Dx lens op een d3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Dx lens op een d3

Berichtdoor andres » do jan 17 2008 4:42 pm

Hallo ik heb een vraag, ik kan op een hele voordelige manier aan een d3 komen met inruil van mijn D300. Dit aanbod is zo aantrekkelijk dat ik het eigenlijk niet kan laten schieten. Echter nou heb ik een paar maanden geleden een 17 55 2.8 dx standaard lens gekocht. Kan ik deze nou gebruiken op de d3 die full frame is en wat zijn de nadelen van deze lens op de d3 als body? Wellicht is dit een domme vraag maar zou toch graag willen weten of het kan.
Gebruikersavatar
andres

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jan 17 2008 4:44 pm

Ja het kan wel en zal naar behoren functioneren, maar je krijgt lekkere zwarte hoeken in je beeld.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor andres » do jan 17 2008 4:46 pm

leuk is het niet
Gebruikersavatar
andres

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do jan 17 2008 4:47 pm

De D3 wordt met dat objectief een DX camera met 5 miljoen pixels.
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do jan 17 2008 4:49 pm

Ik heb mijn 17-55 op voorhand verkocht en een 24-70 gehaald.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jan 17 2008 4:49 pm

Nee hoor er komen zoals ik al zei nog steeds 12,3 mp foto's uit, maar dan met zwarte randen/ hoeken en die moet je uiteraard croppen en dan houd je zo'n 5-6 mp foto's over :D

Dus verkopen die 17-55 aan mij :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor andres » do jan 17 2008 4:49 pm

Dan zal ik die lens van mij toch maar te koop gaan zetten
Gebruikersavatar
andres

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jan 17 2008 4:50 pm

Hihi :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » do jan 17 2008 4:55 pm

Zie hiervoor het volgende, geplukt van de site van Nikon:

12,1-megapixel FX-formaat CMOS-sensor met een hoge signaal-ruisverhouding, een groot dynamisch bereik en 12-kanaals gegevensuitvoer.
ISO 200–6400 : uitbreidbaar tot een maximum van ISO 25.600 (equivalent) en een minimum van ISO 100 (equivalent).
Continuopnamen van 9 bps (11 bps bij DX-uitsnede)
EXPEED-beeldverwerkingssysteem met 14-bits A/D-conversie en 16-bits beeldverwerking voor prachtige toonovergangen.
Het geavanceerde systeem voor onderwerpherkenning gebruikt de camerasensoren voor lichtmeting en autofocus voor nauwkeurige opnamen en haarscherpe beelden.
Multi-CAM3500FX 51-punts AF-systeem . De opties voor 9-punts, 21-punts en 51-punts dekking kunnen afzonderlijk worden geselecteerd en ingesteld.
Beeldinstelling vereenvoudigt beeldverwerking in de camera dankzij de mogelijkheid om vóór de opname aangepaste beeldparameters op te geven voor verscherping, contrast, helderheid, tint en verzadiging in verschillende kleurstanden.
3-inch VGA LCD-monitor met 920.000 pixels en een grote kijkhoek van 170 graden.
Livebeeld met autofocus voor het kadreren van foto's met behulp van de LCD-monitor. De camera ondersteunt twee standen: Uit de hand en Statief.
Twee standen voor uitsnijden : DX-formaat en 5:4. De stand voor DX-uitsnede kan automatisch worden ingeschakeld wanneer een DX-objectief wordt bevestigd.
Snelle respons : ontspanvertraging circa 0,037 seconde en zoekerverduistering circa 0,055 seconde.
Zeer nauwkeurige, duurzame sluiter vervaardigd uit Kevlar en koolstofvezel : standaard getest voor 300.000 ontspancycli, met een maximale sluitertijd van 1/8000 seconde en flitssynchronisatie tot 1/250 seconde.
Actieve D-Lighting biedt prachtige beelden met hoog contrast dankzij automatische tooncorrectie op het moment van opname.
Twee kaartsleuven voor CF-geheugenkaarten : configureerbaar voor parallelle (gelijktijdige) of seriële (achtereenvolgende) opname.
HDMI-video-uitgang voor aansluiting op high-definition videosystemen.
Intuïtief en ergonomisch design voor een snelle en eenvoudige bediening van de knoppen.
Duurzame camerabody van magnesiumlegering voor fotograferen in de zwaarste opnameomstandigheden.
Ondersteuning van draadloos LAN en Ethernet via de optionele draadloze transmitter WT-4.

Gerrit heeft dus gelijk. Verkopen is overbodig!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jan 17 2008 4:59 pm

Niet als je die volledige 12,2 mp wilt gebruiken :|
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » do jan 17 2008 5:02 pm

En met een mooi plaatje, http://www.dpreview.com/previews/nikond3/page4.asp

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jan 17 2008 5:03 pm

Die zocht ik grojan :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dx lens op een d3

Berichtdoor yoyo » do jan 17 2008 5:11 pm

andres schreef:Hallo ik heb een vraag, ik kan op een hele voordelige manier aan een d3 komen met inruil van mijn D300. Dit aanbod is zo aantrekkelijk dat ik het eigenlijk niet kan laten schieten.


Zitten er voor ons ook nog aanbiedingen in het vat? :D
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » do jan 17 2008 5:51 pm

Hoi Andres,

Ik heb eens een testshot gedaan voor jou met mijn 17-55mm f2.8 DX lens op de D3 en dit is dan het resultaat.

Afbeelding

De D3 snijd automatisch bij naar DX formaat als je er een DX objectief opzet en zoals je ziet heb je dan geen donkere randen of hoeken, alleen je megapixels worden gehalveerd.

Deze foto komt rechtstreeks uit de camera en is in photoshop alleen verkleind om hier te kunnen plaatsen.

Maar met de 17-55mm Dx zijn als nood wel goed bruikbare foto's te maken dus maar idealiter is natuurlijk een 24-70mm f2.8
Alleen zijn die niet of nauwelijks leverbaar momenteel :evil: :evil: :evil:

Je kan natuurlijk altijd de D300 erbij houden, dan hoef je de prachtige 17-55mm niet weg te doen, heb ik ook gedaan.

Mvg, Gino :D
Laatst gewijzigd door Gino op vr jan 18 2008 12:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor andres » do jan 17 2008 5:55 pm

d300 er bij houden is voor mij geen optie, normaal zou de d3 ook geen optie zijn maar denk dat ik nu een goede deal kan maken via via. Bedankt voor het maken van die foto kan er voorlopig wel even mee leven
Gebruikersavatar
andres

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten