compact kameraadje

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

compact kameraadje

Berichtdoor Peter Dekkers » do jun 27 2013 9:50 am

Ik heb al jaren een Panasonic Lumix FS 20 voor de herinneringen. Ben niet zo veeleisend en tevreden over de kwaliteit. Er is echter een ding wat me wel steeds meer gaat storen en dat is de ontspanvertraging.Ik ben zowat de enige die er scherpe opnamen mee maakt. Anderen houden er altijd onscherpe opnames aan over vanwege die ontspanvertraging.
Nou kan ik natuurlijk heel het internet afzoeken naar wat ik wil maar met zoveel know how in de Nikon club kan ik het net zo goed meteen aan jullie vragen.
Ik zoek een klein goedkoop compactcameraatje waarvan de ontspanvertraging minimaal is .Feitelijk is dat de belangrijkste eis die ik stel.
Merk , kleur, aantal pixels etx vind ik van ondergeschikt belang. Omdat ik alles van Nikon heb zou een coolpix mooi zijn natuurlijk, maar dat hoeft niet perse.
Alvast dank voor de respons

Vr gr
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor gijs sandberg » do jun 27 2013 10:09 am

Beste Peter,
Ik heb, zoals velen, een Coolpix.
Ik erger me aan de vertekening in de lens, het gebrek aan timing en het feit dat er alleen dedicated accu's in gaan.
Ik zou uitkijken naar één van de eenvoudige Coolpixen, als je geluk hebt is er een instapmodel met enkele aantrekkelijke eigenschappen
-optie voeding gewone penlights
-spatwaterdicht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor D. Haaksma » do jun 27 2013 10:15 am

Ik heb destijds de P7100 gekocht.
Ook omdat ook altijd een camera bij mij wil hebben.
Kan niet tegen de D700 met b.v. de 24-70/2.8 op, maar dat hoeft ook niet.
Ben er nog steeds heel tevreden over.
Maar er zijn voor dat soort werk meerdere merken en compacten die goed tot prima scoren.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Cyrus » do jun 27 2013 10:36 am

Ik lees "klein, goedkoop" en "minimale ontspanvertraging". Dat gaat vaak niet hand-in-hand: ergens dienen concessies gedaan te worden om de prijs "leuk" te houden.

Mijn advies is om niet te licht over een compact-voor-erbij te denken. Zo kocht ik 3 jaar terug een Panasonic TZ-8, leuke compact met een prima Leica-objectief (zij het niet bepaald lichtsterk). Als je een dSLR gewend bent, gaan je met een camera uit die prijsklasse toch snel een paar dingen tegenstaan, zoals hoge ruisgevoeligheid, altijd een grote DOF, uitsluitend JPEG (dus altijd verlies bij ook maar de minste bewerking).

Kun je beter omzien naar een iets hogere klasse, waarbij je in ieder geval een wat lichtsterker objectief hebt (opening van F/2.8 of groter, over het hele bereik gezien) en in RAW kunt fotograferen.

Dit gezegd hebbend denk ik aan kandidaten als een Fuji X-20, Panasonic LX-7, Nikon Coolpix P7700. Dan praat je echter over pakweg € 400 tot € 600 (adviesprijs), maar je zult niet snel op zo'n camera uitgekeken raken. De voorlopers van genoemde modellen (respectievelijk X-10, LX-5, P7100) zijn hier en daar nog wel te vinden voor heel aantrekkelijke prijzen. Pentax MX-1 is ook nog een mooie kandidaat, maar t.o.v. de drie andere camera's mist hij een flitsschoen, zodat een eventuele flitser en/of optische zoeker niet mogelijk is.

Maar misschien is dat qua budget wel te veel uit de richting.

Wat is je budget? Dan kan er meer gericht meegedacht worden.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Skippy » do jun 27 2013 12:07 pm

Als minimale ontspanvertraging heel belangrijk is zou ik ook zeker de Nikon 1-serie camera's overwegen.
De oudere modellen J1/J2 en V1 zijn tegen aantrekkelijke prijzen te krijgen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Her » do jun 27 2013 12:34 pm

De coolpix 330 is ideaal voor een compact, lichtsterk en klein van formaat.
Ik gebruik zelf de P310, de voorloper hiervan en ben erg tevreden met de resultaten.
Her



Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Cyrus » do jun 27 2013 2:54 pm

Skippy schreef:Als minimale ontspanvertraging heel belangrijk is zou ik ook zeker de Nikon 1-serie camera's overwegen.
De oudere modellen J1/J2 en V1 zijn tegen aantrekkelijke prijzen te krijgen.


Goede suggestie, als is - met name - de V1 niet héél compact, vergeleken met bijvoorbeeld een Fuji X20 of Panasonic LX-7.. Maar Nikon 1 zijn wel leuke camera's.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Johan1025 » do jun 27 2013 2:58 pm

Fuji X20 of de nieuwe Fuji X M1
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Online
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: compact kameraadje

Berichtdoor Peter Dekkers » do jun 27 2013 4:24 pm

Bedankt voor alle reacties. Ik ga op mijn gemak eens de genoemde camera,s bekijken. Ik heb nu een mooi startpunt.

Vr gr
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten