Upgrade D4s naar D6.

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor EdvandeZilver » wo nov 29 2023 6:34 pm

Vincent had ook het hele verhaal kunnen quoten.
Maar je, 'n quote op 'n vorig bericht is ook weer zo'n dingetje.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » wo nov 29 2023 6:37 pm

Oeps, ik hoop oprecht dat ik niets verkeerds gedaan/geschreven heb maar ben in mijn zoektocht naar een voor mij passende DLSR op zoek naar antwoorden van terzake deskundigen (jullie dus). Eerder al ben ik door wijze adviezen van jullie overgegaan tot de aanschaf van een 200mm 2.0. Heb ik nog geen sec spijt van gehad.
Op het punt waar ik nu ben aangekomen is mijn onzekerheid vwb Snap-Bridge op de D6.
Werkt SnapBridge goed op de D6?
Iemand ervaringen mee?
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor HenkvanZuylen » wo nov 29 2023 8:32 pm

Iedereen mag zijn geld uitgeven waar hij dat graag aan wil, maar ik ben ook niet zo van het laatste en het nieuwste.
En nieuw koop ik al helemaal niks meer, gewoon net gebruikt spul is prima voor mij.

Ik denk dat een D camera niks onder zal doen voor een Z, en meer dan prima voldoet voor nagenoeg alle fotografie maar zoals ik zei...ieder zijn ding.

Ik heb geen ervaring met een D5 of D6 (heb zelf een D850), daar kan ik geen advies in geven.

Succes met je keuze en laat je niet gek maken in ieder geval
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Thymen » wo nov 29 2023 10:54 pm

Misschien niet verstandig, maar bij deze een kleine toelichting waarom ik mijn reactie heb verwijderd...

De strekking van deze was dat (technisch) betere spulletjes niet direkt betere fotos hoeven op te leveren. En dat ik zelf ben overgestapt naar het Z-systeem, maar dat het is dat ik nu intensiever met fotografie bezig ben dat mijn fotos beter lijken dan met de DSLR. Nieuw speelgoed wil je graag gebruiken, nietwaar? En dat ik denk dat de betere specificaties van de Z8 minder van invloed op de verbeterde resultaten in mijn fotos zijn.

Dat wilde ik de topic-starter ter overweging mee geven.

Daarna vond ik de reactie op mijn 'bijdrage' een beetje cru, wil niemand tegen de haren instrijken, dus reactie maar verwijderd...
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor stronk » do nov 30 2023 8:38 am

Bouma489 schreef:Zijn er hier op het forum mensen die met beide camera’s geschoten hebben? Verder ook nieuwsgierig of SnapBridge op de D6 functioneert zoals ie dat op mijn Z50 doet (gewoon goed) en of de beelden schoner zijn dan mijn D4s.

Waarom gaat de rest van het draadje overal over behalve over antwoord op de vraag waar TS dit draadje mee begon? TS heeft al een camera in de Z serie dus waarom pushen naar andere Z camera's. Vincent geeft duidelijk antwoord waar je veel uit kan halen waarom je een D6 zou overwegen.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » do nov 30 2023 7:44 pm

Dus niemand ervaring met D6 en SnapBridge?
Aan HenkvanZuylen; dank voor je constructieve opmerking, ‘en nieuw koop ik al helemaal niks meer’. Deze opmerking sterkt mij in de gedachte óf nu tweedehands een D5 te kopen óf nog wat geduld te hebben en een D6 met tussen de 150.000 en 200.000 clicks te kopen. Helaas kom ik deze Dzessen niet (veel tegen).
Met opmerkingen van Henk slijp ik mij verder in mijn proces. Waardevol.
Daarnaast ook nieuwsgierig of wachten op een mooie D6 verstandig is, of het verschil tussen beiden (D5 en D6) het wachten waard is.
Het klopt dat ik naast mijn D4s een mirroless Z50 camera heb.
Leuk voor op vakantie maar voelt in combinatie met 400 2.8 een beetje merkwaardig.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » do nov 30 2023 8:08 pm

Bouma489 schreef:Dus niemand ervaring met D6 en SnapBridge?


Wat wil je specifiek weten? Het werkt, (net getest voor je) ik gebruik het zelden. Ik denk dat de meeste D5/D6 fotografen vooral op hun computer editten en niet op hun telefoon.

Daarnaast ook nieuwsgierig of wachten op een mooie D6 verstandig is, of het verschil tussen beiden (D5 en D6) het wachten waard is.


Verschillen tussen de D5 en D6 zijn niet heel groot. Behalve als dat net is wat je nodig hebt; D6 heeft een nieuw en beter AF systeem (maar merk je vooral in extreme situaties), snellere processor, snellere (en duurdere) CFExpress kaarten, 14fps ipv 12fps ingebouwde Wi-Fi en GPS* – en een paar software verschillen. Voor de meeste fotografen denk ik dat D5 een betere keuze is als budget te beperkt is voor een D6. Een paar maanden wachten dan mis je ook een paar maanden plezier...

*) Ik heb geen D5 liggen hier om te kunnen testen, maar als je echt veel willen snapbridgen dan is weet ik niet of het ontbreken van ingebouwde Wifi een groot nadeel voor je gaat zijn.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor henkk » do nov 30 2023 11:10 pm

Vzv ik weet en heb ervaren heeft Snapbridge Bluetooth en Wifi nodig. Of plug-in wifi gaat werken lijkt mij twijfelachtig maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bij alleen gebruik van Bt komen alleen locatiegegevens over.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » do nov 30 2023 11:55 pm

Dank je wel voor het testen Vincent. SnapBridge is voor mij meer dan een bijkomstigheid. Na een boswandeling op een terrasje beelden van een D6 met mijn sociale omgeving delen lijkt mij niet echt een straf.
Sowieso is rondwandelen met een beeldenmachine als de D6 een prachtige tijdsbesteding. Weten dat je op pad bent een DSLR die alle mogelijkheden aan boord heeft verveelt denk ik nooit.
Het voelt als rijden met een 911 GT-2 op een provinciale 80km weg. Had ook prima met een Fiat Panda gekund maar het voelt zo lekker.
Zelden krijg je spijt van dingen die je hebt gedaan, hoegenaamd nooit spijt van dingen die je wel hebt gedaan. Bljjft dat ik 7k voor een terrashobbyding voor mij niet betaalbaar is. Daar koop ik twee panda’s voor.
Het wordt om financiële redenen tweedehands, net als mijn beauty van een 200mm 2.0, nieuw ook onbetaalbaar.
Met alle waardevolle input van jullie nijg ik meer dan rationeel uitlegbaar is naar een vette D6 van onder de € 3.500,-. Alleen de zoektocht is al een feestje. Alleen al het uitzoeken waar je het beste kunt zoeken is een project ‘an sich’.
Op de Voldersgracht hier in Delft huist een magnifieke printer. Ik kan niet wachten er mijn eerste D6-file in te leveren.
Zo ‘n zin in!
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » vr dec 01 2023 10:50 am

Bouma489 schreef:Met alle waardevolle input van jullie nijg ik meer dan rationeel uitlegbaar is naar een vette D6 van onder de € 3.500,-. Alleen de zoektocht is al een feestje. Alleen al het uitzoeken waar je het beste kunt zoeken is een project ‘an sich’.


Met een Nikon D6 ga je sowieso heel veel plezier hebben. Maar met een D5 moet dat zeker ook lukken. Bedenk dat je een Nikon D5 met 100k clicks voor minder dan €2.000 kunt aanschaffen. Misschien is er hier iemand met een Nikon D5 die voor jou even snapbridge kan testen, anders moet dat in de winkel ook wel lukken ergens toch?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor henkk » vr dec 01 2023 11:02 am

Op de Nikon Snapbridge helppag staat de D5 niet bij compatibele camera's:
https://nikonimglib.com/snbr/onlinehelp ... on_01.html
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor hans1956 » vr dec 01 2023 11:41 am

Oke, dan toch maar een reactie van mij. In 2020 heb ik de D4s ingeruild voor de D6. Een prima vooruitgang van techniek. Zeker de autofocus is een geweldig stuk gereedschap wat in de D6 gebruikt is. Nooit geen spijt van gehad.
De D6 werkt prima met de Snapbridge die ik op mijn smartphone heb geïnstalleerd. Gaat via Bluetooth verbinding.
Of je nu overstapt op een D5 of een D6 daar zal ik geen uitspraak over doen. Dat is aan jou.

Succes met de keuzes.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor HenkvanZuylen » vr dec 01 2023 5:03 pm

Bouma489 schreef:Dank je wel voor het testen Vincent. SnapBridge is voor mij meer dan een bijkomstigheid. Na een boswandeling op een terrasje beelden van een D6 met mijn sociale omgeving delen lijkt mij niet echt een straf.
Sowieso is rondwandelen met een beeldenmachine als de D6 een prachtige tijdsbesteding. Weten dat je op pad bent een DSLR die alle mogelijkheden aan boord heeft verveelt denk ik nooit.
Het voelt als rijden met een 911 GT-2 op een provinciale 80km weg. Had ook prima met een Fiat Panda gekund maar het voelt zo lekker.
Zelden krijg je spijt van dingen die je hebt gedaan, hoegenaamd nooit spijt van dingen die je wel hebt gedaan. Bljjft dat ik 7k voor een terrashobbyding voor mij niet betaalbaar is. Daar koop ik twee panda’s voor.
Het wordt om financiële redenen tweedehands, net als mijn beauty van een 200mm 2.0, nieuw ook onbetaalbaar.
Met alle waardevolle input van jullie nijg ik meer dan rationeel uitlegbaar is naar een vette D6 van onder de € 3.500,-. Alleen de zoektocht is al een feestje. Alleen al het uitzoeken waar je het beste kunt zoeken is een project ‘an sich’.
Op de Voldersgracht hier in Delft huist een magnifieke printer. Ik kan niet wachten er mijn eerste D6-file in te leveren.
Zo ‘n zin in!



Gewoon lekker op zoek gaan naar een mooie gebruikte D5 of D6, dat is al een feestje op zich!

Delft:...mooie stad, ik heb er zelfs mijn vrouw gehaald richting Brabant :D
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » za dec 02 2023 3:35 pm

hans1956 schreef:Oke, dan toch maar een reactie van mij. In 2020 heb ik de D4s ingeruild voor de D6. Een prima vooruitgang van techniek. Zeker de autofocus is een geweldig stuk gereedschap wat in de D6 gebruikt is. Nooit geen spijt van gehad.
De D6 werkt prima met de Snapbridge die ik op mijn smartphone heb geïnstalleerd.
Succes met de keuzes.

Dank je wel Hans, precies de relevante info naar waar ik zocht. Met de Z50 ben ik gewoon om met mijn sociale omgeving te delen. De combinatie van een mooi objectief en kwalitatieve body is wat mij betreft (nog) door geen iPhone te verslaan. Wel door een Iphone te verzenden. Delen vergroot mijn plezier in het fotograferen. Dit moet nu zonder SnapBridge middels een omweg. Wanneer ik foto’s deel die gemaakt zijn met mijn D4s/200mm krijg ik niet zelden de vraag met welke smartphone ik fotografeer..
Nu ik weet dat jij dit met de D6 middels SnapBridge comfortabel deelde helpt mij dit in mijn keuze.
Nogmaals dank je wel Hans. Niets zo waardevol en leerzaam als gebruikerservaringen.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor keenoncoolstuff » za dec 02 2023 9:39 pm

Foto's meteen delen via Snapbridge? :roll:
Lijkt me zonde om met een D6 te fotograferen en dan genoegen te nemen met de JPGs die eruit rollen.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten