presentatie D4S

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor bart78 » di feb 25 2014 2:27 pm

Sony is al aardig onderweg hoor, 11FPS op een mirrorless camera

http://www.youtube.com/watch?v=ZftoZD_E15c
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Flandria » di feb 25 2014 4:10 pm

Meer MP is voorbehouden aan de D4x.
Ik ben benieuwd wie er in het pikke donker wil fotograferen....
Overigens deel ik de opmerking dat de de spiegelreflex als systeem
op z'n grens is....sowieso irriteert mij de herrie dikwijls bij veel soorten
van fotografie, zeker als je een Duitse analoge meetzoeker bent gewend.
Het spiegelreflexsysteem is klaar.
Flandria



Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Fotojeroen » di feb 25 2014 6:49 pm

off-topic over mirror-loos en 11 fps. Da's ook niet veel. Ik heb met camera's gewerkt die, zonder spiegel, makkelijk duizenden beelden per seconde maakte. Het maximale was 100.000 per seconde. Was dan wel een resolutie van 1024x15 pixels. 1000 fps op 2336 x 1728 was wel goed mogelijk. Erg leuk speelgoed. Maar ook om te werken erg leuk (high-speed-photography bij autocrashes)

---

Maar een D4s, mag ik zeggen dat ik niet gruwelijk onder de indruk ben?
Een veredelde D4, met een hoop dingen een beetje beter. Maar revolutionair is het niet te noemen. Dit is niet de 1Dx-killer waar Nikon misschien op hoopt. 16MP is zat voor een camera als dit. Een studiobeest moet je er niet van willen maken, het gros van de kopers zal zijn/haar foto's waarschijnlijk buiten de studio maken. Een leuke upgrade, meer ook niet
Fotojeroen

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Olliepippie » di feb 25 2014 8:55 pm

Tot op heden hebben alle "S" modellen als ik me niet vergis altijd kleine upgrades gehad en geen revolutionaire verbeteringen. Dus deze keer geen verrassing: 1fps erbij, een nieuwe Expeed 4 rekenmachine erin en nog wat kleine aanpassingen. Al met al blijft het een mooie camera en inderdaad geen 1Dx killer maar andersom doet de D4 ook nauwelijks onder voor de 1Dx en is Nikon met de D4S nu weer een klein stapje dichterbij.... Die extra 2 Mp van de 1Dx maken het verschil toch ook niet meer?
Ben idd wel benieuwd wat de toekomst brengt en hoelang spiegelreflex nog de toon zet in de professionele hoek. Systeemcamera's komen redelijk in de buurt van een spiegelreflex in een handzamere behuizing. Een full frame systeemcamera waar het F mount glas van Nikon op past (zonde om het allemaal op te ruimen....) met een EVF ala Fuji X-T1 zou wel eens het begin van het einde kunnen betekenen.....
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor GTJ » di feb 25 2014 9:40 pm

Gebruikersavatar
GTJ

Forumlid
Berichten: 3632


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Willem Focus » di feb 25 2014 9:53 pm

Dat filmpje wat op dit link staat, DTJ, met die 4oo mm F/2.8 erop, 11fps, tsktsktsktsktsktsttsk. Klinkt best snel hoor :)


Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 26 2014 12:58 am

Fotojeroen schreef:Ik heb met camera's gewerkt die, zonder spiegel, makkelijk duizenden beelden per seconde maakte. Het maximale was 100.000 per seconde. Was dan wel een resolutie van 1024x15 pixels. 1000 fps op 2336 x 1728 was wel goed mogelijk. Erg leuk speelgoed. Maar ook om te werken erg leuk (high-speed-photography bij autocrashes)

100.000 beeldjes per seconde betekent in ieder geval dat één beeldje een belichtingstijd heeft van maximaal 1/100.000 sec. als je de tussenliggende minimale pauzes ertussen niet eens meerekent. Er moet dan wel erg veel licht zijn met bovendien een instelling van de ISO erg hoog ingesteld om dat überhaupt mogelijk te kunnen maken. Lijkt me praktisch in de normale fotografie niet voorkomen.

Bijvoorbeeld een gemiddeld heldere lichtwaarde overdag buiten van EV 15 bij ISO 100 geeft een sluitertijd/diafragma combinatie van 1/250 bij f8
Om aan een 1/100.000 seconde te kunnen komen zul je bij die lichtwaarde van EV 15 de ISO op een waarde van 10.000 moeten instellen, en het diafragma van de lens verder moeten openen naar F4.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor ArjanL » wo feb 26 2014 9:56 am

Willem Focus schreef:Dat filmpje wat op dit link staat, DTJ, met die 4oo mm F/2.8 erop, 11fps, tsktsktsktsktsktsttsk. Klinkt best snel hoor :)


Willem :wink2:

Ik hoor het verschil niet hoor met mijn D4 (die ook 11 fps haalt maar met mogelijke onscherpe beelden tussendoor).
Hogere ISO vind ik wel top. Evenals de gefinetunede (nieuwe) Expeed 4. Snelle beeldverwerking is zó fijn.
RAW-S en Gigabit Ethernet is mooi voor snelle overdracht in stadions etc. Ik kan me geen andere reden voorstellen waarom je met kleine bestanden
zou willen werken. Je kan altijd downsamplen en een D 800 koop je ook vanwege de detaillering in de grote bestanden.
Vernieuwingen op video gebied zijn mooi voor diegenen die dat gebruiken of nodig hebben.
Vooralsnog ben ik niet onder de indruk van het gebruiksgemak van DSLR-filmen.
De nieuwe accu spreekt mij ook aan. Ik hoop dat deze ook werkt in de D4.
Als Nikon de trend van de Df doorzet krijgen we misschien wel weer de systeemcamera's terug in de oorspronkelijke zin van de betekenis.
Dus een modulair opgebouwde camera met verwisselbare zoekers, matglazen etc. En knoppen bovenop :)
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 26 2014 10:44 am

ArjanL schreef:Dus een modulair opgebouwde camera met verwisselbare zoekers, matglazen etc. En knoppen bovenop :)

Dat denk ik juist niet. Reflexcamera is op het eind van zijn ontwikkelingsfase. De volgende stap is spiegelloos met een EVF
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo feb 26 2014 10:57 am

Léon Obers schreef:
ArjanL schreef:Dus een modulair opgebouwde camera met verwisselbare zoekers, matglazen etc. En knoppen bovenop :)

Dat denk ik juist niet. Reflexcamera is op het eind van zijn ontwikkelingsfase. De volgende stap is spiegelloos met een EVF


Het gekke is dat spiegelloos veel ouder is dan de SLR en alhoewel ik een aantal systeemcamera's beschik (Panasonic G3, Olympus E-PL3), met een losse EVF. Hoop ik dat men niet zomaar die kant op gaat. Wat ik hoop dat is dat een soort zoeker, zoals de gecombineerde zoeker van de X100(s) de standaard wordt.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 26 2014 11:11 am

Bij een gecombineerde zoeker als een Fuji X100(s) zie je geen scherpteverloop tegenover het punt waarop je scherp stelt, bovendien een parallax tussen het vastgelegde beeld met wat je ziet door de zoeker. Dat is geen vergelijkbare oplossing met waar het bij de tot nu toe uitgebrachte reflexen nu juist om te doen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 26 2014 11:16 am

bart78 schreef:Sony is al aardig onderweg hoor, 11FPS op een mirrorless camera

http://www.youtube.com/watch?v=ZftoZD_E15c


Canon ook hoor!

Op hun 1DX, 12FPS met klapperende spiegel, en 14PFS met de spiegel opgeklapt.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo feb 26 2014 11:18 am

Léon Obers schreef:Bij een gecombineerde zoeker als een Fuji X100(s) zie je geen scherpteverloop tegenover het punt waarop je scherp stelt, bovendien een parallax tussen het vastgelegde beeld met wat je ziet door de zoeker. Dat is geen vergelijkbare oplossing met waar het bij de tot nu toe uitgebrachte reflexen nu juist om te doen is.



Daarom ook een soort zoeker als de X100{s}, waarbij ik hoop op een zoeker die de goede dingen van een EVF combineert met die van een OVF.

Ik ben soms gewoon aan het kijken, de camera is dan uit. Dat gaat niet met een EVF.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Vincent » wo feb 26 2014 11:23 am

Léon Obers schreef:Bij een gecombineerde zoeker als een Fuji X100(s) zie je geen scherpteverloop tegenover het punt waarop je scherp stelt, bovendien een parallax tussen het vastgelegde beeld met wat je ziet door de zoeker. Dat is geen vergelijkbare oplossing met waar het bij de tot nu toe uitgebrachte reflexen nu juist om te doen is.


Kun je dat duidelijker uitleggen want ik snap niet helemaal wat jij bedoelt hier :oops:

Bij de gecombineerde zoeker van de X100s kun je in elk geval wisselen tussen rangefinder optische zoeker met inderdaad problemen zoals geen scherpteverloop zoals je in de foto gaat zien en dat de werkelijke compositie af kan wijken van het optische beeld. Dit probleem is echter niet aanwezig bij de EVF. Hierin is DOF, compositie en zelfs belichting te bekijken zoals de foto uiteindelijk genomen gaat worden. In lastige licht situaties is dat echt een geweldige tool omdat je bij het aanpassen van de belichtingscorrectie gelijk feedback krijgt in de zoeker (of o pde LCD). Dat kan in sommige situaties het trial en error process van de juiste belichtingscorrectie zoeken schelen :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: presentatie D4S

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2014 11:24 am

Ik denk dat de hybride zoeker van de Fuji X100(s) en X-Pro1 een eenmalig (redelijk geslaagd) experiment zal blijken te zijn.
De productiekosten van een goede EVF zijn inmiddels dusdanig gedaald dat een duurdere hybride EVF/OVF uit kostenbesparingen minder toegepast zal worden.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten