2e hands D2X of nieuwe D200

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

2e hands D2X of nieuwe D200

Berichtdoor marcel » do nov 03 2005 12:03 pm

Beste clubleden.

Ik zit met een dilemma en wel dit,ik heb op dit moment een D100 maar nu ben ik heb ik de mogelijkheid om een 2e hands D2x te kopen die maar enkele maanden gebruikt is.Maar nu met de D200 in aantocht is zit ik te twijfelen of ik nog niet ff moet wachten.Wat is jullie advies?
marcel



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do nov 03 2005 5:44 pm

Voor de prijs van een D200 kan je een hele mooie tweedehands D1x en als je een beetje goed rondshopt ook nog een bijpassende flitser aanschaffen.
Ook werkt een D1x handiger dan een D200 met non-CPU-objectieven, bij de D1x is het gewoon een kwestie van lens er op en gaan...
Bij de D200 moet je bij elke lenswissel weer van alles in het menu instellen.
De D200 is daartegen weer veel zuiniger met de accu en is voorzien van de nieuwste snufjes én natuurlijk veel compacter.
Voor mij zou het gebruik van oude MF-objectieven de doorslag geven.
Af en toe een MF-objectief - D200.
Heel vaak MF-objectieven - D1x.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

maar dan antwoord

Berichtdoor roel » do nov 03 2005 6:48 pm

De vraag van Marcel gaat over het kopen van een D2x of D200. Die keuze vind ik positief uitslaan voor de D2x. Je hebt (in het geval je die nodig hebt) meer pixels en het is een robuustere camera. Zoals ik de vergelijkingen zie, zullen de verdere kwaliteiten nagenoeg gelijk zijn. Een groot verschil is natuurlijk het gemak waarmee je non-cpu lenzen op de D2x kunt gebruiken. Net zoals Ed aanhaalt voor de D1x.
Iets waarmee de D200 in voordeel is, is dat het ISO gevoeligheidsbereik groter is (100-1600 t.o.v. 100-800).
Mocht je er belang aan hechten, dan is de grootte wellicht een keuzepunt. De D2x is toch beduidend groter. Een plaatje dat AG al aanhaalt in een ander bericht (hieronder nogmaals weergegeven), toont dat duidelijk aan. Het zijn in ieder geval beide camera's om bij te watertanden!

Van een winkelier begreep ik overigens dat de D200 vanaf medio december leverbaar wordt. Nog even wachten dus...
.
(Afbeelding
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do nov 03 2005 7:32 pm

Sorry, ik zie nu ook.... :oops:
In dat geval zou ik ook altijd gaan voor de D2x, helemaal als de prijs aardig overeenkomt. :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do nov 03 2005 7:41 pm

Dag Marcel, Nikonvrienden,

De keuze tussen de D2X en D200 is moeilijk. Het verschil in prijs tussen een 4 maanden oude D2X en een D200 is zodanig dat ik zou wachten. Kenn Rockwell kiest bij voorbaat voor de D200. Rørslett doet rustig aan met zijn test.

Het beste wat je nu kunt doen - als je nog twijfelt - is kijken of er ergens een demo exemplaar is van de D200.

Tot slot iets over gebruik van AI/AIS lenzen.
[b]Ik ben heel benieuwd hoe de D200 werkt met AI/AIS objectieven[b], want dat kan ie wel volgens de specs (maar ik zie het graag in de praktijk).
Ik ben er niet geheel zeker van of het opgeven van het diafragma altijd zou moeten. Op internet (dw.z. bij www.photo.net bijdrage Rørslett) lees ik, dat als de camera weet hoeveel het ingestelde diafragma afwijkt van het maximale diafragma, dat dan het opgeven van het diafragma aan de camera wellicht niet echt nodig is (ik formuleer wat voorzichtig). Alleen is het wellicht wat slordig als je in de zoeker (en in de info file bij de foto) niet het juiste diafragma te zien krijgt.
Gijs Sandberg merkt op, of je ook scherptediepte controle kunt toepassen bij de D200 als er een AI/AIS lens op zit. Ik ben geneigd te zeggen van wel....maar ik zou de camera eerst in mijn handen willen hebben.
Eigenlijk wil ik ook snel een demo in mijn handen hebben :-)

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr nov 04 2005 1:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do nov 03 2005 8:24 pm

Misschien kan INCA ons in Eemnes een keer met de D200 laten stoeien...... :P
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor marcel » di nov 08 2005 1:35 am

Nikonvrienden

Bedankt voor de reacties en misschien moet ik nog even wachten tot er een exemplaar van de D200 in de schappen van de winkels ligt. De folder van de D200 heb ik al in handen gehad op de clubstand nu ff wachten op het echte exemplaar.

Gr. Marcel
marcel




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten