reparatie nikon d3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

reparatie nikon d3

Berichtdoor maxdijk » za mar 07 2020 7:45 pm

Hoi lieve Nikon vrienden,

ik kan van kennis een Nikon D3 overkopen, wat ik heel graag wil. Maar een nadeel is dat de body al over de 300.000 kliks zit en wat ik heel risicovol vind.
Wat zijn de kosten van het vervangen van een sluiter van een D3 body? en waar kan ik dat het beste doen?

Groetjes Max van Dijk
maxdijk

Forumlid
Berichten: 1


Locatie: Riel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: reparatie nikon d3

Berichtdoor Peter » za mar 07 2020 8:44 pm

volgens mij is de service van dat toestel verlopen en repareert Nikon ze niet meer
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: reparatie nikon d3

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo mar 08 2020 10:02 am

Zolang de sluiter niet defect is, is er niks aan de hand.
De D3 is verkocht tot ongeveer begin 2009. Service tot 10 jaar na de levering is een uitgangspunt bij Nikon. En Nikon Nederland Service in Beverwijk wil ook wel eens een gebruikt onderdeel er in zetten, als er anders niks is. Dat merk je ook aan de prijs.
Nu is de D3 volgens Nikon gemaakt voor zo'n 300.000 opnamen. Dat aantal is wel te zien als een minimum.

Het vervangen van een sluiter uit een professionele camera, is een fluitje van een cent. Een professionele camera is modulair gebouwd. Gemaakt om onderdelen te vervangen. Je schroeft de camera open. Je draait de betrokken module naar buiten en vervangt het onderdeel. Dat lukt je bij een D3xxx, D5xxx, D7xxx niet. Veel meer werk, en soms is er geen schroef gebruikt, maar lijm. Een sluiter vervangen bij een goedkope camera is dan bijna duurder dan een nieuwe camera.

Zelf schat ik in dat het vervangen van een sluiter even duur is als een andere gebruikte D3.

Kijk bij aankoop even naar de sluiter. De camera heeft een knopje om de spiegel omhoog te zetten. Krassen of i.d. mogen niet.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma mar 09 2020 7:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: reparatie nikon d3

Berichtdoor henkk » zo mar 08 2020 11:21 am

Ik heb een jaar geleden mijn AF-S 80-200/2.8 bij Nikon Beverwijk laten reparen voor een nieuwe af-motor. Dit kleinood was ook toen al veel ouder dan 10 jaar (2e hands gekocht ook al weer een tijd geleden). Stamt uit rond 2000 denk ik. Dus de 10 jaar is geen strikte norm, ik vermoed dat als ze iets hebben, ze het gewoon gebruiken. Maar je kunt pech hebben, een onderdeel kan er gewoon niet meer zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: reparatie nikon d3

Berichtdoor Guy (B) » do mar 12 2020 4:03 pm

Sluiter van een D3 vervangen kost ongeveer €850,- in 2019 bij Procirep (hersteldienst Nikon in België).
Guy (B)

Forumlid
Berichten: 7


Locatie: Steendorp
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: reparatie nikon d3

Berichtdoor EdvandeZilver » do mar 12 2020 4:55 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten