fotografeertechniek

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

fotografeertechniek

Berichtdoor walt001m » ma nov 06 2006 2:30 pm

Ik zie vaak pro fotografen contuniue hun duim op een knopje houden op de achterkant van de body (vlgs mij niet de AE lock want die zit verder naar links) tijdens het scherpstellen of framen van een foto.
Ik neem aan dat ze dan het Autofocus knopje gebruiken maar wat is daar nou het voordeel van tov scherpstellen via de ontspanknop?
Laatst gewijzigd door walt001m op ma nov 06 2006 4:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » ma nov 06 2006 4:07 pm

Misschien batterij sparen, omdat de VR bij dit knopje niet mee doet?
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » ma nov 06 2006 4:46 pm

...en toch denk ik dat het de AE-lock is. Ik gebruik de camera vaak met spotmeting en het middelste scherpstelveld. Zodoende lock ik de belichting op het onderwerp, en maak de uiteindelijke compositie voor ik afdruk...werkt goed, vooral bij grote contrasten.

groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Re: fotografeertechniek

Berichtdoor hjanssen » ma nov 06 2006 5:18 pm

walt001m schreef:op de achterkant van de body (vlgs mij niet de AE lock want die zit verder naar links)


Ik heb even gekeken op de Nikon site naar de D2Xs en de twee knopjes zitten zo dicht naast elkaar, dat je van afstand nooit kan zien welke ingedrukt wordt.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor ML » ma nov 06 2006 5:58 pm

Als het toch de AF-on knop is die gebruikt wordt......
Het voordeel is dat je net als met AE lock (voor de lichtmeting) met de AF-on de scherpte op je onderwerp kunt vasthouden, dan compositie veranderen en dan ontspannen, als je dit alleen met de ontspanknop doet en je laat de knop even los tussendoor dan gaat ie weer staan focussen terwijl je je onderwerp net uit het scherpstelveld had geplaatst, dus moet je van voren af aan beginnen.
Het knopje kan dus best handig zijn, al gebruik ik m zelf ook bijna nooit.
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Brian » ma nov 06 2006 6:17 pm

Ik gebruik ook altijd de AE lock functie. Eigenlijk heb ik nooit goed begrepen waarom je een scherpstelveld zou kiezen als je gewoon even het centrum van de lens richt op het onderwerp en dan gewoon de scherpte vast kan houden. Ik kies dus alleen nog het scherpstel veld als ik een foto vanaf statief wil maken en deze helemaal gelocked heb.
Brian



Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » ma nov 06 2006 7:09 pm

ik gebruik de extra 10 scherpstelvelden nauwelijks. In de tijd van mijn f4s had ik er ook maar 1 in het midden. Ik heb wel gemerkt dat de middelste sensoren te koppelen zijn, zodat je een groter scherpstelveld maakt, handig voor snel bewegende onderwerpen, waar de exacte scherpstelling ondergeschikt is aan de inhoud van het beeld. (zoals in sommige sportfotografie het geval)

groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » ma nov 06 2006 11:06 pm

Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik had een tijd geleden ook nog een x een verhaal gelezen van iemand die had de cam altijd op Continue autofocus staan en gebruikte ook de focusknop. Maar ik begrijp niet hoe je dan een nieuwe composititie kan maken want dan blijft de cam toch steeds scherpstellen als je de comp verandert?
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » di nov 07 2006 9:23 am

...dan gebruikte hij de focusLOCK-knop waarschijnlijk. anders ben je na een dagje fotograferen best moe... :)

groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » di nov 07 2006 2:49 pm

walt001m schreef:Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik had een tijd geleden ook nog een x een verhaal gelezen van iemand die had de cam altijd op Continue autofocus staan en gebruikte ook de focusknop. Maar ik begrijp niet hoe je dan een nieuwe composititie kan maken want dan blijft de cam toch steeds scherpstellen als je de comp verandert?


Je kunt met de D2* modellen de AF weghalen van de ontspanknop. Je stelt dan dus scherp met de AF-ON knop (of MF) en de ontspanknop funktioneert alleen als ontspanknop (belichting even niet meegerekend, maar die kun je ook vantevoren manual instellen). Dus AF (AF-ON)/MF scherpstellen > Composeren > Schieten...

Net als vroegah...
yoyo




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten