D3 sensor reinigen, even oppassen !

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

D3 sensor reinigen, even oppassen !

Berichtdoor a90 » za feb 16 2008 9:41 pm

Had ik me daar toch een stofnest op mijn sensor zitten :shock: Ik denk dat los ik wel even op. (not :evil: )

Voor de D2x had ik een Visible Dust sensor brush gekocht. Een mooi borsteltje met speciaal zachte haren om stof van de sensor af te vegen. Ik vol goede moed de D3 aan de externe voeding gelegd (voor de zekerheid, je weet wel) en vervolgens de sluiter opengezet. Ik kon het nauwelijks zien waar nu precies het stof zat maar ben begonnen om voorzichtig te borstelen. Regelmatig in de spinner zodat de borstel mooi anti statisch blijft.

Enfin, na de eerste keer zag het er al goed uit er zat nog 1 heel klein pluisje. Nog maar een keer met de brush en klaar dacht ik. Maar wat er nu was gebeurd is dat ik met de borstel de zijkant net naast de sensor was gekomen. Daar zat een beetje vettig spul waarmee ik vervolgens de halve sensor volsmeerde :shock:

Kortom ik heb nu nogal last van een vette sensor (maar dan letterlijk :)). Gelijk maar gekeken of iemand dit al wist en ja hoor, op de verschillende fora kwam het ook al naar voren. 1e keer schoonmaken van de sensor tot wel 10 swabs om de boel helemaal schoon te krijgen, daarna is het redelijk te doen en is de ergste vettigheid eruit.

Ik heb gelijk maar een bestellingkje gemaakt voor wat swabjes en eclipse (let wel, de vernieuwde versie E2). Ook een spulletje besteld om mijn kwastje weer in orde te krijgen, die kan ik nu natuurlijk ook niet meer gebruiken.

Kortom, les 1 van de D3 reinigen, niet zomaar met een kwast aan de gang maar zorgen dat je genoeg swabs hebt of het laten reinigen bij een Nikon service punt. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor GuyVerschuere » za feb 16 2008 9:44 pm

Kan je dan niet beter het stof gewoon wegblazen met zo'n bus gedroogde lucht?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Gebruikersavatar
GuyVerschuere

Forumlid
Berichten: 490


Locatie: Roeselare
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » za feb 16 2008 9:46 pm

Ik had het natuurlijk eerst geprobeerd met de rocket maar het was er niet mee weg te krijgen. Het bleef zitten en het was nogal hinderlijk met de mooie blauwe luchten, dus ik dacht hup, wegvegen die handel :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » za feb 16 2008 11:08 pm

Wat zal je geschrokken zijn, fijn dat je het op hebt kunnen lossen.

Ben bijna blij dat ik geen D3 heb :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ruud » za feb 16 2008 11:34 pm

lijkt me niet verstandig guy blaas je zo dat vet door camera heen en dan ?
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za feb 16 2008 11:35 pm

Het is erg jammer dat er in de Nikon D3 geen hoogspanning zit. M.b.v. een rooster aangesloten op de hoogspanning had je een prima stof opvanger gehad. :(

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ogspanning
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » zo feb 17 2008 5:42 am

Bedankt voor de waarschuwing a90, ga de eerste keer schoonmaken wel door de vakman laten doen.
Heb het nog niet voor maar eens zal het wel eens moeten gebeuren natuurlijk.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Scorpio_King » zo feb 17 2008 7:32 am

Kan je dan niet beter het stof gewoon wegblazen met zo'n bus gedroogde lucht?

Als je gedroogde lucht uit een spuitbus bedoeld is het antwoord NEE. Hierin zit over het algemeen vrij veel vocht en dat kan ook weer vlekken achterlaten.

Ik heb tot nu toe altijd al het stof weggekregen met een simpele blaasbalg. Camera met de sensor naar beneden houden, dan met de blaasbalg lucht omhoog spuiten. Eerst met alles dicht, dan de spiegel opgeklapt en als laatste rechtstreeks op de sensor. Tot nu toe op deze manier alles weggekregen :D .
// een hoop gouden dozen
Gebruikersavatar
Scorpio_King

Forumlid
Berichten: 122


Locatie: Zaandam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma feb 18 2008 2:49 pm

Scorpio_King schreef:
Kan je dan niet beter het stof gewoon wegblazen met zo'n bus gedroogde lucht?

Als je gedroogde lucht uit een spuitbus bedoeld is het antwoord NEE. Hierin zit over het algemeen vrij veel vocht en dat kan ook weer vlekken achterlaten.

Ik heb tot nu toe altijd al het stof weggekregen met een simpele blaasbalg. Camera met de sensor naar beneden houden, dan met de blaasbalg lucht omhoog spuiten. Eerst met alles dicht, dan de spiegel opgeklapt en als laatste rechtstreeks op de sensor. Tot nu toe op deze manier alles weggekregen :D .


Een goede tip!
GdP




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten