Diafragmapinnetje body D3s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor henkk » wo jun 11 2014 10:06 pm

OT, maar het voorschrift van Nikon is intrinsiek onveilig.Hoe harder je trekt des te gemakkelijker het gaat bewegen in plaats van dat het steeds vaster komt te zitten.
Kijk hier maar eens http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=45343&hilit=losgeschoten&start=15#p591167
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Edje » wo jun 11 2014 10:15 pm

Pfff dit is een hele discussie geworden.

Maar ik heb de handleiding er bij gepakt en daarin staat idd dat je bij het monteren van de lens er goed op moet letten dat je het ontgrendel knopje niet indrukt.

Ik vind het zoiezo onbegrijplijk dat zo een schroefje los kan komen en dat het niet met locktite vast zit.
Of beter nog dat het een vast pennetje is.
De combi D3s icm een 500mm lens word veel in het prof segment gebruikt en wordt ook vaak flink gebruikt.

Dat zo een schroefje dan bij een lens van drie jaar oud loskomt, had ik nooit verwacht.

Ik weet zeker dat het bij mij gekomen is tijdens het opzetten van de lens in de auto, waarbij dit vaak door ruimte gebrek de lens schuin houdend gebeurde en dan ook nog even snel...

Dit ga ik dan ook niet meer doen.

En nogmaals ik ben nog steeds verbaasd en een beetje teleur gesteld in Nikon dat één zo een klein schroefje het verschil kan maken in een flinke schade!

Het gebeurd waarschijnlijk toch vaker, want ze zijn er bekend mee in Beverwijk.

Mvg Ed
Edje

Forumlid
Berichten: 108


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor henkk » wo jun 11 2014 10:20 pm

+1 +2 +3
echt onbestaanbaar voor een kwaliteitsbedrijf.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Léon Obers » wo jun 11 2014 10:30 pm

Edje schreef:Ik vind het zoiezo onbegrijplijk dat zo een schroefje los kan komen en dat het niet met locktite vast zit.
Of beter nog dat het een vast pennetje is.

Mogelijk is het schroefje gewoon geborgd met zoiets vergelijkbaar als Locktite. Het is echter geen wondermiddel. Bedenk dat het slechts een minuscuul schroefje is. Tikken en klappen, daar blijft het niet mee vastzitten. En wat stel je je voor bij "een vast pennetje"? Het zal toch op een of andere wijze bevestigd moeten worden. Schroefje dus.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor yzf1kr » wo jun 11 2014 10:34 pm

henkk schreef:OT, maar het voorschrift van Nikon is intrinsiek onveilig.Hoe harder je trekt des te gemakkelijker het gaat bewegen in plaats van dat het steeds vaster komt te zitten.
Kijk hier maar eens http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=45343&hilit=losgeschoten&start=15#p591167


Niets mis mee. Wat heb je liever? Gewurgd worden door je camera, of een camera die valt?
De keuze van nikon is heel bewust gemaakt. Nu zijn ze afgedekt tegen claims wanneer iemand aanhef zijn riem blijft hangen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Edje » wo jun 11 2014 10:45 pm

Misschien had het uit de vatting gefreesd kunnen zijn ipv een schroefje.
Dus dat het één geheel is.

Ik vraag mij wel af of het alleen gebeurd bij de tele lenzen of ook bij de kleine lenzen.
Edje

Forumlid
Berichten: 108


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Léon Obers » wo jun 11 2014 11:07 pm

Frezen uit de vatting is geen optie want daarmee krijgt de rest van de drie bajonet flensrandjes aan de achterkant een verkeerde spaanrichting loodrecht op de draairichting om een lens te monteren. Bovendien te grof als bewerking. Daarmee is een lens niet soepel op een camera te plaatsen. Gedraaid (op een draaibank) loopt de spaanrichting in de draaiing van de lens mee.
Frezen lijkt me ook te bewerkelijk en daarmee te kostbaar. Als het überhaupt kan. Het moet wel een erg dun freesje zijn om die rand aan de achterkant te kunnen uitfrezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor henkk » do jun 12 2014 9:00 pm

Ik denk dat Nikon de bajonetten met een 3D-printer moet gaan maken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor henkk » do jun 12 2014 9:03 pm

yzf1kr schreef:Niets mis mee. Wat heb je liever? Gewurgd worden door je camera, of een camera die valt?
De keuze van nikon is heel bewust gemaakt. Nu zijn ze afgedekt tegen claims wanneer iemand aanhef zijn riem blijft hangen.

Ik denk dat je met de Nikon-bevestigingswijze even goed gewurgd wordt. Zou daar echt geen kans op wagen. En bovendien betaalt Nikon de gevallen camera's niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor emdeklerk » do jun 12 2014 9:27 pm

Ik denk dat de Nikon-bajonet al 55 jaar een industrienorm is waar je zelden of nooit problemen mee zult hebben. Natuurlijk, niets is onfeilbaar, het blijft mechanische techniek.

Maar de zeldzame keren dat er eens iets niet goed gaat wordt het natuurlijk breed uitgemeten en weet iedereen ineens hoe het beter of anders zou moeten.

Nee, van andere bajonetten hoor je nooit problemen, maar die lopen dan ook niet zo lang als die van Nikon. Minolta kwam veel later en is al jaren ter ziele (hoewel Sony hem nu gebruikt), Canon heeft in dezelfde periode als Nikon vier (4) bajonetten versleten. Olympus OM? Pentax K? Lopen die al sinds 1959?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Flandria » do jun 12 2014 9:39 pm

Eensch.
Toch een maar, dat het kwetsbaar is, is een feit.
Zeker in combinatie met een zwaar objectief als een 500mm.
De massa in combinatie met de handeling in combinatie met lastige situaties om deze te wisselen (stadion, vogelhut, auto, enz)
is bijna vragen om problemen. Zeker als je bedenkt dat het echt een minuscuul pennetje is.
Als je dan bedenkt dat de combinatie objectief en body over de 10K kost dan begrijp ik de frustratie.
Zal eens aankaarten met Nikon NL, dat is wel het minste.
Flandria



Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor henkk » do jun 12 2014 9:43 pm

Daarom is de luchtvaart zo veilig omdat elk ongeluk tot in z'n kleinste oorzaak wordt geanalyseerd en er lering uit wordt getrokken. Als er een faalkans zit in de Nikon bajonet door een lullig schroefje van € 0,10, is het zaak daar iets aan te doen.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Edje » do jun 12 2014 10:10 pm

Joepie de poepie!!

Ik kreeg vandaag mijn D3s weer binnen.
Hij was aan het einde van de dag dat ik hem bracht tegen de verwachting in al klaar.
Geweldig, ik werd als een volwaardig NPS lid behandeld.

De doos was echter wel gehavend, maar de camera was goed ingepakt.

We kunnen weer fotograferen:-)

Naar mijn mening is de enige goede manier om zo een combi te bevestigen, de lens rechtop te zetten en de camera horizontaal op de lens te draaien.

Stof word geminimaliseerd om op de sensor te komen, en je kan de body rustig op de lens zakken.

Ik vind het prachtig dat Nikon al die tijd dezelfde bajonet gebruikt, maar als dat schroefje toch zulke problemen kan geven zouden ze toch echt serieus naar een oplossing moeten zoeken om met getzelfde bajonet dit schroefje te vervangen voor een vast pinnetje.

Maar goed ik ben geen Nikon ontwikkelaar.

Maar die schroefjes, ik houd ze in de gaten.
Edje

Forumlid
Berichten: 108


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Marten » do jun 12 2014 10:47 pm

Edje schreef:....Maar die schroefjes, ik houd ze in de gaten.

Ik ook.
Bedankt voor het onder de aandacht brengen in dit topic.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragmapinnetje body D3s

Berichtdoor Cyrus » do jun 12 2014 11:07 pm

@emdeklerk: FWIW - de Pentax K-bajonet gaat al sinds 1975 mee, in diverse incarnaties (vergelijkbaar met de evolutie van de Nikon F-mount).
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten