D2Hs

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

D2Hs

Berichtdoor alfredo » za dec 30 2006 6:16 pm

Beste forumvrienden...
Ik maak veel sportfoto's (honkbal) en ben daarom geinteresseerd in de D2hs,
omdat dit apparaat 8 foto's per seconde kan maken..
Mij verbaast echter dat deze camera slechts 4 mp is...is dat niet te weinig?
Kan iemand mij iets zeggen over de kwaliteit van de foto's?
Komt er binnenkort ook een opvolger?
Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » za dec 30 2006 8:00 pm

Hoi Alfredo,

Ik heb zelf de D2H. Heb de laatste tijd een aantal vergrotingen af laten drukken op 70x50 en hier is niks mis mee.
Ik maak met de D2H zowel sport als studiofoto`s en ikzelf vind het een alles kunner ook al heeft hij maar 4 mp.
Neem anders even een kijkje op mijn website dan krijg je misschien een indruk wat 4 mp nog af kan leveren. (de sportfoto`s moet ik er nog opzetten helaas)

Groetjes,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Aquarius lang zo gek nog niet!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » za dec 30 2006 8:11 pm

Hallo Aquarius,

Dat liegt er niet om, echt stuk voor stuk kwaliteit en zoals ik zie heb je een brede interesse.

Daar zal ik nog een puntje aan kunnen zuigen!

Heb je al dze foto's met je D2H gemaakt met die 4 MP?

Als jij met 4 MP al zulke resultaten kan boeken, hoef ik er nog niet over na te denken om mijn D70s te vervangen voor een D200.

Maar mijn complimenten!

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » za dec 30 2006 9:05 pm

Hoi George,

Dank je wel voor het compliment. Niet alle foto`s zijn met de D2H gemaakt. Een aantal met een D70 en met een Fujica. Als het goed is staat het onder de foto`s.
Nogmaals dank.

Groeten,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » za dec 30 2006 9:17 pm

Mooie site aquarius.
Overigens die 4mp sensor in D2H is is heel ander soort als de CCD.
namelijk een LBCAST.

het is niet vergelijkbaar.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » za dec 30 2006 9:27 pm

Ja, wat wil je! Het zijn "andere" pixels. Op dit forum is al eens eerder een draadje geweest hierover. Komt inderdaad ongeveer neer op hetgeen Bug322 schrijft.. Heb zelf een poster gezien van ca. 1,20 x 1,00, gemaakt met een D2H, helemaal scherp. Autosport!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groet, Cees :D

PS hangt natuurlijk ook nog wel van de opgeschroefde lens af ..... 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D2Hs

Berichtdoor yoyo » zo dec 31 2006 12:34 am

alfredo schreef:Beste forumvrienden...
Ik maak veel sportfoto's (honkbal) en ben daarom geinteresseerd in de D2hs,
omdat dit apparaat 8 foto's per seconde kan maken..
Mij verbaast echter dat deze camera slechts 4 mp is...is dat niet te weinig?
Kan iemand mij iets zeggen over de kwaliteit van de foto's?
Komt er binnenkort ook een opvolger?
Hartelijk dank!


Wat wil je gaan doen met het eindresultaat? Als je alleen maar op internet publiceert is het meer dan genoeg. Dan zit je meestal rond de 0,3mp (600x400)...
Een D2Hs is al wat beter dan een D2H qua ruis. Hij heeft ook een beter LCD scherm. Ik heb geen D70, ik heb een D2H, maar volgens vele reviews zijn de 4megapixels uit een D2H te vergelijken met de 6mp uit een D70. De D2Hs is ook iets minder gevoelig voor IR dan de D2H. Er zijn genoeg natuurfotografen die er in het begin ook mee gewerkt hebben. De meeste zijn nu idd over naar een D2X of D2Xs, maar die megapixel beesten hebben ook hun nadelen qua dataopslag en workflow. En de vraag blijft, heb je zoveel mp nodig? Alleen als je stock bureau dat eist. Maar ik ken ook de verhalen van fotografen die dan gewoon hun platen upscalede naar 50MB en ze zo inleverde. Of er gewoon dia's van maakte...
Hoe wil je publiceren?

Heb je een auto nodig die 400km/h kan?
Laatst gewijzigd door yoyo op zo dec 31 2006 12:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » zo dec 31 2006 12:48 am

http://www.imagepower.de/IMAGES/imgEQUIPMENT/D2H.htm
http://www.imagepower.de/IMAGES/imgEQUIPMENT/D2Hs.htm

Er zijn op het internet genoeg reviews te vinden.
http://www.nikonlinks.com/equipment_digital_d2h.htm


PS
Een goede foto wordt niet gemaakt door een goede camera, maar door een goede fotograaf.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » zo dec 31 2006 12:49 am

Ik begrijp wat je bedoelt... ik publiceer gecropt op een sportsite..gratis en krijg later nog al eens vragen om die foto's in de originele resolutie en verscherpt en besneden enzo te branden op een schijf tegen een lichte vergoeding...
Maar ik heb nu ook een aanbieding gekregen wekelijks een honkbalfoto in te sturen voor de Bussumsche krant en de Naarder Koerier...geen telegraaf natuurlijk maar het is een geweldige eer... ik ben bereid een lening aan te vragen en een 8foto per secondecamera te kopen... overigens heb ik prachtige plaatjes kunnen schieten met mijn mooie D50 met kitlenzen, dus het gaat me puur om de snelheid...ik heb bij het WK-Honkbal op een tafeltje gestaan tussen het geratel van de profs en heb als liefhebber zelfs een accreditatie- PRESSHESJE gekregen...
Zoals ik zei de mitrailleurs stonden links en rechts van me en ik kon slechts fotograferen met 2,5 foto per seconde... toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik bepaalde acties wel op de plaat had en de profs niet..simpelweg omdat ik meer verstand van het spelletje had, dus dat was een voordeel.
Verder heb ik zelf een fotoprinter van HP... zo'n goedkope HP Photosmart 7450... kreeg ik gratis bij het verlengen van een telefoonabonnementje.
Ik druk af en toe af op A4.
Maar niet echt proffessioneel... kortom die D2Hs lijkt me een kanjer!
Hij is echter in 2005 geintroduceerd...dus de D2Hs zal, net als mijn D50 wel weer snel in de uitverkoop zijn...of?

Groeten,
Alfred.
Laatst gewijzigd door alfredo op zo dec 31 2006 1:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » zo dec 31 2006 1:08 am

Je moet natuurlijk niet te veel gaan croppen met 4mp. Dan blijft er al heel snel niets over. Maar een 4mp plaat kun je A4 plotten.

Er is een optie om naar een D2X of D2Xs te gaan. Die hebben 8fps bij een 6,8mp "highspeedcrop". De cropfactor van je beeldhoek is dan niet 1,5 maar 2,0. Doordat hij dan maar 6,8mp ipv 12mp is kan hij die snelheid halen. Op 12mp halen ze 5fps.

Een D2X(s) is echter 30% duurder dan een D2H(s).
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » zo dec 31 2006 1:11 am

Ik heb ook al genoeg teleurstellingen met de D2X(s) gelezen. Deze camera's laten genadeloos zien hoe slecht je lenzen zijn en hoe slecht je (statief)techniek is. Mensen die scherpe foto's hadden met een D2H en dat met een D2X niet meer voor elkaar kregen... Dan heb ik het o.a. over grote telelenzen.
Hou met alle D2 camera's rekening met meer PostProcessing voor het maximale resultaat.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » zo dec 31 2006 1:22 am

Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar als je naar de huidige timeline kijkt dan verwacht ik een aankondiging van een D3H in augustus/september 2007. Maar voor je er dan werkelijk één in je handen kan houden ben je meestal een half jaar verder...
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor paulk » zo dec 31 2006 1:48 am

De geruchten/verwachtingen mbt een d3H voor dit najaar zijn mede obv de vervangingscyclus van de Nikon DSLR modellen (zie Thom Hogan) erg sterk

Betekent ook dat de tweedehandsprijs voor een D2Hs dan sterk omlaag zal gaan, wellicht nog een overweging om indien het niet perse hoeft nu al een D2Hs aan te schaffen

Mbt D2X(s) en High Speed Crop: geweldige toepassing, ook als is het een crop. Maar voor sportfootografie heeft de D2X (volgens zeggen) een ander nadeel, nl veel ruis bij hoge ASA. Ik heb er niets van gemerkt, maar ga dan nooit hoger dan 800 ASA

Mocht je willen wachten maar wel een pro DSLR voor sport willen raad ik je aan naar een D1H te kijken, 5fps, mooie hoge ASA en snelle AF. De 2,7 megapixel valt in de praktijk reuze mee, en na aanschaf van een D2Hs is het een goede back up
paulk



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » zo dec 31 2006 9:34 am

Mijn Nikon F6 haalt ook 8 bps. Het is alleen jammer dat dan het filmpje zo snel vol is. Want dat zijn dan max. 4 sec. en het is gebeurd.
Kan je met een D2H veel langer achter elkaar doorgaan?
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo dec 31 2006 11:39 am

alfredo schreef:Zoals ik zei de mitrailleurs stonden links en rechts van me en ik kon slechts fotograferen met 2,5 foto per seconde... toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik bepaalde acties wel op de plaat had en de profs niet..simpelweg omdat ik meer verstand van het spelletje had, dus dat was een voordeel.

Groeten,
Alfred.

Precies!
Dus waar heb je eigenlijk zo'n snelle, dure camera voor nodig? Jij hebt met een fractie van investering die de batterij naast je erin gestopt heeft een beter resultaat. Juist door 8 fps kun je lui worden, omdat het plaatje er altijd wel tussen zal zitten. Bedenk dat voordat je een lening af gaat sluiten! Dat vind ik nogal wat voor een foto per week in de lokale krant (overigens met alle respect). Wat voor meerwaarde denk je eruit te gaan halen? Bedenk dat goed voor jezelf en besluit dan of je zo'n grote uitgave voor jezelf verantwoord vindt.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten