vervanging nikon D4s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

vervanging nikon D4s

Berichtdoor dirkTassaert » zo jan 10 2021 7:37 pm

even een hypothetische vraag. Als ik mijn nikon D3s en D4s nu zou moeten vervangen, welke zouden jullie mij aanprijzen. Let op, ik koop alles tweedehands. een DSLR of een Mirrorless camera? Enkel voor sportfotografie, voetbal,rugby, paardesport, wielrennen en autosport(rally). Mijn lenzen, nikon 300mm f2.8 af-s. nikon 200-500mm, sigma 70-200mm f2.8
ben in blijde verwachting van jullie reacties.
dirkTassaert

Forumlid
Berichten: 16


Locatie: Oostrozebeke
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging nikon D4s

Berichtdoor mozes » zo jan 10 2021 8:11 pm

Mij lijkt een D6 de meest logische.
De D5 zou ik overslaan, zoveel verschil zit er dacht ik niet in met een D4s.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vervanging nikon D4s

Berichtdoor Vincent » zo jan 10 2021 8:42 pm

Ik vind de vraagstelling vrij simplistisch en summier voor de complexiteit van het vraagstuk... Jouw vraag roept zoveel nieuwe vragen op, waar je vast al over hebt nagedacht en dus eenvoudig kunt geven zodat advies geven een stuk gerichter kan. :wink:

Waarom wil je vervangen? Wil je ze beide vervangen omdat ze gewoon 'op' zijn of is eentje ook een optie? Waar loop je tegenaan in jouw fotografie? Wat kom je eventueel tekort in je bodies aan functionaliteit of kwaliteit? Hoe fotografeer je meestal, wat is je stijl, welk soort beeld, onder welke omstandigheden, licht of donker, of beide? Schiet je er nog andere dingen naast waar een ander type camera misschien beter is, zijn er dingen in je fotografie die je wilt ontwikkelen komende tijd waar je nu misschien rekening mee moet/kunt houden? Wat is het budget (ongeveer?). Etc etc etc...

Ik ken sowieso te weinig van jouw beeld om daar zonder enige extra informatie iets over te kunnen zeggen.

Het is natuurlijk vrij eenvoudig om iemand twee D6-en te adviseren, maar voor een grote groep fotografen is dat waarschijnlijk helemaal niet de beste optie. En dat waarschijnlijk kan je dan weglaten. Helemaal als je tweedehands koopt is dat sowieso een uitdaging gezien het beperkte aanbod en de nog steeds relatief hoge prijzen ervan.

In het clubblad stond een korte review van mijn hand over de D6. Ik ben er hartstikke blij mee maar ben zeker ook niet blind voor de minpunten, hetzelfde geldt voor de D5-en. Niet voor niets heb ik er ook nog een D850 naast, en dat is niet alleen vanwege de pixels.

mozes schreef:De D5 zou ik overslaan, zoveel verschil zit er dacht ik niet in met een D4s.


De stap van D4s naar D5 is aanzienlijk groter dan de stap van D5 naar D6 (!)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten