Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Kris2019 » di jun 16 2020 9:09 pm

Hallo Leden,

Mijn huidige D4s heeft dermate veel kliks gemaakt dat ik overweeg de overstap te maken naar een D5.
Echter na het vele research op het internet begin ik toch behoorlijk te twijfelen of dit wel een slimme keuze is.
Zo lees ik dat het dynamische bereik van de D4s met name in de lagere ISO range toch wel beter is.

Punten waarop ik graag verbetering zie t.o.v. de D4s:
- AF-systeem, in het najaar fotografeer ik motorcross/ offroad evenementen met veel deelnemers nu maak ik van iedere rijder minimaal 3 foto's om er zeker van te zijn dat er een goede foto tussen zit. Als ik het aantal mislukte foto's kan reduceren scheelt mij dit weer veel tijd.
- Crop mogelijkheden, soms zou ik graag net even wat meer willen croppen, dus de 4mp extra lijkt in mijn ogen een verbetering maar is dit ook zo?

Punten van twijfel:
- Met de D4s kan ik op dit moment lezen en schrijven ik ken de beperkingen en de mogelijkheden o.a. in het post proces in hoeverre ik de schaduwen kan ophelderen e.d.
- Het dynamisch bereik vind ik geweldig.

Natuurlijk is het overstappen en het belang van bepaalde punten voor iedereen anders, maar mocht er iemand zijn die voor dezelfde keus heeft gestaan of ervaring heeft met beide camera's en zijn of haar ervaring wil delen dan hoor ik dat graag. Alle beetjes en info is bruikbaar.
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Patrick » wo jun 17 2020 7:00 pm

Je had het zelf vast al gezien, maar dit is wel handige site voor een snelle vergelijking op basis van de kille cijfertjes...

https://versus.com/nl/nikon-d4s-vs-nikon-d5
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Kris2019 » wo jun 17 2020 8:20 pm

Patrick schreef:Je had het zelf vast al gezien, maar dit is wel handige site voor een snelle vergelijking op basis van de kille cijfertjes...

https://versus.com/nl/nikon-d4s-vs-nikon-d5


Bedankt voor je input, inderdaad deze site en vergelijkbare sites heb ik al redelijk uitgeplozen.
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Vincent » wo jun 17 2020 9:16 pm

Kris2019 schreef:Echter na het vele research op het internet begin ik toch behoorlijk te twijfelen of dit wel een slimme keuze is.


Kies je bronnen verstandig... ;-)

Zo lees ik dat het dynamische bereik van de D4s met name in de lagere ISO range toch wel beter is.


Dat is zeker waar, maar of je daar echt een probleem mee gaat krijgen hangt erg af van jouw type fotografie, jouw manier van fotograferen en jouw manier van editten.

De D5 is echt niet dramatisch hoor, integendeel. Op internet zijn mensen snel teleurgesteld en is de nuance tussen ‘geweldig’ en ‘waardeloos’ vaak niet aanwezig. Alles is zwart wit. Maar daartussen passen echt nog heel veel tinten grijs. Ik denk namelijk dat voor een grote groep fotografen het nauwelijks merkbaar is. Om alleen de 3 meest logische redenen even aan te stippen:

- Als ik niet in volle zon werk en twijfel of ik mijn sluitertijden wel haal, dan ga ik eigenlijk wel vrij snel en makkelijk op ISO800/1600 zitten. Is dat een goede eigenschap/manier van werken, bediscusieerbaar, maar in dat ISO-gebied is het verschil al weer verwaarloosbaar of helemaal weg. Dus de eerste vraag, hoe vaak zit je echt op je laagste ISO’s te fotograferen tov hoe vaak je 2 of 3 stapjes hoger pakt.

- Hoe goed is jouw manier van belichten, ik ken fotografen die standaard 1 of 1,5 stop te laag zitten. Soms uit gewoonte, soms uit onkunde, soms omdat ze hun hooglichten belangrijker vinden dan hun onderwerp. Als je een D5 goed belicht dan komen er gewoon goede, hele goede en werkbare bestanden uit en valt er over DR gewoon weinig te klagen. Als je slecht belicht en in nabewerking de hele boel weer recht moet trekken dan is de D5 misschien niet de camera voor jou.

- Zijn er natuurlijk ook nog situaties die gewoon moeilijk (of onmogelijk) te belichten zijn. Ga je echt in volle zon, recht tegen de zon in fotograferen, wil je details in je lucht houden maar ook je onderwerp goed belichten zonder te flitsen, en moet je daarvoor een bijna zwarte schaduw weer gaan optrekken dan komt de D5 echt wel tekort en pak ook ik liever een D850. Is ook de vraag of de D4s daarvoor de beste keuze is en nog belangrijker, zulke situaties komen soms natuurlijk voor, maar hoe vaak werk je echt in zulke extremen?

Etc.

Met bovenstaande probeer ik niets te bagatelliseren, maar nuanceer ik alleen. Val je in 1 (of meer) van bovenstaande groepen dan kun je je afvragen of de D5 voor jou de juiste camera is. Voor mij persoonlijk is het echt zelden een issue. En op de momenten dat het wel zo is dan kan het vervelend zijn natuurlijk, maar zelfs dan is de vraag of het (in mijn geval) voor de klant ook een probleem is...

Komt natuurlijk nog bij dat je op hoge ISO echt een grotere sprong vooruit maakt, dan je op lage ISO achteruit gaat. In mijn geval zit ik gewoon een groot deel van mijn werk >3200 ISO te werken. Regelmatig op ISO 10.000 en hoger. Dan is de discussie snel klaar natuurlijk en is de D5 een klasse apart.

Punten waarop ik graag verbetering zie t.o.v. de D4s:
- AF-systeem, in het najaar fotografeer ik motorcross/ offroad evenementen met veel deelnemers nu maak ik van iedere rijder minimaal 3 foto's om er zeker van te zijn dat er een goede foto tussen zit. Als ik het aantal mislukte foto's kan reduceren scheelt mij dit weer veel tijd.


D5 is wel weer een stap vooruit in AF, maar ook weer geen reuzensprong. Dus ook dan weer de vraag, hoe vaak zit je in de extremen, en dan niet alleen in pure beweegsnelheid maar ook in tijd tussen dat je het onderwerp zit, en je moet afdrukken, a-lineariteit van de beweging, etc.

Eerste vraag die dan in mij opkomt: kun je op andere vlakken niet winst boeken om je percentage scherpe beelden te verhogen? Gebruikte objectieven, AF-instellingen, finetuning, op een beter punt pre-focussen, etc. Zo niet dan zou ik zeker een keer de D5 testen, misschien lost die jouw problemen op, misschien vraag je het onmogelijke van een camera?

(En zou je misschien de D6 eens moeten proberen :wink: )

- Crop mogelijkheden, soms zou ik graag net even wat meer willen croppen, dus de 4mp extra lijkt in mijn ogen een verbetering maar is dit ook zo?


Meer pixels betekent meer kunnen croppen zonder dat je het ziet, dat is logisch. Of groter kunnen printen. Of meer kunnen croppen en alsnog groter kunnen printen. Meer pixels betekent ook minder visuele ruis, omdat ook je ‘ruispixels’ kleiner zijn.

Of 4mp echt noemenswaardig is... dat hangt er ook weer vanaf maar procentueel is het op zulke bodies wel een aanzienlijke verschil. Van 16mp naar 20mp scheelt gewoon best een hoop. En natuurlijk helemaal als je al vaak lengte tekort komt met je lenzen en dus toch al behoorlijk moet croppen vaak, dan ga je dat zeker zien. Kun je altijd beeldvullend werken dan maakt het nog steeds uit, maar zou ik het niet als doorslaggevend argument kiezen. 16mp bestanden zijn voor veruit de meeste toepassingen immers meer dan genoeg.

- Met de D4s kan ik op dit moment lezen en schrijven ik ken de beperkingen en de mogelijkheden o.a. in het post proces in hoeverre ik de schaduwen kan ophelderen e.d.
- Het dynamisch bereik vind ik geweldig.


Als jouw D4s echt zo versleten is als je zelf denkt, dan is de verkoopwaarde behoorlijk laag (de tweedehands markt is sowieso bijzonder slecht momenteel, Zeker voor bodies met veel clicks en/of gebruiksporen). Dan kun je misschien overwegen om die er gewoon bij te houden en te pakken in situaties waard je de DR van de D4s wilt hebben.

Zul je zien dat je uiteindelijk toch gewoon de D5 altijd pakt, want dat is gewoon een hele goede camera! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Patrick » do jun 18 2020 5:02 pm

D4s: 4928 x 3280 pixels
D5: 5568 x 3712 pixels.

Horizontaal en verticaal scheelt het 13%. Wellicht niet zoveel als je verwacht...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap ervaring gezocht D4s -> D5

Berichtdoor Kris2019 » do jun 18 2020 8:32 pm

@Vincent bedankt voor je duidelijke toelichting

Vincent schreef:De D5 is echt niet dramatisch hoor, integendeel. Op internet zijn mensen snel teleurgesteld en is de nuance tussen ‘geweldig’ en ‘waardeloos’ vaak niet aanwezig.


Dit is dan ook precies de reden waarom ik de vraag hier stel, op internet lees je veel ervaringen waar je dan vaak een gulden middenweg in moet vinden.

Vincent schreef:Eerste vraag die dan in mij opkomt: kun je op andere vlakken niet winst boeken om je percentage scherpe beelden te verhogen? Gebruikte objectieven, AF-instellingen, finetuning, op een beter punt pre-focussen, etc. Zo niet dan zou ik zeker een keer de D5 testen, misschien lost die jouw problemen op, misschien vraag je het onmogelijke van een camera?



Qua objectieven zit ik wel goed, het pre-focussen gebeurd ook met enig regelmaat. Ook ligt hier een boek, titel ontgaat mij nu even over de werking van het autofocussysteem van Nikon.
Met mijn D850 merk ik vaak dat die accurater is dan de D4s maar de D4s is dan weer iets sneller. Als de D5 hier een combinatie van is ben ik al erg tevreden :)

Binnenkort heb ik weer wat kleine evenementen die ik mag/ kan bijwonen, de bedoeling is om dan een D5 te huren, al is dat nog niet zo makkelijk als je in het hoge-Noorden woont :huh: Maar wie wat wil die moet wat.
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten