Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » di apr 18 2017 8:06 pm

Om maar even met de deur in huis te vallen en in de hoop dat iemand hier problemen herkent. Mijn (8 maanden oude :cry: ) Nikon D4s met een Nikon 70-200mm F2.8 VRII (iets meer dan 2 jaar oud) heeft al 5 maanden problemen.

De camera herkent soms de lens niet en gedraagt zich alsof er geen lens op de camera zit door F0 te tonen in het scherm. De gemaakte foto's zijn vervolgens compleet zwart. (vermoeden is dat het diafragma compleet dicht gaat bij het klikken)

De camera met een andere lens lijkt te functioneren, maar dat is niet voor meer dan een uur getest. De lens op een andere camera werkt ook.

Nikon lijkt het probleem niet te kunnen vinden. Het volgende is er al gebeurd.

31-10-2016
Eerste problemen ontstaan. Het hele setje gaat naar Nikon
Nikon D4s
Camera gecontroleerd met de 70-200, maar de klacht hier niet geconstateerd. Voor de zekerheid diverse contacten en massa verbindingen nagezien en gereinigd.

Nikon 70-200mm
Contacten gereinigd, verder geen werkzaamheden verricht.

Dit heeft het tijdelijk opgelost. In de wintermaanden weinig gefotografeerd en toen ik echt weer bezig ging was het probleem terug.


16-03-2017
Eindelijk tijd gehad om het hele setje weg te brengen (en ook ruimte in mijn agenda om de camera even te kunnen missen)
Nikon D4s
Cpu-contacten gereinigd. Camera gecontroleerd.

Nikon 70-200mm
Cpu-contacten gereinigd. Lens gecontroleerd.


30-03-2017
Setje voor de 3e keer terug naar Nikon nog steeds dezelfde problemen
Nikon D4s
Camera gedemonteerd en alle printverbindingen, stekkerverbindingen en massaverbindingen nagezien.

Nikon 70-200mm
Objectief gedemonteerd en alle printverbindingen, stekkerverbindingen en massaverbindingen nagezien.

4 dagen later was het probleem weer terug. Vandaag (18-04-2017) is de camera voor de 4e keer naar Nikon gegaan. Die lijken niet te kunnen achterhalen wat het probleem is omdat het sporadisch optreed.

Heeft iemand hier een idee wat het kan zijn en een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. (De camera valt sowieso in de garantie, de lens waarschijnlijk ook maar die komt uit belgie en daar zijn ze even aan het kijken hoe ze het willen aanpakken, stel dat dat geen garantie is ben ik verzekerd voor nieuwwaarde mocht Nikon de lens niet kunnen herstellen)
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor Richard » di apr 18 2017 8:24 pm

Vraag ik me af hoe de body het met andere objectieven doet en de 70 - 200 op andere bodies?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » di apr 18 2017 8:28 pm

Richard schreef:Vraag ik me af hoe de body het met andere objectieven doet en de 70 - 200 op andere bodies?


Beste Richard, bovenaan in het verhaal staat het ook. De camera werkt met een 28-300mm nikon lens prima zover ik het kon testen. Heb er een uur mee gestaan. De lens op mijn D300 werkt ook prima. Ook dat is een uur getest.

Blijft dat ik ook dagen heb gehad dat de D4s met de 70-200 het prima deed voor een halve dag en dan opeens problemen ging vertonen. Dus waar het probleem precies zit is niet duidelijk. Ik heb de 2e keer bij het nikon service centre het probleem kunnen tonen door de lens met de hand (zonder het knopje in te drukken) in die richting te draaien waarmee je de lens normaal zou verwijderen (als je van voren kijkt rechtsom).

Met een D4 hadden ze het probleem eerder gezien en dat was opgelost door de contacten in de camera bij te stellen (iets strakker op de lens te zetten en dat is ook gedaan) met een D4s hadden ze het probleem nog niet gezien zeiden ze. Dat was de 2e keer dat de camera er was en dat heeft ook niet geholpen.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor Highlander » di apr 18 2017 9:52 pm

heb je de laatste firmware erop staan ??
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » di apr 18 2017 9:56 pm

Highlander schreef:heb je de laatste firmware erop staan ??


Kan ik helaas nu niet nakijken omdat de camera bij Nikon is. ik ga er vanuit dat Nikon dat wel heeft gedaan toen ze de camera uit elkaar hebben gehaald, maar het zou kunnen dat dat niet zo is.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor emeu1 » di apr 18 2017 11:07 pm

Hallo,

hier wordt hetzelfde probleem gemeld:

https://forum.nikonrumors.com/discussion/3244/f0-issue-on-d4-with-70-200-f2-8-vr-ii

De conclusie daar is: speling tussen body fitting en lens fitting waardoor er soms even een contactonderbreking is.
Verklaart ook waarom het probleem niet optreed met een andere lens op je body en ook niet wanneer de 70-200 op een andere body zit (minder speling tussen D4s en 28-300 en D300 en 70-200).

Probeer eens of je het probleem kunt reproduceren door de lens te bewegen terwijl deze op de body zit.
Zo ja, lensfittingen laten controleren / vervangen.
M.vr.gr.

Erik Meussen
Gebruikersavatar
emeu1

Clublid
Berichten: 52


Locatie: Hengelo
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » wo apr 19 2017 3:36 am

maar je zou zeggen dat Nikon dat zelf na 3x ook wel een keer zou bedenken en dat de fitting nameten en controleren het eerste is wat je doet als het zo gevoelig is.

Als het goed is krijg ik vandaag via Nikon en of kamera express een update van de situatie.
Laatst gewijzigd door w.wind op wo apr 19 2017 7:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute verwijderd
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » do apr 20 2017 3:45 pm

Nog maar even een update.
Nikon zou vandaag iemand langssturen bij het service centre. Die is ook geweest alleen was de monteur al naar huis toen ik om 1500 belde of er al iets bekend was over een eventuele beslissing vanuit Nikon (ze zouden mij vandaag mailen). Ze gaan me nu morgen terug bellen.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor Highlander » do apr 20 2017 3:54 pm

Ben benieuwd, het is echt te hopen dat er iets mis is en dat ze dat gevonden hebben.
Er is niets zo vervelend voor jou maar ook voor de fabrikant dat je een storing hebt die bij het testen nooit voorkomt, en hij is nog geen dag bij de klant of het is al weer mis.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » do apr 20 2017 3:58 pm

Nouja, ik heb het probleem 1x daar op locatie meerdere keren kunnen tonen door het te forceren wat ik zei. Met de bijgestelde contacten en het schoonmaken werkt dat in elk geval niet meer. Ik vind het vooral heel slecht dat het Nikon service centre mij niet gewoon op de hoogte houd als er iemand van Nikon langs komt om te kijken/te beslissen over hoe nu verder als niemand weet of het uit de lens of camera komt. Voor Kamera-Express (de verkoper van de camera en gelukkig wel een hele vriendelijke klantenservice) is dat ook vervelend want die willen niet de camera vervangen als het de lens zou kunnen zijn. Dat kan ik ook begrijpen, maar de medewerker van de klantenservice zegt aan het eind van het verhaal bent u degene die een top camera koopt en nu zonder zit. Dus die willen ook zo snel mogelijk een oplossing en zitten er ook achteraan voor mij.

Had Kamera-express aan de telefoon direct nadat ik hoorde dat de monteur weg was zonder te melden wat er afgesproken was. Die vonden het ook belachelijk en zeiden dat ik het gesprek van morgen maar af moest wachten en anders zouden zij gaan bellen met Nikon zelf over hoe nu verder.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » vr apr 21 2017 10:27 am

Nog maar even een update.

Nikon service centre heeft gebeld, de monteur kan het probleem niet vinden en niet met zekerheid vaststellen of het in de lens of in de camera zit. Nikon zelf wil op dit moment dat het service centre de camera nog verder onderzoekt en wil nog niet overgaan tot vervanging van 1 van de 2.

Kamera-Express belt nu met Nikon zelf om iets te forceren omdat het nu al zo lang duurt en de monteurs het probleem niet kunnen vinden.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 21 2017 12:15 pm

Lijkt alsof de toleranties van je body en je objectief te ver afwijken.
De oplossing lijkt me een hele simpele. Ze geven je een andere 70-200 in bruikleen om te kijken hoe dat uitpakt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » vr apr 21 2017 12:16 pm

We gaan het zien ik zit nu te wachten op een telefoontje van kamera express over een mogelijke oplossing.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor nils010 » vr apr 21 2017 4:54 pm

nou net voor 5 uur maar er is een update Nikon kan het nog niet vinden, maar maandag sturen ze een leen camera en lens die ik mag gebruiken zolang mijn camera daar is. Niet dit weekend maar het weekend erna is er een conferentie waar ze deze case gaan bespreken met monteurs uit Duitsland.
nils010

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D4s met 70-200mm F2.8 geeft F0 problemen

Berichtdoor martinh123 » vr mei 05 2017 10:59 am

Nou ik dit verhaal lees herken ik het.
Ooit een D300 geruild tegen een D700 met een 24-70mm 2.8 G lens.
De reden dat de vorige eigenaar de camera verkocht was dat hij veel macro werk deed en hij terug wou naar D300.
Maar goed, na een tijdje de D700 met de 24-70mm hebben gebruikt viel op dat als het warm weer was ik geen foto kon maken de camera stelde niet meer scherp en zelf had ik de camera zo ingesteld dat als ik niet scherp gesteld had je niet kon afdrukken.

Begreep toen waarom de man van camera af wilde.

Mijn oplossing was camera uit en even de lens verwijderen en deze direct weer op de body gezet kon dan de camera weer gebruiken.
Daar ik ook een Nikon D300s gebruik heb ik de lens een tijdje op die camera gebruikt, nooit problemen gehad.
Op de D700 had ik verder een Nikon 50mm 1.4 G en een 70-200mm 2.8 G zitten en ook hier geen problemen.
Heb er verder niet mee gedaan omdat ik wist dat het probleem tussen de D700 en de 24-70mm lens lag en als het weer gebuurde ik de lens even van de camera en hij werkte weer normaal.

De D700 heb ik niet meer en daarvoor is de D800 voor in de plaats gekomen.
Gebruik D800 met de 24-70mm nooit geen problemen gehad.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten