Nikon D6

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor MarcoEos70D » do feb 13 2020 4:51 pm

Ah, ik snap je. Ik dacht dat je mede refereerde aan de vergelijking met de Canon een paar posts ervoor.

Was even benieuwd waarom je voor de D6 zou kiezen in plaats van voor de Canon 1DX, maar dat was dus niet je punt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor reneo57 » vr feb 14 2020 7:01 pm

Een hoop reacties gelezen over de D6 , tot nu toe alleen maar negatief de verwachtingen waren groter, vele vinden het een D5S .
Laatst gewijzigd door reneo57 op vr feb 14 2020 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor henkk » vr feb 14 2020 7:22 pm

Een nieuwe D6? Of omdat hun D5 afgeschreven en/of versleten is. En/of omdat ze er een nieuwe backup camera bij willen (de D5 dus).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor mozes » zo feb 23 2020 6:33 pm

De Wow factor is erg hoog bij de nieuwe 1Dx3 gebruikers.
En dan vooral over het nieuwe af systeem. en met name in liveview, via de ovf werken niet alle opties.
Verders.. mmjaa lijkt hij het net niet of wel te halen bij de D5 op fotogebied (gevoelsmatig), over de film opties lees je vrijwel niets momenteel.
Hoge iso is beter maar als ik het zo lees, nog net niet zoals de D5..

Maar ik had graag gezien dan enkele nieuwe optie's in de D6 als firmware aangeboden waren voor de D5.
Zoals deze bijvoorbeeld.
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor mozes » wo mar 25 2020 3:21 pm

Je word er jammer genoeg eigenlijk helemaal niets wijzer van ...

youtu.be/4DR9RzVAhnM
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » wo mei 20 2020 8:51 am

Handleidingen zijn inmiddels online beschikbaar, 1200 pagina’s wel...


https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... 45/D6.html
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » wo mei 20 2020 10:18 pm

Heel anders dan de D5?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Nikon D6

Berichtdoor Vincent » wo mei 20 2020 10:30 pm

Patrick schreef:Heel anders dan de D5?


Geen idee, nooit op gelet maar het viel me op.

Met dank aan NPS is hier vandaag in elk geval de eerste D6 gearriveerd! :-)

Eerste indruk: vertrouwd!

- En dat is een pluspunt. Alles op dezelfde vertrouwde plek. Een body waar ik blind op kan overstappen zonder verkeerde knoppen te gebruiken (en ja dat was eerder een issue bij mij), zonder na te denken op kan pakken en mee kan werken.

- Alles voelt op het eerste gevoel sneller, gevoeliger, nauwkeuriger dan de D5, vooral de eerste test met 3D tracking vond ik opvallen en indrukwekkend. Maar dat is misschien ook wens van de gedachte. Daar moet ik de komende tijd goed aan gaat testen, instellen, proberen, etc.

- Bij instellen vallen een aantal opties op die zeker een (grote) vooruitgang zijn. Maar waarschijnlijk softwarematig ook gewoon in een D5 gestopt kunnen worden. Vooral de ‘recall shooting settings’ heeft een grote waardevolle verbetering gekregen! Meer opties, meer keuzes, meer variabelen. Erg blij mee!

- (Eindelijk) ook geen nieuwe accu’s tov de D5, handig als de accu in de doos leeg aankomt, en als je reserve accu’s hebt (en gelijk aan de accu in de d850 grip) :wink2:

- Irrelevant maar opvallend is de zwarte doos ipv de gouden :shh:

Patrick schreef:Opvallend trouwens dat de D6 een stuk lichter is dan de D5! En vrijwel even zwaar als de Canon.


Het opgegeven gewicht van de D6 is zonder accu, die van de D5 is met... de D6 is (heel) iets zwaarder maar dat mag geen naam hebben.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » vr mei 22 2020 6:07 pm

Nou... hij kan scherpe foto's maken en gelukkig ook wazige meetrekkers :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indruk eerste opdracht:

Autofocus is echt een stap vooruit tov de D5 met name in het volgen van sporters met 3D tracking. Er zitten nog wat instellingen waar ik goed naar moet kijken, want soms deed niet altijd helemaal wat ik wilde. Maar als de focus goed op het gezicht plakte dan hield hij hem ook helemaal vast en eigenlijk elk beeldje gewoon scherp waar de D5 wel vaker het onderwerp kwijt raakte of 1 of 2 onscherpe beeldjes tussendoor gaf. En dit is ook nog eens 2 beeldjes per seconde extra.

Opvallend dat teleobjectieven een andere naam in de exif meekrijgen en dus ook een eigen plekje in de LR bibliotheek... dat lijkt me eigenlijk niet zo wenselijk...

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor schilder » vr mei 22 2020 11:06 pm

Zeer mooi foto's zeker de scherpte en onscherpte. mede door de speciale lenzen!
gelukkig is het de inverstering waard geweest.
en nu maar hopen dat de D5 in de outlet komt voor de amateurs.
veel plezier met testen
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » za mei 23 2020 1:22 am

De D5 is nu niet ineens een af te danken camera hoor...

Ik vind een D5 trouwens ook niet eens een logische keuze voor een amateur. In ieder geval niet voor het gros van de onderwerpen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » za mei 23 2020 6:38 am

Patrick schreef:Ik vind een D5 trouwens ook niet eens een logische keuze voor een amateur.


Ik wel. JUITS als het een hobby is.

Fotografie lijkt altijd de enige hobby waar elke aankoop volstrekt rationeel en ‘logisch’ moet zijn en in drievoud middels volledige onderbouwing aan de hand van specsheets en 5:1 ingezoomde voorbeeldfoto’s verantwoord moet worden bij de ‘internet-jury’ die zijn mening toch al klaar heeft...

Ondertussen rijden hier dagelijks amateur wielrenners langs op fietsen van >€10k, hobby chauffeurs in autos en op motoren van >€100k, heeft de buurman een gitaar van €5k, en ken ik een niet nader te noemen persoon hier op het forum met een geluidsinstallatie die duurder is dan mijn auto en die van mij vrouw samen...

Als je het het wilt hebben en kunt betalen, dan is de D6 de droomcamera van een hele hoop hobbyisten. Waarom zou dat ineens niet mogen??
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor JvdKooij » za mei 23 2020 8:51 am

persoonlijk zou ik als amateur eerder voor een D850 gaan, maar heb me eigenlijk ook nooit echt verdiept in de verschillen tussen de D850 en de D5 :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor hvds » za mei 23 2020 9:50 am

Beste Vincent

Je hebt helemaal gelijk!
Het is totaal niet relevant wat een camera kost voor wat er mee gedaan wordt.
Een D5 of D6 afrekenen op de aanschafprijs in plaats van op de resultaten getuigt niet echt van kennis van de materie vrees ik.

Als de D6 de droomcamera is voor wat je er mee wil bereiken en je hebt daar het budget voor over, moet je hem gewoon kopen en met veel plezier gaan gebruiken.

De eerste resultaten zien er al goed uit.

Veel plezier met je nieuwe doosje!

Groetjes
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Nikon D6

Berichtdoor Vincent » za mei 23 2020 1:18 pm

JvdKooij schreef:persoonlijk zou ik als amateur eerder voor een D850 gaan


Er is natuurlijk niet een universele ‘de amateur’ of ‘de fotograaf’ aan te wijzen dus om iedereen automatisch een D850 te adviseren gaat mij wat ver. Dat is een beetje als iedereen dezelfde auto adviseren omdat er lekker veel boodschappen in passen.

Ik ken genoeg hobby sportfotografen die van alleen een D850 niet heel blij zouden worden zegmaar.

hvds schreef:Veel plezier met je nieuwe doosje!


Deze is nog van NPS, dat was misschien niet helemaal duidelijk in mijn eerste bijdrage. Met ‘eerste’ doelde ik op de eerste productie D6 in Nederland. Er is nog niet genoeg geleverd aan Nederland om de NPS leden uit te kunnen leveren maar ik mocht deze alvast gebruiken, testen, voelen om mijn bevindingen en ervaringen te delen en eventuele vragen te beantwoorden.

Maar de interesse in de D6 valt dus wat tegen. ‘Vroeger’ ten tijde van de D3, D3s en D4 was het altijd wel een ‘ding’ online met lange discussies en topics over de nieuwste flagship bodies. Dat blijft nu overal vooral hangen op prijs, en dat is het dan.

Jammer, het is een hoop geld, uiteraard, maar net als de D5 is er meer te bespreken dan alleen de kosten aan de kassa lijkt mij...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten