Hoe zijn de P300 en P7100?

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor Duuuv » zo jan 08 2012 4:07 pm

Ik zoek een goede compact voor naast de D300. Ik heb de indruk dat de P300 wel een erg interessante optie is gezien de compactheid, de kwaliteit en de prijs die ervoor gevraagd wordt. De P7100 past iets minder in het beeld van wat ik zoek (compacte jas-/broekzak camera voor erbij) maar charmeert ook op een of andere manier. Vooral de mogelijkheid om een externe flitser aan te sluiten en met raw te werken. (een andere optie waar ik naar kijk is de Canon S100, die lijkt erg op de P300 maar is wel twee keer zo duur en slecht leverbaar)

Het jeukt om zowel de P300 als de P7100 te bestellen (eens diep in de geldzak kijken) ze hebben beide hun sterke/aantrekkelijke kanten. Echter, hoe is de praktijk?

Is de P300 idd goed? En de P7100, hoe doet die het met zijn CCD (volgens mij heeft de CMOS het de laatste jaren toch van het CCD concept gewonnen)? Zijn ze snel in het gebruik? (snel aan te zetten, na het maken van een foto weer snel beschikbaar voor de volgende)
Kan het tegen een stootje? (ik gebruik geen tasjes en wens niet voorzichtig met mijn spullen om te gaan. Gewoon los in de jas/broekzak en altijd mee)
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *


Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor roel » ma jan 09 2012 6:29 am

Zelf heb ik ook getwijfeld tussen de p300 en p7100. Ik had een p5000. Ik heb proeffoto's gemaakt met de camera's. De p300 maakt mooie foto's, echter mijn winstbehoefte zat vooral in het kunnen maken van toonbare foto's met hogere iso's. Met de p300 had ik wat dat betreft weinig winst. Het verschil wat de p7100 maakt is veel groter. Die zit ongeveer gelijk aan mijn d200. En dat terwijl de sensor nog een stuk kleiner is van de p7100. Ik ervaar de p7100 als stevig, goede ergonomie, meer dan genoeg mogelijkheden en ook als veel vlotter dan de p5000. Het is en blijft geen spiegelreflex maar het werkt veruit vlot genoeg.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor Duuuv » di jan 10 2012 8:15 pm

Zeg je nu eigenlijk dat tussen die P300 en P7100 nog een groot kwaliteitsverschil is in het voordeel van de (CCD) P7100?

Je maakt het wel moeilijk. Ik zoek iets voor de (snapshot) plaatjes in situaties waar ik niet met de D300 wil slepen. Maar dan wel iets waarbij ik bij het terugkijken niet steeds het gevoel krijg "jammer, had een leuk plaatje kunnen zijn als ik de reflex gebruikt had...." Wat betreft de bediening wil ik vooral de mogelijkheid hebben eenvoudig een belichtingscompensatie op te geven. (spelen met scherptediepte op zo'n kleine postzegelsensor is niet zo belangrijk)
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor arjan916 » wo jan 11 2012 9:48 am

de P300 bevalt mij op zich prima, enige kanttekening is de opgelegde lens / uitsteek, zodat ie niet heel snel uit je (broek)zak is te halen.
Aan te bevelen optie; de Nikon beschermhoes met opklap front.
Nadelen; langzamer dan de (duurdere) Canon S en de meegeleverde oplader is een netadapter, je moet dus je camera eraan pluggen en kunt niet je (spare) batterij apart opladen (vind ik zo'n groot nadeel dat ik dat achteraf bezien zwaar mee had laten wegen en wellicht toch de C had gekozen).
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor Duuuv » wo jan 11 2012 11:24 am

Bedankt, dat zijn wel een paar nuttige kanttekeningen. De S100 staat ook op mijn lijstje, mogelijk dat die dan toch weer de voorkeur gaat krijgen ondanks dat die twee keer zo duur is. (beschermhoesjes wil ik niets van weten, los in de zak daar moet hij tegen kunnen - het is een gebruiksvoorwerp)
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor roel » do jan 12 2012 11:11 pm

Tip: bedenk eerst wat je wil en ga dan specifieker zoeken. De p500 is heel anders dan de p7100 en die is weer anders dan de s100. Wanneer wil je de compact gebruiken en wanneer juist niet? Objectiveer de gewenste kwaliteit en de waarschijnlijke gebruiksmomenten en de keuze zal makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zijn de P300 en P7100?

Berichtdoor Duuuv » ma jan 16 2012 8:37 pm

Ik heb twee knopen doorgehakt. De eerste was dat de P300 hem niet ging worden.
Daarna heb ik de tweede doorgehakt en de P7100 gekocht. Bevalt me tot nu toe erg goed, vooral ook doordat de losse flitsers erop kunnen.

Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog een derde knoop door ga hakken voor een broekzak exemplaar. Dat kan dan een eenvoudiger model zijn, maar........... er is zoveel moois......
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten