Opvolger D3x ?

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Opvolger D3x ?

Berichtdoor a90 » do aug 21 2014 11:38 pm

Heeft iemand informatie over een mogelijke opvolger van de D3x ? ik kan er maar weinig over vinden.

Ik heb de camera nu bijna 5 jaar en hoewel hij nog steeds uitstekend bevalt vraag ik mij af of er ooit nog wel een opvolger gaat komen. Immers de D3/s is opgevolgd door een D4/s en de D700 door de D800/ D810.

De D3x lijkt het stiefkindje te worden en zal misschien als hi res pro camera niet opgevolgd worden ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D3x ?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 22 2014 8:22 am

Het verbaasd me al een poos dat er geen opvolgers zijn van meerdere camera's.

In een lang verleden, ging Nikon alleen voor kwaliteit (1917 - 1960). En daarna moest er ook omzet gemaakt worden. Met een keuze voor alleen kwaliteit loop je als fabrikant de kans dat je onbetaalbaar wordt voor consumenten. De keuze voor de omzet wordt bepaald door de penningmeester en de invloed van de aandeelhouders. Deze mensen hebben nog steeds een grote invloed bij Nikon.

Daarna hebben we heel lang een camera indeling gezien waarbij de doelgroepen een grote invloed hadden. (1970 - 2005) Zo was er de D1H en de D1X, de D2H en de D2X, De D3(s) en D3X. Het verschil: S minder pixels dus een hogere opname snelheid, sneller weg te schrijven. X meer pixels, meer details.

Nu zou het kunnen dat er bepaalde grenzen bereikt zijn. Nog meer pixels is misschien niet nodig. De D4 serie heeft er 16,2 Mp en werkt heerlijk ruisvrij inclusief bij de hogere ISO instellingen. Meer beelden per seconde. Is dat nog nodig. Van 8 bps voor de D2H naar 9 bij de D3 en nu 11 voor de D4 serie.

Met de komst van de D800 met 36,3 Mp werd een D4X eigenlijk overbodig. Met al die megapixels heb je betere objectieven nodig en een betere belichting, verlichting. De D800 is meer gemaakt voor de studio. En in een studio heb je de robuustheid van een D1, D2, D3, D4 niet nodig. Anders dan een sportfotograaf maak je ook niet zo heel veel opnamen meer. Elk jaar een andere sluiter in je camera is bij een D4 serie camera heel goed te doen, inclusief de twee à 3 servicebeurten omdat de teller over de 400.000 opnamen heen gaat. In een studio haal je die aantallen nooit.

Sinds 2005 wordt de invloed van de marketeers heel groot. Sinds men bij Becel bedacht dat Becel goed is voor hart en bloedvaten, heeft mijn huisarts me drie keer daags een lepel Becel voorgeschreven. Enige obesitas kan mij niet ontzegt worden. Dus omdat een marketeer zegt dat iets ergens goed voor is, zit ik er aan vast. Bij Nikon lopen ook marketeers rond. En hun invloed merk je aan een andere camera indeling:

Dus staat de term compromisloos voor de D810.
AF-S NIKKOR 400mm f/2.8E FL ED VR: precisie bij elke snelheid.
D4S is ahead of the game
Df is I am pure photography.

Net als bij de Becel termen kun je je afvragen of dat echt wel zo is!

De volgende camera is bedoeld voor de fotograaf die zich aangesproken voelt bij de term actie fotograaf. De omschrijving is er al, nu nog een passende camera (D750 volgens Nikon Rumors) maken.

Met de komst van de marketeers is de invloed van de doelgroep professionals minder geworden. En is de indeling van de camera's overhoop gehaald.

Binnen enkele jaren zal Nikon hier wel weer op terug komen. Sinds de marketeers het voor het zeggen hebben is de omzet gedaald. Met een doelgroep indeling kun je aan lange termijn planning doen. Met marketing ben je overgeleverd aan de hype van de dag.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D3x ?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 22 2014 8:50 am

Eens met Hans,
Ik ken de verkochte aantallen van de D3X niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het er veel zijn.
Hans heeft een punt met degelijkheid ,in een studio isde extra degelijkheid van een single-digit kamera vaak overbodig.
Bedenk ook wat de ontwikkelings- en marketing kosten zijn voor een nieuw model, en zet dat af tegen de te verwachten aantallen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D3x ?

Berichtdoor Vincent » vr aug 22 2014 9:01 am

Ik vraag me vooral af wat de D800/D810 niet heeft wat TS zoekt. Want in mijn visie is dat juist de opvolger van de D3X.

Op de pro body na dan. Lijkt me in een studio omgeving alleen nadelig als je veel verticaal schiet. Persoonlijk heb ik ook liever een pro body dan een grip onder een D800 type body...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D3x ?

Berichtdoor Flandria » vr aug 22 2014 11:07 am

Het zou zomaar kunnen dat de opvolger van de D3x in Köln wordt gepresenteerd...
Dan is het rijtje weer compleet. D4, D4s, D4x....

Toch is het niet lastig om een sensor met meer mp in de al bestaande (net als bij de D3) D4 behuizing te plaatsen (kostenbesparing).
Hou je het voordeel van de modulaire bouw wat de D800 moet ontberen.
Ik ken zat fotografen die op hoge resolutie vooral buiten werken en een stevige pro body ambiëren.

Ook zijn er zat mogelijkheden en argumenten te bedenken om een D4x naast een D810 niet te laten kannibaliseren.
Ik snap ook waarom een trouwe D3x gebruiker uitkijkt naar een D4x. Dan mag de D810 voor de volume opdraaien
en de D4x voor alles wat een pro body begeerlijk maar vooral functioneel maakt onder alle (extreme) omstandigheden.
Flandria



Onderwerp:

Re: Opvolger D3x ?

Berichtdoor a90 » vr aug 22 2014 8:13 pm

Dank allen voor de bijdragen. De TS zoekt in een opvolger van een D3x precies wat Flandria aangeeft, een robuuste camera voor buitenwerk met hoge resolutie.

Recent weer veel buiten geweest met de D3x en 400 2.8 op het strand bij surfwedstrijden. De balans die ik met een probody heb (of dit nu mijn D3s of D3x is) is niet te vergelijken met een kleinere body, zelfs niet met een batterypack eronder. De 12 of 16 megapixel van de D3s of D4 zijn met de afstanden aan het water vaak niet voldoende ivm crop. 24 is aardig maar 36 of 48 zou ik graag willen, hoge iso mogelijkheden is het mij nog niet eens om te doen, daar is de d3x ook geen ster in.

De stevigheid / robuustheid van een grote body is voor mij tijdens dat gebruik onontbeerlijk. 400mm 2.8 op een monopod op het strand en dan met de surfers meelopen zie ik mij nog niet doen met 'halve' body en een 600 of 800mm is ook weer zowat. De body is voor mij een verlengstuk van het objectief waarmee ik balanceer vandaar mijn voorkeur
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten