Nikon D6

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor EdvandeZilver » za mei 23 2020 1:48 pm

Vincent schreef:
Maar de interesse in de D6 valt dus wat tegen. ‘Vroeger’ ten tijde van de D3, D3s en D4 was het altijd wel een ‘ding’ online met lange discussies en topics over de nieuwste flagship bodies. Dat blijft nu overal vooral hangen op prijs, en dat is het dan.

Jammer, het is een hoop geld, uiteraard, maar net als de D5 is er meer te bespreken dan alleen de kosten aan de kassa lijkt mij...


Aan jouw voorbeelden zal het niet liggen. Eerder dat het voor veel mensen een maffe en onzekere tijd is en de handen nog even op de knip houden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor JvdKooij » za mei 23 2020 2:29 pm

Vincent schreef:
JvdKooij schreef:persoonlijk zou ik als amateur eerder voor een D850 gaan


Er is natuurlijk niet een universele ‘de amateur’ of ‘de fotograaf’ aan te wijzen dus om iedereen automatisch een D850 te adviseren gaat mij wat ver. Dat is een beetje als iedereen dezelfde auto adviseren omdat er lekker veel boodschappen in passen.

Ik ken genoeg hobby sportfotografen die van alleen een D850 niet heel blij zouden worden zegmaar.



Dat snap ik Vincent, ik zeg ook niet voor niets "Persoonlijk", ik zou voor de D850 kiezen ivm de landschapsfotografie. Ik begrijp ook wel als het je hobby is om actie/sport te fotograferen dat een D5 of D6 beter aan zal sluiten bij je behoeftes.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor komprende » za mei 23 2020 3:11 pm

Vincent schreef:
Patrick schreef:Heel anders dan de D5?

- Alles voelt op het eerste gevoel sneller, gevoeliger, nauwkeuriger dan de D5, vooral de eerste test met 3D tracking vond ik opvallen en indrukwekkend. Maar dat is misschien ook wens van de gedachte. Daar moet ik de komende tijd goed aan gaat testen, instellen, proberen, etc.


Ha die Vincent
Allereerst gefeliciteerd met het nieuwe speelgoed en sterkte met de taak ons te informeren-:)
Mijn vraag is gekoppeld aan de quote.... blijf je dan bij gebruik 3D tracking de snelheidsmogelijkheden houden?
komprende

Clublid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor TinoK » za mei 23 2020 4:13 pm

JvdKooij schreef:persoonlijk zou ik als amateur eerder voor een D850 gaan, maar heb me eigenlijk ook nooit echt verdiept in de verschillen tussen de D850 en de D5 :D


Ik heb zelf als doorgeschoten Amateur een D5 naast de D850. Die D5 heb ik nu bijna een jaar en de D850 vanaf dat hij uitkwam. Het zijn 2 totaal verschillende camera's. De D5 vind ik juist een hele makkelijke camera Dat is gewoon bam, de retteketet aan en gaan. slecht licht.....met gemak. De D850 moet je nog wel eens werken. De kans is er, afhankelijk van de omgeving, dat je op bijv 800 ISO nog meer ruis hebt dan op 3200 ISO. Vaak neem ik 1 lens mee en 2 bodies. Waar de D850 moeite begin te krijgen ga ik met de D5 verder.

Wat ik vaak nu heb gezien op de D5/D6 groepen is dat men alleen maar over de Beeldkwaliteit praat. Heeft iemand een D6 aangeschaft dan vraagt men vooral naar de beeld kwaliteit. Dat is iets wat je kunt laten zien met foto's. De andere zaken, waarvan ik denk dat dat de redenen zijn, waardoor er een D6 op de markt is wordt eigenlijk niet over gepraat. Ja wel over gepraat maar niet naar geluisterd omdat............je daar een D6 voor moet hebben om het te kunnen ondervinden. Vaak zoeken mensen toch naar argumenten om hun eigen bezit te kunnen verdedigen.....Van "zie je nou wel, hetgeen wat ik heb is toch beter dan het nieuwe.....!".
Maar goed de Dx-en zijn gebouwd voor een heel andere doelgroep dan de amateurs zoals ik. Het ligt ook voor de hand dat er veranderingen zijn aangebracht op verzoek van die doelgroep en dat is denk ik niet die beeldkwaliteit, tenminste, dat zal niet de prio zijn. Ik heb hem omdat ik van techniek hou.
Deze inwisselen voor een D6 zie ik niet zitten en heeft ook geen nut voor mij, en dus beschouw ik de D5 als genoeg.
Ik kan dan beter nadenken over een ander project en dat is mijn 200-400 VRII inwisselen voor een 180-400 E.
Dat is denk ik voor mij zinvoller.
Maar het blijft een dijk van een camera. De hele Dx serie trouwens......
Laatst gewijzigd door TinoK op za mei 23 2020 7:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » za mei 23 2020 5:58 pm

Er wordt me hier wel wat in het toetsenbord gelegd...

Allereerst moet iedereen natuurlijk lekker kopen wat hij wil! Ik misgun niemand wat.

Waarom ik er niet snel voor zou kiezen? Juist zo'n D5 en de rest uit die serie is gemaakt voor een soort "mishandeling" dat hij (zij?) bij mij niet zal krijgen. Ik schiet geen sluiter op met honderduizenden foto's. Ik smijt niet met mijn camera's (jij ook niet Vincent, maar soms zie ik pro's...), ik sta niet snel in de stromende regen, etc. Allemaal zaken waarom het echt een camera is voor iemand die er zijn boterham mee verdient. Op af en toe een betaalde opdracht na doe ik dat niet. Ik kan dus prima toe met een veel goedkoper model. Aan mijn foto's zie je dat toch niet, waarmee ik bedoel dat de camera mij niet snel beperkt; camera's zijn tegenwoordig zo goed geworden. Dus voor mijn geen topmodel maar een wat lager geprijsd model en de rest geef ik wel uit aan wat anders. Ik moet toch al keuzen maken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor TinoK » za mei 23 2020 7:46 pm

Patrick schreef:Allereerst moet iedereen natuurlijk lekker kopen wat hij wil! Ik misgun niemand wat.


Zo denk ik er ook over....Vandaag de dag is het schijnbaar toch moeilijk om blij te zijn voor een ander......

Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen op de D6. :prost:
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » za mei 23 2020 8:28 pm

TinoK schreef:Die D5 heb ik nu bijna een jaar en de D850 vanaf dat hij uitkwam. Het zijn 2 totaal verschillende camera's. De D5 vind ik juist een hele makkelijke camera Dat is gewoon bam, de retteketet aan en gaan. slecht licht.....met gemak. De D850 moet je nog wel eens werken. De kans is er, afhankelijk van de omgeving, dat je op bijv 800 ISO nog meer ruis hebt dan op 3200 ISO. Vaak neem ik 1 lens mee en 2 bodies. Waar de D850 moeite begin te krijgen ga ik met de D5 verder.

En wanneer heb je de D850 dan nodig? Wanneer kom je tekort met je D5? :shock:

Meer dan 20Mpix is leuk om meer te kunnen croppen, maar het is vrijwel altijd meer dan genoeg...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor henkk » za mei 23 2020 8:58 pm

Patrick schreef:Meer dan 20Mpix is leuk om meer te kunnen croppen, maar het is vrijwel altijd meer dan genoeg...

Dat werd ook van 6 en van 12 Mp gezegd en zal van 46 Mp gezegd gaan worden. Het hangt maar af van je doel. Voor vogeltjes is flink kunnen croppen een voordeel mits je goed glas gebruikt. Voordeel van 20 Mp is kunnen besparen op glas (kunnen, niet hoeven). En kleinere bestanden = sneller overdragen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » za mei 23 2020 10:03 pm

Patrick schreef:En wanneer heb je de D850 dan nodig? Wanneer kom je tekort met je D5? :shock:


Als je veel hoge contrasten schiet dan kun je met de D850 je schaduwpartijen echt een stuk beter ophalen dan met een D5! Helemaal op lage iso’s.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » za mei 23 2020 10:04 pm

komprende schreef:Mijn vraag is gekoppeld aan de quote.... blijf je dan bij gebruik 3D tracking de snelheidsmogelijkheden houden?


Welke snelheidsmogelijkheden bedoel je precies?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor komprende » za mei 23 2020 10:58 pm

Vincent schreef:
komprende schreef:Mijn vraag is gekoppeld aan de quote.... blijf je dan bij gebruik 3D tracking de snelheidsmogelijkheden houden?


Welke snelheidsmogelijkheden bedoel je precies?


Aantal continue opnamen....
komprende

Clublid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor mozes » za mei 23 2020 11:56 pm

Hoe zijn de tegenlicht opnames Vincent?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor TinoK » zo mei 24 2020 4:43 am

Vincent schreef:
Patrick schreef:En wanneer heb je de D850 dan nodig? Wanneer kom je tekort met je D5? :shock:


Als je veel hoge contrasten schiet dan kun je met de D850 je schaduwpartijen echt een stuk beter ophalen dan met een D5! Helemaal op lage iso’s.


@Patrick
Ik zit vaak tot ver na zonsondergang bij de vennen bij mij in de buurt, in het bos waar ik vaak ben. Dan keren de vogels terug of ze landen op het ven voor de nacht. Vaak word het heel snel te donker voor de D850. Vooral de AF van de D5 is aanmerkelijk beter, vind ik, bij slecht licht omstandigheden. Merk dat de D5 zich boven de ISO3200 pas goed gaat voelen.

Tractorpulling wedstrijden....... Mijn buurvrouw rijd in de Superstock competitie. 9 van de 10 keer rijd haar klasse pas na 2100 hun run. Vaak loopt het uit. Niet alle banen zijn goed verlicht. Ik schiet dan met een 70-200, 300 of 200mm maar vaak op f/4.0-f/5.6. ISO16000 met een D5 op het gemakkie. Zelfs dan is het gewoon teveel voor een ISO invariante D850 en moet je best veel doen in de nabewerking. En ik ben toch al niet zo'n LR of photshop virtuoos, wat dat betreft.....
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2020 6:41 am

komprende schreef:Aantal continue opnamen....


Nee dat blijft gewoon 14fps, ik zie ook geen reden waarom dat lager zou worden.

mozes schreef:Hoe zijn de tegenlicht opnames Vincent?


Daar moet ik nog naar kijken. Ik hoop op een kleine verbetering tov de D5 maar verwacht geen wonderen want de sensor is verder gelijk.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor mozes » zo mei 24 2020 9:52 am

Vincent schreef:
komprende schreef:Aantal continue opnamen....


Nee dat blijft gewoon 14fps, ik zie ook geen reden waarom dat lager zou worden.


Gebruik je focus lock, of focus lock en release.
Zelf gebruik ik focus lock op de D5 en haal dan vaak niet de Max 12 fps
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten