Upgrade D4s naar D6.

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » di nov 28 2023 6:49 pm

Ik fotografeer inmiddels een poosje met een D4s en overweeg ivm autofocus een upgrade naar de D6 te maken.
Zijn er hier op het forum mensen die met beide camera’s geschoten hebben? Verder ook nieuwsgierig of SnapBridge op de D6 functioneert zoals ie dat op mijn Z50 doet (gewoon goed) en of de beelden schoner zijn dan mijn D4s.
Mét inruil kost mij deze move circa € 2.500,-.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor keenoncoolstuff » di nov 28 2023 7:10 pm

Ik persoonlijk zou de stap niet meer doen. Liever wachten en dan overstappen naar Z. Op gebied van F wordt niet meer doorontwikkeld, en F-spul wordt met de dag minder waard. Ik zou de D4s houden, of langzaam overstappen naar een Z9 met een FTZ II-adapter.

Maar nogmaals, dit is persoonlijk.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » di nov 28 2023 8:27 pm

Snap ik,

Aan de andere kant heb ik ook nog mooi F-glas. Misschien nog een keertje tweedehands een mooie body waarmee ik vijf jaar vooruit kan en het Z-systeem door kan ontwikkelen. Tegelijkertijd wordt F-glas ook langzaamaan goedkoper. Misschien kan ik nog ergens een mooie F-600mm scoren.
In het Z-systeem kost 600mm al gauw € 5.800,-
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor keenoncoolstuff » di nov 28 2023 8:42 pm

Ik werk met heel veel plezier met mijn Z9. De ingebouwde stabilisator maakt het me mogelijk om in de schemering / in het donker foto's uit de hand te maken die met een SLR niet zouden zijn gelukt.
De autofocus van de duurdere Z's is nu al beter dan van welke SLR dan ook. En met een FTZ kun je met je F-glas nog jaren vooruit. Ook met je toekomstige F 600mm.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » di nov 28 2023 9:14 pm

keenoncoolstuff schreef:Op gebied van F wordt niet meer doorontwikkeld


Maar als je apparatuur hebt die gewoon goed werkt, waarom moet er dan perse doorontwikkeld worden binnen hetzelfde systeem?? Het is niet dat je zonder ontwikkeling je camera niet goed kunt gebruiken natuurlijk (!)

en F-spul wordt met de dag minder waard.


Er is ook een grote groep fotografen voor wie een camera geen investering is maar een gebruiksvoorwerp, naast een grote groep die het een investering noemt maar waarvoor dat helemaal geen investering is. De definitie van investering is in fotoland sowieso een beetje vloeibaar heb ik het idee soms.

Je kunt het argument overigens ook omdraaien, (want heb vaker gezegd) dat ik denk dat het juist wel een goed moment is om een nette D-camera te kopen. :wink:

Linksom zit het halve forum hier continu te zeuren om de prijzen van de nieuwe bodies en lenzen, en rechtsom is het een probleem dat je relatief goedkoop aan ontzettend goede apparatuur kunt komen... heel frappant altijd.

Ik schiet zelf nog steeds D6-en naast mijn Z9's, en met meerdere goede redenen. Ik zou me zeker niet gek laten maken dat je geen fotos meer kunt maken als je geen Z hebt. Het Z systeem is mooi, heel erg mooi zelfs, maar een volledig doorontwikkelde flagship spiegelreflex kan zich op vrijwel alle fronten nog steeds meten met de mirrorless camera's/

De autofocus van de duurdere Z's is nu al beter dan van welke SLR dan ook


Op papier wel ja, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er diverse, extreme, low light situaties, zijn waar de D6 gewoon autofocus pakt maar de Z9 er niets mee kan!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » di nov 28 2023 9:17 pm

En dan hebben we het nog niet eens over low light prestaties van een D6 sensor vs een Z9 sensor... (!)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » di nov 28 2023 10:19 pm

Met € 1000,- erbij (inruil) kan ik van de D4s naar een D5. Het lijkt mij dat je met een D5 nog steeds een beetje bovenin meedraait. Dit zijn voor mij overzichtelijke bedragen waarmee ik wat kan.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Nikkormaat » wo nov 29 2023 11:57 am

Vincent schreef:En dan hebben we het nog niet eens over low light prestaties van een D6 sensor vs een Z9 sensor... (!)

Doel je hier op de signaal-ruisverhouding, die bij een lager aantal megapixels doorgaans beter uitpakt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » wo nov 29 2023 12:32 pm

Nikkormaat schreef:Doel je hier op de signaal-ruisverhouding, die bij een lager aantal megapixels doorgaans beter uitpakt?


Ik denk dat je het onnodig gecompliceerd maakt als je over signaal ruis verhouding gaat praten en dat soort termen…

Ik heb in het verleden meermaals beelden gepost op krankzinnig hoge ISO waardes, zelfs al met de D3s maar nog veel hoger met D5 en D6, die zowel bruikbaar, als opgeleverd zijn aan klanten.

ISO waardes waar je met een Z9 echt niet over na hoeft te denken. Dat is ook helemaal niet erg en geen schande, want de Z9 heeft een enorm goede sensor maar met hele andere kwaliteiten dan extreme iso waardes.

TS heeft het echter specifiek over de Low light mogelijkheden van een camera en als dat een hele belangrijke factor is zou ik echt eerder een D5 of D6 kiezen! Het lijkt wel of mensen af en toe vergeten wat een ontzettend goede camera’s dat zijn, zelfs als het op papier verouderde techniek is (wat ik sterk in twijfel trek…)

Autofocus mogelijkheden van spiegelreflex bij low light moet je ook echt niet onderschatten. Op papier kan de Z9 focussen bij minder licht maar mijn ervaring is dat de Z9 wel goed contrast moet hebben om die waardes te halen. Vaak heb je bij situaties met weinig licht echter OOK weinig contrast, en dat is precies waar de D5 en D6 echt heel goed in zijn en langer doorgaan!

Overigens ook nog even los van het veel plezieriger werken met een optische zoeker vs een EVF als het heel donker is (maar dat is persoonlijke voorkeur uiteraard).
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Thymen » wo nov 29 2023 1:09 pm

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Thymen op wo nov 29 2023 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » wo nov 29 2023 1:40 pm

Ja mooi verhaal, maar wat is je punt? :shifty:

Je kunt natuurlijk niet elke technische vraag afdoen met een reactie met een strekking die in de verte lijkt op: 'vroeger was alles beter, het ligt niet aan je camera', zeker niet als de vraagstelling behoorlijk specifiek is zoals nu.

Het feit dat de meeste leden hier nooit in dergelijke omstandigheden fotograferen is sowieso geen argument om de vraag niet te hoeven beantwoorden. Integendeel, het feit dat veel leden nooit in zulke situaties fotografen zou misschien vooral een reden kunnen zijn voor die leden om voorzichtig te zijn met goedbedoelde adviezen proberen te geven... Vaak kan advies heel algemeen, in dit geval denk ik van niet.

Je zou eens in het Z9 draadje kunnen kijken naar de hoge ISO voorbeelden die ik daar geplaatst heb (klik hier), dan is (hopelijk) gelijk duidelijk waarom een D5/D6 gewoon nog steeds een hele goede keuze kunnen zijn.

Als jij die voorbeelden/situaties wilt namaken met een jampotje, voel je vrij, ik kijk uit naar het resultaat! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Bouma489 » wo nov 29 2023 4:11 pm

Het valt mij niet mee om in het woud van Nikon camera’s de voor mij juiste camera te vinden. Langzaamaan lijk ik verder bij de 850 weg te wandelen en op de D5/D6 uit te komen.
21 MP is voor mij nooit te weinig geweest.
Ik heb een zware 200mm 2.0 en een nog zwaardere 400mm 2.8. Op een of andere manier voelt een stevige, sterke en stoere body daar goed bij. Wanneer de bestanden niet groter zijn dan 21MP kan mijn huidige IMac mijn IMac blijven. Als ik naar buiten trek geen zorgen om vochtig weer. Met weinig pixels, niet snel veel ruis.
Blijft alleen de vraag of snap-Bridge op de D6 goed functioneert (iemand ervaring mee?).
Verder vraag ik mij af waar de D6,tweedehands in Duitsland te krijgen is.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Thymen » wo nov 29 2023 4:19 pm

Vincent schreef:Ja mooi verhaal, maar wat is je punt? :shifty:


Bericht verwijderd. Tevreden?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Vincent » wo nov 29 2023 4:38 pm

Thymen schreef:Bericht verwijderd. Tevreden?


Nee niet echt, ik vroeg er niet om dat je het verwijderde, en daarnaast reageer ik nu op een bericht dat mensen niet (meer) kunnen lezen.

Ook zei ik niet dat jouw reactie inhoudelijk onzin was, maar dat ik de reactie specifiek in dit topic niet op zijn plaats vond. Er zijn genoeg topics aan te wijzen waar jouw reactie veel logischer en waardevoller was geweest...

Maar zomaar verwijderen lijkt me nooit een juiste oplossing, zonde van jouw tijd, en de mijne :frown:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade D4s naar D6.

Berichtdoor Skippy » wo nov 29 2023 5:07 pm

Het verwijderen of aanpassen van berichten als reactie op opvolgende berichten is inderdaad niet wenselijk. De reden hiervoor heeft Vincent goed verwoord.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten