D3 scherpte

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

D3 scherpte

Berichtdoor a90 » wo dec 26 2007 10:55 pm

Op verzoek een eerste (niet wetenschappelijk :wink:) testje met voorbeelden over de scherpte van de D3. Het verzoek was om dat met lage ISO te doen maar dat is niet gelukt. Ik ben uitgekomen op een foto van een eend op 640 ISO, in het kader van dat een lagere ISO dan alleen maar mee kan vallen

De basis scherpte in stand 0 is nogal soft te noemen. Ik heb hieronder een serie foto's geplaatst die oplopen van 0,3,5,7, en 9 verscherping. standaard staat de camera op 3 en dat vind ik wat te laag. Hij staat nu standaard ingesteld op 6 en daarmee kan ik goed uit de voeten.

Mijn voorlopige conclusie is dat de D3 net zo scherp kan zijn als de D2x maar je moet even zoeken wat de beste instellingen zijn. Overigens is deze eend een voorbeeld. Ik ben inmiddels ruim 2.000 foto's verder.

Wel merk ik een verschil in de scherpte diepte, ik ben er nog niet helemaal uit wat daar gebeurd maar daar kom ik wel achter. Het heeft waarschijnlijk te maken met de FX sensor en het lijkt wel of de DOF kleiner is :?:

Bij deze de eend :)

Afbeelding

stand 0
Afbeelding

stand 3
Afbeelding

stand 5
Afbeelding

stand 7
Afbeelding

stand 9
Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Matchless » wo dec 26 2007 11:39 pm

Boven stand 3 zie ik toch wel een witte rand om de kuif van de eend en de knobbel op zijn snavel.
Matchless



Onderwerp:

Berichtdoor rik6230 » do dec 27 2007 1:07 am

Hoe heb je dit gedaan ? Het lijkt mij alsof foto 's 2 t/m 5 precies hetzelfde moment is.
Je geeft al aan; het is een testje. Ik vind stand 5 het meest ideaal. Hoger wordt de achtergrond ook minder fraai. (Ligt voor een deel uiteraard aan de redelijk hoge iso.)
Ik ben erg benieuwd naar jouw komende fotopresentaties. Ik ben dan ook benieuwd naar welk objectief je hebt gebruikt en de exifgegevens.
Ik heb de d3 alleen maar even mogen vasthouden. :cry:
rik6230



Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » do dec 27 2007 2:02 am

Scherptediepte heeft inderdaad te maken met FF , geeft minder scherptediepte als een crop sensor , dit is ook de reden dat bij compactcamera's met hun kleine sensor de meeste foto's van voor tot achter scherp zijn.
Voor de rest is er volgens mij niks mis met de scherpte van de D3 ,ziet er goed uit zelfs bij iso 640, bedankt voor de test.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

D3

Berichtdoor George Fennes » do dec 27 2007 2:49 am

Ik zou mijn D80 zo ruilen voor een D3 :lol:
En Jan de dieptescherpte heeft volgens mij niet zoveel met de sensor te maken als wel met het gebruikte objectief.
Op een compactcamera zit vaak een objectiefje van 6,5 -7,5 mm dat is super groothoek.
Groothoek objectieven leveren een veel grotere dieptescherpte dan teleobjectieven.
De eigenschap van het groothoekobjectief blijft behouden op een compactje, alleen zie je dat niet op de foto omdat de sensor veel kleiner is.
En a90 je gebruikt op je D3 de nieuwe objectieven?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do dec 27 2007 6:27 am

Grojan heeft al uitgelegd waar het verschil in DOF (scherptediepte) vandaan komt.

De scherpte van de D3 is op deze manier niet te testen. Dan zou je met een zelfde objectief, zelfde diafragma, zelfde sluitertijd, twee keer het zelfde onderwerp moeten fotograferen. een met je D50 en een keer met de D3.

De scherpte die je nu laat zien is gewoon de verscherping die ook in de camera zit.

Matchless geeft al aan waar het probleem met de verscherping zit. Zelf noem ik dat roetranden. Niet gebruiken dus.

In een ouder clubblad heb ik de `Roeland` truuk een keer uitgelegd. Genoemd naar Roeland Koene van Nikon Nederland, die op onze clubdagen dit kunstje een keer heeft laten zien. Een verscherping van het beeld middels Capture, zonder verscherping.

Johan Kerver liet op de Nikon Solutions in Utrecht zien hoe hij met verscherping omgaat, en liet gelijk ook zien hoe je het kantelpunt kunt zien, zodat je nioet overdreven verscherpt met Capture.

In het clubblad staat al de datum van de volgende bijeenkomst in de Jaarbeurs. En dan hebben we Johan en ROeland samen op het podium. En die hebben dus heerlijke meningsverschillen over oa verscherping in Capture. Als club hebben we onze eigen Capture goeroe: Prf Dr Ing M. er tussen staan.

Zelf zal ik verscherping zelden gebruiken. En nooit in de camera. Alleen achteraf in Capture.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do dec 27 2007 8:50 am

A90 stelt hiermee een interessant onderwerp aan de orde!

De reden van het starten van dit topic door A90 is m.i. gelegen in de vraag of de mate van verscherping die bij de D3 noodzakelijk is om tot acceptabele resultaten te komen niet aan de hoge kant is.
Er is dus geen sprake van vergelijking met bv een D50 of andere camera's. Ook is de scherptediepte niet aan de orde. Het gaat puur om de scherpte van de beelden die uit deze camera komen.
A90 gebruikt nou niet bepaald de minste objectieven.

Ik heb begrepen uit een eerdere opmerking van A90 dat in sommige gevallen 80% verscherping noodzakelijk zou zijn. (CNX)
Dat is natuurlijk wel erg veel en het blijkt ook uit de foto's hierboven.
Pas bij stand 5 worden de foto's scherp.
Zijn er meer D3 gebruikers die de indruk hebben dat met de D3 relatief sterk verscherpt moet worden.?

Zo ja dan is de vraag is of dit een gebruikersfout is en met experimenteren met instellingen verminderd kan worden of dat het aan de FF sensor ligt en geaccepteerd moet worden.
In dat laatste geval ben ik heel erg benieuwd naar de technische verklaring ervan.

Overigens is er sprake van één en dezelfde foto. (zie exifdata)
Dat betekent dat er verscherpt is in de nabewerking en niet in de camera. Voor de vraagstelling is dat ook het meest interessant.
(De verscherping in de camera staat op "normaal")
Klopt dat A90?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do dec 27 2007 9:35 am

@Rik Het is een en dezelfde foto en de verscherping is inderdaad achteraf met Capture aangepast. Dat is immers dezelfde methode als de camera zou doen. In dit geval stond de verscherping in de door mij ingestelde basis stand namelijk 3. En in de stand 3 vind ik hem net niet scherp genoeg. 5 is beter vind ik al komen er wat randen aan te pas.

De foto is gemaakt met de 200-400 op F6.3 bij 1/160e op 400mm uit de hand met de VR aan.

Als ik van het weekend tijd heb dan zal ik wat opnames maken met primes (105 vr of 85 1.4) vanaf statief met wat lagere ISO instellingen om te kijken wat er dan uit komt, hiermee kunnen we dan ook het VR effect uitsluiten. Als iemand een andere suggestie heeft of een idee hoe dit goed en objectief te testen is dan hoor ik het ook graag. :)

Hoewel niet direct de opzet is de vergelijking die Hans trekt over de D50 en de D3 natuurlijk ook prima uit te voeren. Ik zal eens nadenken hoe ik dat kan doen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Jur » do dec 27 2007 11:09 am

Bij mijn D300 heb ik de scherpteinstelling op 5 staan. Dit is voor mij alleen maar bedoeld om de scherpte na de opname te kunnen beoordelen. In Capture NX 1.3 is mijn eerste actie altijd de scherpte van de beeldinstelling op "0" te zetten, omdat ik USM of High-pass verscherping pas als laatste bewerking wil toepassen.

Voor de beeldinstellingen heb ik in NX, via Picture Control, een aantal eigen instellingen gemaakt, zoals "Standaard - no USM" en "Neutraal - no USM". Bij het bewerken van de NEF's in NX is dus mijn eerste actie meestal een van deze beeldinstellingen te selecteren.

Omdat de verscherping van de beeldinstellingen in de D3 en D300 blijkbaar anders werkt dan bij de D2x, pas ik soms een alternatieve verscherping toe in NX. Daarvoor moet de verscherping in de camera echter niet hoger staan dan 2 of 3, omdat anders gevaar bestaat voor over-verscherping. Je kunt dan vaak in NX volstaan met een finale verscherping, zoals bijvoorbeeld USM 20/5/4. Ik heb deze instelling in NX opgeslagen als "Quick USM".

Ik hoop dat bovenstaande ook van nut kan zijn voor gebruik van de D3.
V.w.b. de verminderde scherptediepte: dat is een logisch gevolg van de grotere sensor. Bij gelijke brandpuntafstand (en diafragma) moet je dichterbij het onderwerp komen om formaatvullend te kunnen werken. Hierdoor ontstaat een ander perspectief en minder scherptediepte. Dit is precies de reden waarom sommigen voor FX kiezen. Voor anderen is juist het formaat van de DX sensor voor hun fotografie een voordeel.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Panthera » do dec 27 2007 5:12 pm

Persoonlijk vind ik het heel erg handig om de camera te laten verscherpen. Zolang je de foto's in RAW schiet, is dat achteraf prima te wijzigen. Door het de camera te laten doen, voorkom je een hoop werk achteraf. Tenzij je natuurlijk alle foto's zowiezo bewerkt. Misschien is dan een fotocursus een goede optie.

Een digitale camera maakt een foto eigenlijk altijd wat softer. Verscherpen is dan ook noodzakelijk. Wel even uitzoeken wat dan de beste stand in de camera is. Ik durf zeker niet te zeggen dat Capture op een gelijke wijze verscherpt. Het ongedaan maken zal wel hetzelfde zijn, maar ik ga er toch van uit dat er verschillen zitten in de beeldbewerking van camera's van een paar honderd euro dan die van een paar duizend euro. Zou zelf verscherpen in de camera en dan een statisch voorwerp nemen en vanaf statief onder identieke omstandigheden een serie foto's nemen. Dan kan je een goede vergelijking maken. Die witte streep baart mij wel zorgen. Wanneer dat door verscherping komt, hoop ik niet dat de camera dat ook doet.

Overigens ben ik zeker niet gecharmeerd van die borst. Daar zie ik eigenlijk geen doortekening meer inzitten. Had je Active D-lighting aanstaan en zo ja, in welke stand?
Panthera



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do dec 27 2007 5:19 pm

De vraag is of bij de D3 met zijn FX sensor méér verscherpt moet worden dan bij camera's met DX sensor.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » do dec 27 2007 5:38 pm

Marten schreef:De vraag is of bij de D3 met zijn FX sensor méér verscherpt moet worden dan bij camera's met DX sensor.


a90 gaf in een andere topic aan dat hij 80% moest verscherpen bij de D3 en 20% bij zijn vorige camera, de D2X. N.a.v. die uitspraak is ook deze topic gestart.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

D3 ervaring

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 12:14 am

Ik heb de D3 sinds 22 december en er lekker mee bezig geweest.
Over scherpte en kleur opmerkingen, even spelen en dan geweldige resultaten maaaar, gisteravond een paar foto's gemaakt van de (oa) waagtoren in Alkmaar en bij iso 6400 blijken er diverse foto's tussen te zitten met veel ruis en bijna alemaal met "lijnen"door het beeld.
Heeft iemand hiermee ervaring?
D3-17-35 f2.5- iso 6400 - 17mm f6.3 1/15sec
nicoh



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr dec 28 2007 7:53 am

Laat eens zien als je wilt.
Heb je dat ook met andere objectieven of alleen met die 17-35?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

D3 ervaring

Berichtdoor nicoh » vr dec 28 2007 9:36 am

misschien al veel gestelde vraag maar waar staat de info voor het in het tekst veld zetten van foto's? ik wil ze graag laten zien.
nicoh




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten