Instellingen Nikon D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Instellingen Nikon D3

Berichtdoor fanvanfcgroningen » wo aug 16 2023 11:14 am

Hallo, ik ben een beginnend fotograaf en wil graag weten welke instellingen mensen gebruiken bij een voetbalwedstrijd met een Nikon D3 Camera met een Sigma 70-200 mm lens, 2.8 uiteraard. Graag welke instellingen qua ISO en Sluitertijd men gebruikt. Kan iemand mij hier mee helpen?
fanvanfcgroningen

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor Patrick » wo aug 16 2023 12:02 pm

Zo werkt fotografie in de regel niet. Het is een kwestie van inspelen op de omstandigheden. Bijvoorbeeld de hoeveelheid licht: bij kunstlicht is het echt anders dan overdag.

Ik kan wel wat algemeens roepen. Begin eens met het objectief op f2.8 te zetten en zet de camera op auto ISO met een minimum sluitertijd van 1/1000 en een maximale ISO waarde van 3200. Eventueel kan je de 1/1000 wat langer maken als het niet om supersnelle acties gaat. Eventuele ruis bij minder licht hoort er gewoon een beetje bij, dus daar zou ik me niet te druk over maken; eerst scherpe opnamen maken en leren timen en zo.

Veel plezier met de camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor Tony D » wo aug 16 2023 4:49 pm

Hallo fanvanfcgroningen,

Het is gebruikelijk hier om je, als nieuw lid, even voor te stellen.
Dat kan in dit draadje: viewforum.php?f=16


Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor a90 » wo aug 16 2023 4:58 pm

Je hebt niet de meest eenvoudige camera als beginend fotograaf uitgezocht in de zin dat de D3 geen voorselectie heeft. Evengoed is het een geweldig apparaat waarmee heel goede resultaten te behalen zijn.

Het hangt allemaal een beetje af van de situatie, wil je snelle bewegingen vastleggen dan moet je vooral de sluitertijd in de gaten houden, de D3 kan tot 9 foto's per seconde maken dus je kunt actie goed vastleggen. Volgens mij had de D3 al Auto ISO en dat is heel handig. Zo kun je bijvoorbeeld de sluitertijd en diafragma bedienen in de S stand en dan de ISO automatisch laten staan dan heb je een beste kans.

Blijft natuurlijk dat je de camera moet goed leren kennen. Maak veel foto's en kijk ze later terug. Welke instellingen heb je gebruikt en waarom is een foto wel of niet geslaagd. Aldoende leert men.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor fanvanfcgroningen » wo aug 16 2023 9:39 pm

Ik gebruik de camera vooral bij voetbalwedstrijden en het meest overdag met goed licht dus. Ik ken een paar sportfotografen en die fotograferen in de M stand.
fanvanfcgroningen

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor Patrick » wo aug 16 2023 9:52 pm

Ik zou gewoon voor een semi-automaat gaan. Dus A of S. De M stand is wat mij betreft nodeloos ingewikkeld.

Wat zeggen zij verder?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor Bert vD » wo aug 16 2023 10:04 pm

Als beginner zou ik zelfs voor de P-stand gaan. Alhoewel ik niet weet of die wel op de D3 aanwezig is. Anders wat Patrick zegt. In ieder geval geen M-stand. Nergens voor nodig in jouw geval. Houd het zo simpel mogelijk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor henkk » wo aug 16 2023 10:25 pm

Voor wild- en sportfotografie gebruik ik vaak M-stand in combinatie met auto-ISO. Zoals de naam al zegt is dat ook een automaat en in de 'belichtingsdriekhoek' (sluitertijd, diafragma en ISO-gevoeligheid) werkt die net zo makkelijk als de automaten op de andere twee factoren (sluitertijd en diafragma). Niks ingewikkelds aan. Ook met de D700 deed ik dat al en die is in dat opzicht nogal vergelijkbaar met de D3.

Voor de 70-200 zou ik kiezen voor een sluitertijd van 1/250 of 1/500 en diafragma f/4. Wel even checken of je met een redelijke ISO uitkomt (niet bang zijn voor wat ruis, je kunt best naar ISO 6400).

In P weet je niet wat de camera gaat doen qua sluitertijd en diafragma dus dat raad ik af en in A loop je ook het risico met een te lange sluitertijd te komen zitten (dat is wel tegen te gaan met instellingen van auto-ISO maar dat is ingewikkeld).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor Peter » za aug 19 2023 5:37 pm

hier je uitleg, mooier wordt het niet :-)

viewtopic.php?f=21&t=13651
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor phachnguyen » zo aug 20 2023 10:27 pm

Hallo Henkk,

By Sport photography zijn autofocus, opnaam snelheid en ....belangrijk. Deze document biedt voldoende ìnformatie voor a sport photographer die Nikon D3 gebruikt. Veel succes.
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen Nikon D3

Berichtdoor phachnguyen » zo aug 20 2023 10:30 pm

Sorry, sorry. Ik heb de link it mê gétuurd


Nikon D3 Guide To Sports Photography - Autofocus - Scribd



scribd.com

https://www.scribd.com › document

The following settings are recommended: · 1. Active D-Lighting will not produce the desired effect when used with center-weighted or spot metering. · 2. Active D- ...

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... i=89978449
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten