Reparatie Nikon D1

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Reparatie Nikon D1

Berichtdoor ThunderNet » di jan 31 2006 4:56 pm

Wie ben ik?
Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik zal daarom even in het kort vertellen wie ik ben.
Ik ben Bart Ubels, woonachtig in het opperste noorden van de provincie Drenthe. Een student Technische Informatica, van 20 jaar.
Ongeveer een jaar geleden ben ik naar de AutoRai geweest, voordat ik daar heen ging, moest en zou ik een digitale camera kopen.
Dit is de Fuji S5500 geworden. Een paar maand later ben ik een dag op pad geweest te fotograferen met mijn vaders Nikon F401s, en ik was kortweg verkocht.
Ik heb toen veel gewerkt en gespaard gedurende de zomer, en heb toen een Nikon D70s kit aangeschaft.
Inmiddels zijn we een flitser en een leuke serie Nikkor lenzen verder. Helemaal verslaafd met het Nikon virus.

Hoe kom ik aan een D1
Een paar weken geleden is mij een defecte Nikon D1 aangeboden, deze heb ik voor een zacht prijsje kunnen overkopen.
Helaas zat hier geen acculader bij, en zijn de 2 accu's die er bij zitten ook niet super meer. Hiervoor ga ik binnenkort een acculader inelkaar solderen, daar een nieuwe Nikon MH-16 270 euro moet kosten bij konijnenberg. Zoals U kunt begrijpen is dit bedrag mij veel te hoog, en zeker als student zijnde heb je dit niet zo even in de broekzak.

Wat mankeert er aan de D1?
De camera lijkt het perfect te doen, althans het mechanische en lichtmetingsgedeelte. de sluiter doet het goed, alle modussen zijn in te stellen, etc.
Zonder CF kaartje er in, komt er vanzelfspreken [-E-] in het display te staan. Echter zodra ik er een CF kaartje in steek, komt er een 1 te staan, en begint er een logootje met card te knipperen in het top-display. In de zoeker komt er [Cd] in beeld.
Ook lijkt de firewire aansluiting niet te werken, zodra ik de camera aansluit op mijn computer, en Nikon Remote Control start, geeft deze aan dat hij geen aangesloten camera kon vinden.
De Video-out lijkt ook een zwart beeld te geven.
En het gewone display doet ook helemaal niks. Wat wel werkt is het kleine displaytje onder. Waar de CSM instellingen etc. gedaan kunnen worden.

Ik heb gister de camera helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer inelkaar gezet (AF/Mount/sensor etc. niet) maar alle bekabeling tussen de printplaatjes in de camera lijkt zo op het oog goed te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt er dus op dat het digitale gedeelte van de camera niet meer werkt. Reperatie bij Inca lijkt me te ver in de kosten te laten lopen.


Weet iemand hier op dit forum een mogelijke oplossing? Dingen waar ik naar zou kijken, of meer informatie over reperatie van deze prachtige camera?

Alvorens bedankt,
Bart Ubels
ThunderNet



Onderwerp:

Defecte D1 ?

Berichtdoor nikon-nl » di jan 31 2006 6:13 pm

Regel 1: als je niet weet hoe de camera er van binnen uit behoort te zien is er maar één antwoord: afblijven :)
Regel 2: een blinkend kaartsymbool kan duiden op een defecte of verkeerde kaart. Is de kaart geformatteerd en zo ja, hoe? Formatteer de kaart eerst in de camera, als dat niet lukt dan op een PC; en niet alleen wissen, maar volledig formatteren. De D1 neemt niet alle merken kaarten.
Regel 3: als er op het grote scherm niets te zien is, vindt er geen beeldregistratie tijdens en na de opname plaats, zeer waarschijnlijk door een lage batterij/accu-spanning. De sluiter zal wel geluid maken, maar er wordt niets geregistreerd omdat er te weinig spanning is. Bij een lage spanning kan het scherm niet meer werken en geeft een donker egaal beeld of helemaal niets.
Regel 4: originele Nikon accu's zijn erg duur; op ebay.de zijn alternatieven te koop voor rond de 30 euro. Zelf een lader in elkaar zetten kan goedkoop zijn maar ook alle accu's slopen. Je moet goed weten hoeveel spanning er afgegeven kan worden. Ook gebruikte laders zijn niet zo duur (zie ebay.de)
Regel 5: kijk ook even in de eigen instellingen of de schermweergave aan staat en hoe. Als je geen handleiding hebt, kijk even op www.nikonlinks.com Kijk ook in instelling 24 of de vorige eigenaar via Nikon software individuele instellingen heeft gebruikt, die eerst weer ongedaan moeten worden gemaakt.
Regel 6: Als er te weinig spanning is en er geen beeld geregistreerd is (zie regel 3), dan komt er uit video-out ook niks.
Merkwaardig is dat het kleine schermpje bovenop geen beeld geeft. Ook bij een bijna lege accu moet er wel iets te zien zijn.
Regel 7: Inca heeft een uitstekende technische dienst. Voor enkele tientjes kijkt men de camera na en geeft men een reparatieadvies met prijsindicatie. Je kan dan altijd nog beslissen: weggooien of sparen voor een reparatie. Met een kratje minder per week moet een student toch rond kunnen komen; 't is mij 40 jaar geleden ook gelukt
:D
Veel succes & plezier.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » di jan 31 2006 6:24 pm

Lage spanning kan het niet aan gelegen hebben. Althans dat lijkt me sterk. Het batterij icoontje gaf namelijk wel volle accu aan.
Maar ik denk dat ik binnenkort toch maar contact op moet nemen met inca, omdat ik ook paar problemen heb met mijn AF 80-200 f/2.8 lens :(
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor marcel » di jan 31 2006 7:33 pm

Ik ben het volledig met Nico eens "Afblijven".
Als je een camera koopt (zeker een digitaaltje) met een mankement,
is het raadzaam om bij Inca na te vragen wat de reparatie gaat kosten
Maar dat is weer een leer voor een volgende keer.

Gr. Marcel
marcel



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » di jan 31 2006 7:40 pm

Misschien heb ik niet helemaal duidelijk vermeld, dat er dus niks veranderd is na het openmaken. Daarnaast is hij al een keer door een onbekend iemand 'geopereerd' getuige de vingervlekken die ik tegenkwam aan de binnenkant van de body. Ik heb een repair manual waar precies instaat hoe de camera inelkaar/uitelkaar te halen valt.

1 ding wat me wel op viel, is dat er een pinnetje van het CF slot miste. Deze pin bevond zich rechtsboven (gezien vanaf de achterkant camera) of linksboven gezien vanaf het kaartje. Volgens de specificaties van de Compact Flash standaard zou dit een ground pin zijn. Is hier iemand met een D1 die zou kunnen kijken of daar idd een pin hoort te missen?
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor luc » di jan 31 2006 8:55 pm

Ik ben zelf ook niet bang van soortgelijke operaties... en zeker met een repair manual in de hand, zou ik het ook proberen.. Hij is toch stuk en als je er niet te veel voor betaald hebt is niet geschoten altijd mis.. je kunt hem altijd nog wegbrengen toch..al is het naar de Kliko :D

Lijkt mij dat de CF card specs gewoon de specs zijn en een ground pen kun je dan idd niet missen of het moet puur en alleen voor afscherming zijn. Ik heb eens in mijn CF kaart slot gekeken van mijn D70 en daar zie ik gewoon alle pennetjes zitten, maarja dat is natuurlijk geen D1

Wat wel vreemd is is dat je geen normaal beeld krijgt op je top display je zou toch kunnen stellen dat dat niets met je CF slot te maken heeft.

Als je de schemas ook hebt zou je eens kunnen meten of je hier en daar alle spanningen wel hebt. het kan bijv. voorkomen dat er een voedings spanning ontbreek omdat er ergens een spanningsregelaar stuk is of een soldeerring los is geraakt.

En anders toch die enkele tientjes uitgeven voor een vakkundige diagnose. je weet dan wel gelijk waar je aan toe bent.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » di jan 31 2006 9:34 pm

Het topdisplay doet het dus wel. Dat is ook meer het lichtmetings gedeelte.
Het ziet er echt meer naar uit dat het digitale gedeelte van de camera niet goed functioneerd.
Zoals je weet is de Nikon D1 grotendeels gebaseerd op de Nikon F5 en F100. De ruimte voor het filmhuis e.d. zit er ook nog steeds in, daar zitten nu alleen verscheidende printplaten.
Helaas heb ik die schema's dus niet, anders kon ik idd het een en ander doormeten.

En de kliko? nooit ;) mocht hij als nog niet werkend zien te krijgen, dan kan hij altijd nog dienst doen als een soort over-sized super lens achterdop :lol:
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor luc » di jan 31 2006 10:33 pm

ThunderNet schreef:Het topdisplay doet het dus wel. Dat is ook meer het lichtmetings gedeelte.
Het ziet er echt meer naar uit dat het digitale gedeelte van de camera niet goed functioneerd.
Zoals je weet is de Nikon D1 grotendeels gebaseerd op de Nikon F5 en F100. De ruimte voor het filmhuis e.d. zit er ook nog steeds in, daar zitten nu alleen verscheidende printplaten.
Helaas heb ik die schema's dus niet, anders kon ik idd het een en ander doormeten.

En de kliko? nooit ;) mocht hij als nog niet werkend zien te krijgen, dan kan hij altijd nog dienst doen als een soort over-sized super lens achterdop :lol:


hehe ik bedoelde ook eigenlijk de Kliko die hier in de achtertuin staat :lol:

Ik zal wel eens gaan spitten misschien dat ik wel aan een schema kan komen maar ik beloof niks.. van een F5 heb ik in ieder geval wel maar ik denk dat je daar niet echt veel aan hebt.

Zit er wel een printbaan aan het (afgebroken) pootje meten ? je zou misschien Via een omweg kunnen proberen of je het pennetje toch op de cf kaart kunt aansluiten.. dun draadje over de socket heen om te testen.

Ik heb pas nog een paar printen met cf sockets weg gegooid,zul je altijd zien..Maar een goedkope usb 1.1 cf card reader heeft ook een socket..
Misschien dat je daar iets mee kunt.


Misschien kun je met een sterke loep zien of het pootje werkelijk is afgebroken...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » di jan 31 2006 11:10 pm

Alvast bedankt, hoe meer informatie over de camera, hoe groter de kans dat er iets bruikbaars tussen zit. Ik zal de camera weer openschroeven, en het CF slot er weer uithalen (zit in half metalen behuizing) zal er eens een mooi macroshotje van proberen te maken ;)

Mijn intentie is dus absoluut niet om de camera te mollesteren. Het is een stukje Nikon historie, en in dat opzicht alleen is het al leuk om hem weer werkend proberen te krijgen :)
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo feb 01 2006 1:59 am

Dag Bart,

Ik volg dit onderwerp met belangstelling en ik denk veel mensen met mij. Ik hoop dat het je lukt en dat er dan een leuk verhaal over komt op ons forum. En als je het met leuke foto's kunt verlevendigen graag :-).

De motivatie om de D1 te repararen ook uit een historisch belang, spreekt mij als gebruiker van oud Nikon spul wel aan.

In ieder geval succes.

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » wo feb 01 2006 2:33 am

Een volgende update kan ik helaas niet voor donderdag geven. Ik heb morgen namelijk een dagje fotograferen in de stad gepland met een vriend van me :)

En de avond ;) ergens moet er geld vandaan komen :D

Ik ben nog steeds verbijsterd van de D1, de kracht van de focus, de snelheid, en nog veel belangrijker: het gevoel. Echt subliem. :) Maar ik denk dat mensen die de D1 wel eens hebben kunnen vast houden, wel snappen wat ik bedoel :)
ThunderNet



Onderwerp:

Berichtdoor Rob » wo feb 01 2006 8:41 am

Mocht alles nu gaan lukken let dan even op met je lader want Li-Ion accu's mogen PERTINENT niet onder 1 volt percel bij ontladen en max 1.4 bij opladen. Dan sloop je ze enorm, Li-Ion is zo lastig te laden dat ik zelf zo kiezen voor een 2e hands ladertje.
Rob



Onderwerp:

D1 reparatie.

Berichtdoor nikon-nl » wo feb 01 2006 3:53 pm

Bij Abro Zaandam liggen nog twee MH-16's (laders voor EN-4 accu) op een klant te wachten. Moet betaalbaar zijn. Ik heb er net ééntje (no. 3 dus) weggehaald. Ookal geeft de spanningsaanduiding aan, dat er een volle accu in zit, dan nog kan op het moment van afdrukken een piekspanning nodig zijn, die net effe niet aanwezig is. Die spanningsindicatie op het bovenste scherm zegt niet alles. Bij intenstief gebruik slurpt de D1 stroom. Iets sterkere accu's zijn aan te bevelen.
Ik ben van D100 naar D1 gegaan vanwege de degelijkheid en het feit dat alles waar Nikkor op staat er op past. Met de juiste adapter past er zelfs een EL-Nikkor op voor macro-opnamen, met spotmeting nota bene!
Bij Inca kunnen ze je ook vertellen hoe de interne spanning er bij staat en hoeveel sluiterbewegingen de camera achter de rug heeft. Heb je toch een indruk wat er met de camera zoal gebeurd is.
Veel plezier!
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Equis25 » wo feb 01 2006 4:21 pm

Bart,

Na dat ik al de bovenstaande posts gelezen heb, dacht ik er aan dat als ik het goed begrijp, digitale cameras een interne accu hebben, die de klok etc. van electiciteit voorziet. De andere accu is om de sensor etc. te laten werken. Het schijnt dat deze interne vaste accu opgelaad word door de verplaatsbare accu. [Dit schijnt o.a. de nodige problemen op te leveren met de nieuwe D200, wanneer je dat niet weet]. Zou het mogelijk dat deze interne accu ontladen is en je daarom problemen hebt? [Afgezien van de CF card pins]
Equis25



Onderwerp:

interne accu!

Berichtdoor nikon-nl » do feb 02 2006 9:30 am

Volgens Nikon gaat die interne batterij zeker 10 jaar mee. Als die leeg is verschijnt er op het LCD scherm bovenop de camera een symbool als waarschuwing = aldus de tekst op blz. 8 van de Nederlandstalige handleiding van de D1. Die batterij wordt door Inca tegen betaling vervangen. Aangezien de camera hooguit 5 jaar oud is, lijkt het mij vreemd als de batterij nu al leeg is.
Nico
nikon-nl




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten