D4: AF-ON toewijzen aan subselector (joystick) mogelijk?

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

D4: AF-ON toewijzen aan subselector (joystick) mogelijk?

Berichtdoor yo-1 » wo sep 11 2013 8:26 am

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is AF-ON toe te wijzen aan de center-functie van de subselector (joystick)van de D4 ??

Dat lijkt me namelijk een uitermate handige combinatie van functies onder één knop. Zeker bij dynamische taferelen waar je snel van focuspunt zou willen wisselen en dat snel wil vastzetten.
Met je duim op de joystick sturen van het scherpstelpunt, en door er op te drukken dat focuspunt dan met één klik met dezelfde duimvastzetten, zonder een duim te hoeven verplaatsen.

Nu gebruik ik de AF-ON knop om focus vast te zetten, maar als ik snel het focuspunt wil verzetten moet ik daarvoor naar hetzij de ring van de combiselector verplaatsen, (macht der gewoonte uit het verleden met de D700/D3s) of naar de secundaire selector. Om dan snel weer naar de AF-on te verplaatsen.

Van de tekst op pagina 333 van het manual leid ik af dat het NIET kan (kennelijk wel aan de Fn-knop). En dat lijkt me een gemiste ontwerpkans van Nikon...
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
Gebruikersavatar
yo-1

Clublid
Berichten: 222


Locatie: Raamsdonksveer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D4: AF-ON toewijzen aan subselector (joystick) mogelijk?

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 11 2013 8:41 am

yo-1 schreef:Van de tekst op pagina 333 van het manual leid ik af dat het NIET kan (kennelijk wel aan de Fn-knop). En dat lijkt me een gemiste ontwerpkans van Nikon...

Lijkt me een juiste conclusie (van de manual). Of het een gemiste kans is daar laat ik me niet over uit. :wink:
Maar je zou de PDF-manuel nog eens extra door kunnen zoeken of er nog een paar andere plekken zijn waar je iets kunt onderbrengen?

D4 Gebruikshandleiding: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _nl_04.pdf
D4 Professionele instellingenhandleiding: http://nikonsupport.eu/europe/Manuals/d ... ide_nl.pdf
D4 Netwerkgids http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _Nl_01.pdf
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo sep 11 2013 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D4: AF-ON toewijzen aan subselector (joystick) mogelijk?

Berichtdoor yo-1 » wo sep 11 2013 8:47 am

Dat het aan de Fn knop wel kan is misschien een idee, maar dat wordt ook een heel andere motorische werkwijze: dan moet ik 50% meer vingers (nl. de middel- of ringvinger) mee gaan gebruiken, en zijn er nog 2 vingers over om grip op de camera te houden...... Ik voel de kramp al komen.... :)
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
Gebruikersavatar
yo-1

Clublid
Berichten: 222


Locatie: Raamsdonksveer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten