Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor graassie » wo nov 02 2016 9:15 am

Goedendag ik snap niet goed hoe ik mn Nikon d3 met mn sb900 het beste moet instellen op donkere festivals zodat het omgevingslicht ook goed op de foto komt.

Ik had een d7000 en daar hoefde ik weinig aan in te stellen, ttl-bl was voldoende met auto ISO.

Ik ben er met de d3 al wel achter dat als ik bij de instellingen van auto-iso de basis ISO verhoog boven de 200 dat in de exif gegevens de ISO automatisch verhoogd word. Laat ik die basis ISO op 200 staan dan zal die altijd op 200 ISO blijven staan dus hij regelt dan nooit automatisch het omgevingslicht. Vreemd vind ik ook dat het niet uitmaakt of je ttl of ttl-bl kiest bij basis ISO 200 blijft die ten aller tijden 200 ISO gebruiken.

Bij ISO 200 is in de exif gegevens trouwens de 200 wit gekleurd, verhoog ik die naar zeg 800 dan is de ISO in de exif gegevens ineens rood gekleurd, wat houd die rode kleur in?
WIE O WIE KAN MIJ HELPEN, mvg gerard
Nikon d4s , Nikon d700, Nikon 24-70 2.8, Nikon 70-200 2.8G, Nikon sb 900,
check, check....double check
graassie

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: twello
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor justme » wo nov 02 2016 9:42 am

graassie schreef:Goedendag ik snap niet goed hoe ik mn Nikon d3 met mn sb900 het beste moet instellen op donkere festivals zodat het omgevingslicht ook goed op de foto komt.

Ik had een d7000 en daar hoefde ik weinig aan in te stellen, ttl-bl was voldoende met auto ISO.

Ik ben er met de d3 al wel achter dat als ik bij de instellingen van auto-iso de basis ISO verhoog boven de 200 dat in de exif gegevens de ISO automatisch verhoogd word. Laat ik die basis ISO op 200 staan dan zal die altijd op 200 ISO blijven staan dus hij regelt dan nooit automatisch het omgevingslicht. Vreemd vind ik ook dat het niet uitmaakt of je ttl of ttl-bl kiest bij basis ISO 200 blijft die ten aller tijden 200 ISO gebruiken.


je ISO-waardes of Auto-ISO instelling staat volkomen los van of je flitser op TTL TTL-BL of Manueel gebruikt.

graassie schreef:Bij ISO 200 is in de exif gegevens trouwens de 200 wit gekleurd, verhoog ik die naar zeg 800 dan is de ISO in de exif gegevens ineens rood gekleurd, wat houd die rode kleur in?
WIE O WIE KAN MIJ HELPEN, mvg gerard


Wanneer je Auto-iSO aanzet, en je bv een maximale ISO-waarde instelt van 800 ISO, zal de ISO-waarde rood oplichten wanneer er bij de gemaakte opname een belichting bevat waarin 'eigenlijk' een hogere ISO-waarde, dan ingesteld is, gebruikt had 'moeten' worden.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo nov 02 2016 12:20 pm

Probeer de flitssynchronisatie op slow te zetten. Dan gebruik je een lagere sluitertijd die het omgevingslicht beter laat uitkomen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor graassie » wo nov 02 2016 5:11 pm

Dat lijkt me sterk wiebe, lees toch overal dat bij ttl-bl de flitser wel degelijk info krijgt over het diafragma en de ISO en
hoe kan de flitser anders het gereflecteerd licht meten die is toch heel anders bij ISO 200 als bij ISO 3200.dan zou je toch overbelichting kunnen krijgen?
Nikon d4s , Nikon d700, Nikon 24-70 2.8, Nikon 70-200 2.8G, Nikon sb 900,
check, check....double check
graassie

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: twello
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 02 2016 5:47 pm

Beste G,
Ik zou beginnen met auto-ISO uit te zetten.
Afhankelijk van het omgevingslicht (mogelijk afzonderlijk vooraf te meten) kan je daarna met de flits-compensatie de verhouding instellen.
re: wat houdt die rode
Mogelijk dat het auto-iso mechanisme heeft ingegrepen , in welke fase/software zie je die rode kleur ?.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snap ttl-bl met Flits irt ISO Nikon d3 niet

Berichtdoor graassie » do nov 03 2016 8:12 am

Nou Gijs op een dance festival indoor veranderd het licht vliegensvlug, auto ISO uitzetten zou betekenen dit ik veel meer "niet gelukte" foto's hebben daar ik de mensen die op de foto altijd zo neerzet dat de achtergrond uit de lichtshow bestaat voor meer sfeer.
De ISO licht na de foto als ik die beoordeel rood op in Auto ISO stand als die zelf een ISO gekozen heeft, laat ik hem in de instellingen op 200 staan is die gewoon wit
Nikon d4s , Nikon d700, Nikon 24-70 2.8, Nikon 70-200 2.8G, Nikon sb 900,
check, check....double check
graassie

Forumlid
Berichten: 30


Locatie: twello
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten