht meten op het gezicht. Ik doe dit met spotmeting en loop naar het model en meet op het gezicht en houd de AE-L knop ingedrukt (met mijn duim) Ik loop dan naar de goede positie en stel scherp dmv de AF-on knop met de wijsvinger te activeren. Na scherpstallen laat ik de AF-on knop los en maak de gewenste compositie. Dan druk ik met de wijsvinger op de ontspankop af (de AE-L knop nog steeds vasthoudend met de duim) na het maken van de opname ben ik eerst een kwartier bezig om mijn vingers uit de knoop te halen :lol:
Nu weet ik wel dat je na lichtmeting ook de gegevens handmatig kan overzetten op M maar ik vroeg me af of er geen gemakkelijker manier is dmv de speciaal voor dit doel uitgevonden knopjes.
Deze vraag in dit draadje ging niet verder dus misschien ben ik de enige die aan vinger gymnastiek doe :P
De AE-L functie koppelen aan de ontspanknop is geen optie ivm zoals ook al aangekaart de VR activering.
Alvast bedankt ( Arthur :roll: )

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor Mark Meisner » di feb 23 2010 3:54 pm

Dit is erg makkelijk te doen door wel op M te gaan werken. Doe zoals gewend de spotmeting op het gezicht maar dan in M. Kies de gewenste diafragma en verander met je wijsvinger de juiste sluitertijd zoals aangegeven wordt in je belichtingsbalk. Nu is de belichting juist en kun je gewoon met je duim de af-on knop bedienen en de foto maken. Is minder werk en gepriegel dan met je wijsvinger de af-on knop te gebruiken.

Je kan ook nog je function knop instellen al AE-lock, zit in menu f4 en dan de bovenste keuze en daarna kiezen voor AE Lock.
Mark Meisner



Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor aquarius » di feb 23 2010 4:07 pm

Oke Mark bedankt. Echt stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb aan die functieknop. Zo zie je maar weer het nut van een forum.
Ik heb het net geprobeerd en mijn handen zijn net groot genoeg om met mijn ringvinger de functieknop te bedienen. Het komt gelukkig ook niet zo heel veel voor want meestal corrigeer ik toch in NX maar goed om te weten. Ik had alleen de waterpas op de functieknop staan dus ik kijk wel wat handiger is.
In ieder geval bedankt.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor Frank B » di feb 23 2010 10:33 pm

kan simpeler, bij d300:

ga naar bediening in menu, f6 AE-L/AF-L knop toewijzen
vervolgens bij AE-L/AF-L knop indrukken kiezen voor : AE-vergrendelen(herstel na ontspannen)

je kunt dan licht meten en deze vasthouden door de AE-L/AF-L knop een keer in te drukken (hoef je dus niet ingedrukt te houden)
na eenmaal afgedrukt te hebben wordt de vastgezette meting door camera weer vrijgegeven. Gebruik ik zo vaak :wink2:
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Berichtdoor aquarius » di feb 23 2010 10:52 pm

Heerlijk toch dit Forum voor luie mensen net als ik. :oops: Hartstikke bedankt Frank. Is bij de D3 hetzelfde. Wanneer je deze knop per ongeluk hebt geactiveerd dan nogmaals drukken en is weer oke. (omdat de AE-L knop dicht bij de AF-on knop zit zal dit dikwijls voorkomen denk ik)
Nogmaals dank voor de moeite om dit met ons te delen.
Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor jettiny » do apr 22 2010 10:44 pm

Hartelijk dank Arthur, in eerste instantie voor het plaatsen van dit zeer nuttige draadje, en het werk wat daarmee gemoeid is/was. :D
Ook dank aan de mensen die toegevoegde waarde hebben gegeven aan dit onderwerp.
Mijn D80 staat ook ingesteld als aangegeven, en bekijk nog wat het in de praktijk op gaat leveren. :D
Ben benieuwd !!!

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor ALE » do apr 22 2010 11:01 pm

Graag gedaan Tiny, leuk om te zien dat dit draadje nog steeds leeft op het forum.
Have fun,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor Robin » zo mei 02 2010 6:12 pm

Ha Arthur,

Dit draadje leeft zeker nog want ik ben nu ook in de probeer fase met jou instellingen op mijn D90, heb alleen nog geen foto bekeken welke ik gister gemaakt heb ivm midweek vakantie aankomende week

Ik ga binnenkort beoordelen of dit een voor mij werkende optie is.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor explorator » zo jun 20 2010 10:08 pm

ook ik heb mijn toestel nu zo ingesteld begint mijn vrouw nu te klagen omdat zij het met haar handje bijna niet meer kan... :lol:
explorator



Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor Patrick » ma jun 21 2010 6:49 pm

explorator schreef:ook ik heb mijn toestel nu zo ingesteld begint mijn vrouw nu te klagen omdat zij het met haar handje bijna niet meer kan... :lol:

Dat lijkt me geen nadeel... :twisted:

Mijn vrouw heeft een eigen camera: een D40 met 18-70 DX. Dat vind ze groot en ingewikkeld genoeg... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor explorator » di jun 22 2010 6:41 pm

ik ben zo wie zo niet bang dat mijn vrouw mijn camera meeneemt, mede gelet op het gewicht van de d300 met een grip en een 80-200 2.8 lens erop moet zij bijna een oost-duits trainings progamma volgen om dit setje een beetje op te tillen.... :lol:
explorator



Onderwerp:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één kn

Berichtdoor JBD » di jun 22 2010 7:30 pm

explorator schreef:ik ben zo wie zo niet bang dat mijn vrouw mijn camera meeneemt, mede gelet op het gewicht van de d300 met een grip en een 80-200 2.8 lens erop moet zij bijna een oost-duits trainings progamma volgen om dit setje een beetje op te tillen.... :lol:



Uhhhhh.... Ik heb een D300 met grip en een 70-200 lens met 1.7 extender of een 300mm lens met extender. Ik heb maatje 38-40 en geen Oostduits trainingsprogramma gevolgd :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten