AW100

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor voorhammr » ma nov 07 2011 11:01 pm

Zeker niet verkeerd, ik krijg steeds meer een goed gevoel over dit toestel. Ik ga hem zeker even bij één van de retailers testen.
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Gebruikersavatar
voorhammr

Bestuurslid
Berichten: 1327


Locatie: Weesp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor henkk » wo nov 09 2011 5:53 pm

Onderstaand beest zit al een paar dagen op ons keukenraam (aan de buitenkant). Dacht eerst dat het een mug was maar het blijkt een sprinkhaan(tje). Mooi werk van de AW100 op macro stand! Deze sprinkhaan is van kop tot staart ca. 1,5 cm dus de afbeeldingsmaatstaf ligt rond 1:2. de opnameafstand is ook maar ca. 2 cm (vanaf de frontlens gemeten).
Afbeelding
De weerkaatsingen in het dubbel glas maken het extra apart.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor rogerwouters » za nov 19 2011 4:27 pm

Met de panorama functie (180 gr) krijg ik bestanden van slechts 700 kb!!!!!!!!!

Iemand hulp voor andere instellingen?

Dank alvast.,

Gr.,

Roger
rogerwouters



Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor henkk » za nov 19 2011 5:47 pm

Het was me nog niet opgevallen, maar bij mij is dat niet anders. Het formaat is 3200x560 pixels dus dat is beduidend minder dan een normale foto.
Als je meer info in een panorama wil, moet je een aantal foto's maken en aan elkaar naaien met bijv. Photoshop Elements.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Wiljo » do jan 05 2012 1:42 pm

Mijn schoonvader heeft deze camera ook en volgens mij is er een specifieke panorama modus (naast easy panorama) waarmee je meerdere foto's kan maken en die vervolgens met de meegeleverde Arc Soft panorama software weer aan elkaar kan plakken. Resultaat bij hem zag er niet slecht uit, wel kleine verschillen in belichting.

Hij heeft de camera ook in de Caribische zee uitgeprobeerd (foto en video) bij het zwemmen met schilpadden, resultaat zag er super uit, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij de foto's nog ergens gaat delen. :(

GPS tracking werkt ook mooi, hij kon me precies laten zien waar de foto's gemaakt waren en hoe de boot op sommige stukken (met tracking aan) gevaren had). Leuk ding die AW100 en wellicht schaf ik hem zelf ook nog wel aan!
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor henkk » do jan 05 2012 8:27 pm

Wiljo schreef:Mijn schoonvader heeft deze camera ook [ .... ] in de Caribische zee uitgeprobeerd (foto en video) bij het zwemmen met schilpadden, resultaat zag er super uit, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij de foto's nog ergens gaat delen. :(

GPS tracking werkt ook mooi, hij kon me precies laten zien waar de foto's gemaakt waren en hoe de boot op sommige stukken (met tracking aan) gevaren had). Leuk ding die AW100 en wellicht schaf ik hem zelf ook nog wel aan!


Laat ik nou vandaag net terug gekomen zijn uit Bonaire. Heb ook boven en onder water gefotografeerd en gefilmd met de AW100 en ben heel erg blij met de resultaten. Geen moment spijt gehad m'n D700 en adequaat glas thuis gelaten te hebben. Bij sommige foto's denk ik had dat niet scherper gekund maar de totaalscore is super.

Bijgaand dan een paar onderwaterfoto's. Ik heb ze nog wel wat nabewerkt, de JPEG's omgezet in NEF's en toen met CNX2 een aanpassing met automatische niveau's eroverheen met beperkte aanpassingen via geavanceerd met name voor contrast en kleurzweem. Daar weer een 1024 JPEG van gemaak voor het forum.
We zijn ook wezen snorkelen met het schip Woodwind met o.a. een professionele onderwaterfotografe en haar foto's zijn nog wel wat mooier maar zij gebruikte ook wel een ander kaliber camera dan de AW100 (geen standaard te koop geval zo te zien, en zeker geen DSLR in een onderwaterhuis). Schildpadden heb ik ook gezien maar toen zonder camera. Er is zo'n overvloed aan vissen, koralen etc. dat je dat niet allemaal kunt vangen en de AW100 mag niet onbeperkt onder water volgens TFM.
Afbeelding

Afbeelding

Voor het overige ben ik het met je schoonvader's resultaten eens. Heb ook het nodige getracked met de GPS maar moet dat nog eens goed bekijken.

Edit: volgens de exif-gegevens gebruikte de onderwaterfotografe een Nikon P5100. Dan wel in een heel mooi compact onderwaterhuis (alle knoppen mechanisch doorgeschakeld) en met een grote perspex koepel over de lens).
Laatst gewijzigd door henkk op zo jan 08 2012 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor ijzig » zo jan 08 2012 1:51 am

Hier nog een contente aw100 gebruiker. Volgende week oefenen in het zwembad van centerparcs met mijn neeftje. Filmpjes maken als we van de glijbaan gaan en foto;s maken als hij in het water neerkomt etc. Over 5 weken naar Egypte snorkelen en duiken, dus dan gaan we het echt beleven.

Vind de GPS, Macro, Panorama en Nachtlandschap functies super. Dit leuke hebbedingetje zit standaard in mijn jaszak. Voorals het maken van portret foto's met gezichtsdetectie. Getest met mijn vrouw en schoonmoeder. Hij geeft zelfs aan als een van de twee de ogen gesloten heeft.
ijzig



Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Chantallie » ma mar 12 2012 9:18 pm

Ik ben er erg blij mee, voordeel is dat die onderwater prima beelden oplevert, tegen een aardig stootje kan en bestand is tegen erg lage temperaturen. Zou hem zo weer kopen!
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Divewise » di apr 03 2012 9:11 pm

Heb mijn AW100 inmiddels een paar weken en in het algemeen tevreden. Op 10 meter diepte aardige resultaten mits het niet te donker is.
Wat ik wel merk is dat als ik de GPS functie activeer het toestel vertraging heeft op de ontspanner en lijkt in zijn geheel wat vreemd te reageren. Heeft iemand van de Aw100 gebruikers dit ook ervaren en wat doe ik wellicht verkeerd?

Jos
Divewise

Forumlid
Berichten: 3



Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor henkk » di apr 03 2012 9:19 pm

Divewise schreef:Wat ik wel merk is dat als ik de GPS functie activeer het toestel vertraging heeft op de ontspanner en lijkt in zijn geheel wat vreemd te reageren. Heeft iemand van de Aw100 gebruikers dit ook ervaren en wat doe ik wellicht verkeerd?

Jos

Houd je wel genoeg tijd tussen het aanzetten van de GPS-functie en het maken van de foto? Het duurt wel even voordat de AW100 - en andere GPS-en - heeft uitgevonden waar hij is en misschien speelt dat parten. Wat jij beschrijft heb ik nog niet meegemaakt. Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'vreemd reageren'..

Ik dacht dat je kunt zien wanner de gps zijn plaats heeft bepaald. misschien moet je dat even afwachten. Permanent gps aanzetten kan wel maar vreet batterijen, zowel volgens TFM als uit eigen ervaring. Maar je kunt rustig de gps aanzetten als je op je tocht begint en pas weer afzetten als je terug bent.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Divewise » di apr 03 2012 9:30 pm

Hoi henk

Bedankt voor je tips. Ik ga het proberen. Wat ik met vreemd gedrag bedoel is dat ik op de ontspanknop druk na aanzetten gps functie en er dan gewoon een erg trage reactie is of dat het toestel gewoon niet reageerd.

Ga testen

Jos
Divewise

Forumlid
Berichten: 3



Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Divewise » vr apr 06 2012 4:13 pm

Henk

Als ik de gps aanzet reageerd het toestel zeeeer traag of gewoonweg niet meer op de ontspanknop zodat foto s maken onmogelijk is met gps aan. Iemand anders dezelfde ervaringen?

Jos
Divewise

Forumlid
Berichten: 3



Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor henkk » vr apr 06 2012 4:40 pm

Jos, als ik de GPS aan heb staan kan ik gewoon fotograferen of filmen. Dat is ook de bedoeling.
Hoe ziet het GPS-symbool op het schermpje er uit? Staan er naast het satelliet-ikoontje één of meer blokjes?

Kan er een andere instelling zijn waardoor hij langzaam of niet reageert?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AW100

Berichtdoor Wiljo » do jun 28 2012 9:45 am

Voor de bezitters van een Nikon AW camera heeft Nikon onlangs een tutorial online gezet:

Hoe zorgt u ervoor dat waterdichte COOLPIX-camera's waterdicht blijven
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten