Serieuze test Coolpix P7100

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor Patrick » vr nov 25 2011 6:09 pm

Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor flitslicht » vr nov 25 2011 6:15 pm

Nee, die zal je dan wel op ISO 200 moeten zetten of zo.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor GdP » vr jan 13 2012 12:31 am

Met de komst van de Nikon 1 V1 is de keuze wel wat moeilijker geworden. Nu ben ik een fotograaf die maar zelden fotografeer in hogere ISO's. Qua beeldkwaliteit doet de P7100 niet onder voor de Nikon 1 V1, want die is van de P7100 ook erg goed. http://www.letsgodigital.org/nl/31387/n ... 00-review/

Ik denk dat ik gewoon voor de P7100 ga.
GdP



Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor Duuuv » ma jan 16 2012 8:32 pm

Ik heb vorige week een P7100 gekocht. Daarvoor heb ik diverse modellen overwogen en ook wat reviews van de 1 gelezen. De 1 schreef ik daarop vrij snel af als te duur voor te weinig extra. De P7100 komt naar voren als een goede camera in een markt met alternatieven (andere merken hebben vergelijkbare modellen) waarbij die alternatieven misschien wel net iets beter zijn.
Voor mij gaven echter 3 aspecten de doorslag om voor de Nikon te gaan:
- De mogelijkheid om mijn flitsers erop te gebruiken (grootste voordeel)
- Een raw format dat door Capture NX ondersteund wordt (en dat gebruik ik al een tijdje voor de D300 en D70)
- Een ruimer zoom bereik. (voor een camera die je mee naar buiten neemt best lekker om net iets meer te hebben)

En het belangrijkste, wat is de eerste indruk?
Verrassend werken. Ik heb eerder compacts gehad, gewone kleintjes en gebruik al jaren reflexen (jaren, al ruim voor men aan digitaal dacht met nikkormat, fm, f801 etc) De P7100 geeft een gevoel van de technische controle van de reflex. Er zitten veel knoppen op en je hebt veel informatie in beeld. Gevoelsmatig komt het veel dichter in de buurt van werken met een reflex dan point & shoot met een compact.
De foto kwaliteit, daar kan ik nog niet heel veel over zeggen, daarvoor heb ik hem nog te kort en te weinig gebruikt. Er is wel meer ruis zichtbaar dan met de D300, maar ik heb hem onder lastige omstandigheden gebruikt en daar houdt hij zich heel redelijk. Echte kwaliteit onder gunstige omstandigheden heb ik nog niet geprobeerd. Wat mij verrast is dat de video kwaliteit goed is. Daar heb ik hem niet voor gekocht, maar ik probeerde het gewoon eens "omdat het kan". Eigenlijk vind ik het mooier dan ik van mijn Canon HV20 video camera gewend ben.

Kortom, na 4 dagen ben ik er nog altijd erg tevreden mee.
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor GdP » di jan 31 2012 11:07 am

In de stand RAW heeft die P7100 toch al snel behoorlijk wat last van ruis. :shock:
GdP



Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor Patrick » di jan 31 2012 11:45 am

GdP schreef:In de stand RAW heeft die P7100 toch al snel behoorlijk wat last van ruis. :shock:

Dan moet je in de nabewerking nog wat doen. Dat gebeurt tenslotte ook in de camera als je op JPG schiet....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor GdP » wo feb 01 2012 12:26 am

Dit Nikon 1 V1 heeft mij aan het twijfelen gebracht. Alleen het model vind ik drie keer niks.

Er kan echter wel een handgreep voor geleverd worden. Wel voor een belachelijk hoge prijs.

http://www.kamera-express.nl/product/ni ... 000-zwart/
GdP



Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor Patrick » wo feb 01 2012 1:58 am

Ik vind de 1 serie op zich prachtige dingen, maar ik vind dat ik er te weinig controle mee kan hebben over de fotografie. Je hebt niet eens de SPAM standen op de mode-knop! Voor mij dus binnenkort de P7100. Vast een beeldkwaliteit die niet kan tippen aan die van de J1 (of V1), maar wel een camera die veel beter bij mij past. En een stuk platter wat 'm voor mij veel beter vervoerbaar maakt. De pancake 10mm vind ik te beperkt om mee te werken, dus zie ik niet echt als een optie. En met de 10-30 erop is het toch gewoon een flink blokje dat je niet zomaar in een flinke jaszak stopt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor GdP » wo feb 01 2012 5:13 pm

GdP



Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor wblink » wo feb 01 2012 5:22 pm

Patrick schreef:Ik vind de 1 serie op zich prachtige dingen, maar ik vind dat ik er te weinig controle mee kan hebben over de fotografie. Je hebt niet eens de SPAM standen op de mode-knop! Voor mij dus binnenkort de P7100. Vast een beeldkwaliteit die niet kan tippen aan die van de J1 (of V1), maar wel een camera die veel beter bij mij past. En een stuk platter wat 'm voor mij veel beter vervoerbaar maakt. De pancake 10mm vind ik te beperkt om mee te werken, dus zie ik niet echt als een optie. En met de 10-30 erop is het toch gewoon een flink blokje dat je niet zomaar in een flinke jaszak stopt.


Je had dat natuurlijk wel verwacht: ik ben het niet (helemaal) met je eens.
Ik ken de P7100 en de V1.

-De PASM standen komen mi ongetwijfeld, er is ZOVEEL kritiek (mi ook terecht) dat Nikon er eigenlijk niet meer onderuit kan.

-Weinig controle???? Wat mis je?

-Het formaat/gewicht van de P7100 is inderdaad beter: kleiner, lichter dan de V1. Maar daarentegen ook minder robuust, al denk dat de V1 door de HEEL VEEL electronica wat kwetsbaarder zal zijn: weet ik dus niet.

-Mijn (persoonlijke) nadelen van de 7100 in het algemeen: de menustructuur is zeer afwijkend van wat ik van Nikon gewend was (juist de consistente structuur maakte de diverse overstappen makkelijk), de 7100 werkt nogal boel anders.

-De zoeker van de 7100 is niet echt top: bruikbaar, maar niet meer dan dat (dit dan weer tov de V1).

-Voor camera "erbij (sambal bij?)" is de 7100 perfect. Je moet die menu's "even" doorgronden. De V1 is (voor mij) ipv.

-Voor wat ik gezien heb (foto's V1 <-> 7100) komt de 7100 aardig dicht in de buurt van de V1, da's niet een motief voor keuze (mi en op dit moment), de kwaliteit van de V1 zal door firmwareupdates vooruitgaan, die van de 7100 niet.

Kortom: de P7100: niks mis mee, maar een V1 is groter en beter, een D3X is NOG groter en NOG beter, een HASSELBLAD is VEEL beter en VEEL groter en VEEL duurder en dan heb je ook nog "platenkamera's " ...
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor Patrick » wo feb 01 2012 6:12 pm

Wat ik zou missen? Ik heb een D300s. Alleen SPAM standen dus. (bijna) Alles zelf doen. En dan moet ik ineens wennen aan een apparaatje dat al het denkwerk voor me gaat doen. Liever niet! En gelukkig hoeft het ook niet.

Goed te lezen dat jij de beeldkwaliteit van de P7100 niet veel minder vindt. Dat maakt de keus die ik gemaakt heb steeds beter. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Serieuze test Coolpix P7100

Berichtdoor GdP » vr jun 28 2013 11:14 am

De afgelopen dagen de Nikon Coolpix P7100 gebruikt naast de Nikon 1 V1.

Wat direct opvalt is dat de V1 minder last heeft van ruis. Bij de P7100 moet je de ISO niet boven de 800 instellen wil je niet al te veel last hebben van ruis.

In gebruik is de P7100 beter geschikt voor een ieder die graag aan de knopjes zit te draaien, terwijl dit met de V1 nauwelijks mogelijk is. Mijn vrouw had weinig uitleg nodig om met de V1 om te leren gaan. Ze is dan ook erg blij met haar V1. En dat voor iemand die al dat digitale spul helemaal niet zag zitten.

En wat de P7100 betreft? De Nikon D3 blijft steeds vaker thuis. En dat zegt alles over de kwaliteit van de P7100. Voor vakantiefoto’s is het gewoon een prima camera.
GdP




Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten