p500 probleem

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

p500 probleem

Berichtdoor DTjeerdsma » wo jul 20 2011 5:00 pm

Hallo allemaal,
Zoals jullie misschien wel merken ben ik nieuw hier. Ik heb sinds een maandje een Nikon coolpix p500, en heb er nu wat problemen mee. Daarom kom ik hier nu wat raad vragen :mrgreen:. Wijzelf dachten om even een mailtje naar Nikon te sturen ( of even te bellen ) met de problemen en afwachten wat ze zeggen. Maar ik verzon net dat ik hier ook wel wat navraag kon doen.
Nu ik heb de volgende problemen met de camera:
- Als ik in of uit zoom trilt de hele camera ( ik heb mijn vinger niet tegen de lens. ) is gebeurd nadat we in een vlindertuin waren. Was een tijdje over maar begint nu weer.
- Camera is al 2x vastgelopen ( wou niet eens meer uit dus de accu in - en uit gehaald ).
- Als ik de AF op centrumgericht dan is de achtergrond scherp maar het centrum niet :frown:.
foto : Afbeelding

iso : 400
Brandpuntsafstand : 117mm
F-stop: F5.7
Sluitertijd: 1/60s

Iemand bekent mee deze problemen? We gaan over een maand op vakantie dus ik zou ze dan graag opgelost hebben.

alvast bedankt.
DTjeerdsma



Onderwerp:

Re: p500 probleem

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 20 2011 6:06 pm

Beste D,

Welkom op dit forum

Over die vlindertuin: als ik me goed herinner kan het erg warm en vochtig zijn, dat mengt niet met de behoefte aan electriciteit van moderne kamera's.

Over scherpstelling:
In handboeken staat vaak een (of meerdere) lange stukken over scherpstellen en wat daarbij mis kan gaan.
Heb je die al gelezen en ter harte genomen?

Her voorbeeld dat je plaatste is m.i. een treffend voorbeeld ewaarbij de AF van slag raakt door het vinden van meerdere onderwerpen in of nabij het centrum van het beeld.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: p500 probleem

Berichtdoor DTjeerdsma » wo jul 20 2011 6:30 pm

Hoi Gijs,

Bedankt voor je reactie.
Het was trouwens niet vochtig in de vlindertuin ( wel warm ). Daarna was het trillen ook een tijdje opgehouden. Nu begint het dus weer vandaar mijn vraag.

Ik merk vaak dat de camera veel moeite heeft om scherp te stellen in AF (ik fotografeer nu dus meestel ook op MF wat best langzaam is). Ik heb dingen gelezen over focussen ja. maar heb al van alles geprobeerd op de camera maar niks werkt bij de AF. Ben er net dus ook achter gekomen dat die macro stand ook niks voorsteld. is gewoon AF met een kleiner diafragma :roll:.
Maar het is gewoon raar dat als je ergen op richt ( zeg een bloem ) en je hebt de Af op centrumgericht ingesteld Dat hij dan scherpsteld op de achtergrond.

Groetjes en nog bedankt. Misschien dat iemand nog wat meer helderheid kan geven.

EDIT:

zelfde foto op MF: Afbeelding

Ook niet helemaal scherp maar ik kreeg hem niet scherper.
DTjeerdsma



Onderwerp:

Re: p500 probleem

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 20 2011 6:56 pm

Over het laatste voorbeeld:
Ik zie een sluitertijd van 1/80 bij een lange brandputnafstand, dat is HET recept vor onscherpe foto's

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: p500 probleem

Berichtdoor sjoppen » zo mei 06 2012 1:17 pm

Als ik het onderwerp zie dat je wilde vastleggen denk ik dat je het van zo dichtbij mogelijk hebt proberen vast te leggen.

Er bestaat zoiets als kortste scherpstelafstand. Als je te dicht bij bent met je toestel tot je onderwerp dan kan je toestel niet scherpstellen.
Remedie meer afstand nemen.

Ik zou dit even checken als ik jou was

Succes
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:

Onderwerp:

Re: p500 probleem

Berichtdoor sjoppen » di mei 08 2012 12:31 pm

Daarbij komt nog dat als je gebruikt wilt maken van de macro stand je niet te ver mag inzoomen. Dan doet hij het ook niet goed. Ik weet niet of je die stand toevallig gebuikt hebt?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten