inzomen met de coolpix5700

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

inzomen met de coolpix5700

Berichtdoor bertvanderham » ma jan 02 2006 8:59 pm

weet iemand een oplossing voor het probleem met inzomen met de coolpix 5700?
als je inzoomt heb je eigenlijk een statief nodig want anders is de foto bewogen.
bertvanderham



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 02 2006 9:40 pm

de camera of heel stil houden, of een paar mega-bouwlampen aanschaffen en meezeulen, of toch een statief gebruiken... :D

ik neem eigenlijk aan dat je bedoelt dat als je de digitale zoom op maximaal bereik gebruikt dat het lastig is om het beeld stil te houden, op de maximale optische zoom valt het wel mee, zo klein is die beeldhoek niet namelijk.

als je stilstaande objecten fotografeert zou ik altijd een statief gebruiken, of anders de asa wat opschroeven, wat wel ten koste gaat van het beeld, al valt dat bij een coolpix alleszins mee.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor bertvanderham » zo jan 08 2006 1:00 pm

Stel, je bent in een sportzaal en je wilt inzoomen op je zoon die een actie gaat maken (zaalvoetbal bijv.)
bijna alle fotoos zijn bewogen en niet mooi scherp met mijn coolpix 5700.
Met welke camara kun je moeiteloos wel gave scherpe beelden maken.
Wat betekend de term < bevriezen > op sommige Camera’s?
bertvanderham



Onderwerp:

voetbal met 5700

Berichtdoor roel » zo jan 08 2006 3:19 pm

"Bevriezen" wil in dit geval zeggen dat de sluitertijd zó kort is dat beweging niet zichtbaar is. De sluitertijd zal dan bij zaalvoetbal maximaal zo'n 1/125 à 1/180 seconde moeten zijn. Je kunt je voorstellen dat hoe langer sluitertijd is, hoe meer beweging geregistreerd wordt.
In dit geval heeft de onscherpte (nog) niet direct met de camera te maken, denk ik.
Wat je kunt proberen is het volgende: zet de camera op sluitertijdenvoorkeuze (stand "S") en stel 1/180 als sluitertijd in, zet daarnaast de ISO-stand op "Auto". Zoom vervolgens niet helemaal in, want hoe meer je inzoomt, des te meer beweging zie je. Vergelijk dat met een verrekijker: als je die voor je ogen hebt en je beweegt een beetje, dan beweegt het beeld heel sterk. Als stelregel wordt wel gezegd dat de sluitertijd zo snel moet zijn als de brandpuntsafstand, dus: bij 100 mm. maximaal 1/100 sec., bij 200 mm. maximaal 1/200 sec.. De Coolpix 5700 gaat tot 280 mm., dus dan zou je een maximale sluitertijd van 1/280 seconde moeten hebben. Maar daarvoor zal er te weinig licht zijn in zo'n sporthal.
Terzijde: deze stelregel verloopt niet zo evenredig als ik schrijf. Tenzij je een hele vaste hand hebt, kun je zeggen dat je bij 200 mm. zo'n 1/250 sec. moet hebben en kun je je afvragen of je met 280 mm. nog wel goed uit de hand kunt fotograferen. Iets wat handig is, is een eenbeenstatief. Of een touwstatief (simpelweg een stuk touw om je voet en vastbinden aan de onderkant van de camera en zorgen dat het touw strak staat bij het fotograferen).

Iets anders dat helpt bij het fotograferen van sport, is het meebewegen met hetgeen je fotografeert. Vooral bij iets als rijdende auto's of paarden is dat redelijk eenvoudig te doen. Dat gaat met een redelijk constante snelheid dezelfde kant op. Bij voetbal is dat lastiger, maar dat kan ook wel. Daarnaast is het ook belangrijk dat je zelf "soepel" de foto's maakt. Niet volledig gespannen aan de kant staan/zitten en op "het" moment hard op de ontspanknop drukken. Dan beweeg je star en door het hard op de knop drukken, maakt je camera ook nog eens een verticale beweging. De remedie is dus door de zoeker kijkend (dus niet op het schermpje...) meebewegen met het voetbalspel en rustig drukken als je een mooi beeld ziet of verwacht. Om het echt soepel te laten gaan, kun je na het drukken nog een seconde o.i.d. blijven meebewegen. Een klein nadeel van deze camera is wel dat er een elektronische zoeker op zit. Je kijkt dus naar een soort klein tv'tje. Dan zie je de beelden nooit zo snel als bij een optische zoeker, zoals op een spiegelreflexcamera.

Probeer het eens uit, zou ik zeggen. Het voordeel van een digitale camera is dat het je niks kost of je nou tien of honderd foto's maakt. Laat maar weten hoe het gaat!
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten