PASM

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

PASM

Berichtdoor blackMTF » wo jan 11 2012 1:05 pm

Beste forumleden,

Na jaren trouwe dienst wil ik me oriënteren op een nieuwe compact camera. M'n huidige maakt prachtige foto's, maar zal niet lang meer meegaan ben ik bang.

Aangezien ik de pasm standen van m'n spiegelreflex gewend ben, en ook m'n huidige compact camera deze standen heeft, ben ik aan het verzamelen wat er allemaal op de markt is. Wat ik zoal heb gevonden zijn bijvoorbeeld de Canon G-serie, de Panasonix LX serie en de Fujifilm EXR serie. Bij de Nikon compacts ben ik nog niet zo wegwijs. Wel heb ik gevonden dat de Nikon hybrids mogelijkheden bieden die ik zoek. Behalve dan dat ze qua formaat groter zijn dan wat ik voor ogen heb. Maar misschien is dat alleen in m'n hoofd, want ik heb er nog nooit één in m'n handen gehad.

De Canon G-serie is een flinke jongen qua afmetingen als je het naast de Fujifilm en de de Panasonic zet. Maar waar ik gecharmeerd van ben is het uitklapbare scherm. Heerlijk voor lage standpunt composities. Ook vind ik de hot-shoe fijn om mee te werken. Op m'n huidige compact zet ik regelmatig nog een opzetflitser.

Het zou fijn zijn als de camera makkelijk in een jaszak past, of niet teveel ruimte in beslag neemt in een compacte fototas naast een spiegelreflex. Wie kan mij helderheid geven over het Nikon aanbod van compacts die de mogelijkheid hebben om handmatig de pasm standen te bedienen? Ik ben niet persé op zoek naar een compact uit het actuele assortiment. Oudere modellen zijn ook welkom als suggestie. Ik heb niks tegen tweedehands modellen. Verder hoeven het geen superzooms te zijn. Met 3x zoom ben ik meer dan tevreden. Als de afbeeldingsqualiteit maar goed is. En dat is uiteindelijk het belangrijkste. En dat alles voor zo'n €150 tot €200,-.

Al deze mogelijkheden in één Nikon compact voor deze prijs wishfull thinking, wie o wie helpt mij uit de droom? Als alternatief, over welke Nikon compact zijn jullie dan te spreken?


Met vriendelijke groet,

blackMTF
blackMTF



Onderwerp:

Re: PASM

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 11 2012 1:41 pm

blackMTF schreef:De Canon G-serie is een flinke jongen qua afmetingen als je het naast de Fujifilm en de de Panasonic zet. Maar waar ik gecharmeerd van ben is het uitklapbare scherm.
.....
En dat alles voor zo'n €150 tot €200,-.

Je vergelijkt typisch mogelijkheden die bij een wat duurder toestel horen, niet in een prijsindicatie waar jij het voor wil kopen.

2e hands zou ik niet aan beginnen. Ontwikkeling in technische mogelijkheden en kwaliteit afgezet tegen de prijs gaat zodanig snel, dat je voor hetzelfde geld nieuw meer mogelijkheden en kwaliteit in huis haalt dan 2e hands een "geavanceerd" toestel van enkele jaren terug.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: PASM

Berichtdoor blackMTF » wo jan 11 2012 3:22 pm

Dank je Léon voor je snelle reaktie. Je hebt daar een goed punt over oudere camera's. Ik heb er een tevreden besluit aan overgehouden. Zie verderop.

Inderdaad wat men al heeft bereikt met alleen al iso-prestaties. Dan kan je binnen een jaar misschien alweer een stapel innovatie verwachten. Want wat heb je nu al bijvoorbeeld in de huidige compacts: back illuminated cmos. Een digitale camera van twee jaar terug kan je dan bij de afdeling achterhaalde techniek neerzetten. Puur naar kwaliteit gekeken dan. Dit zijn zaken die ik zoveel mogelijk probeer te volgen. Maar wat gaat de techniek snel zeg! Sony heeft nu ook zoiets innovatiefs in enkele van haar dslr modellen gestopt: een semi transparante spiegel. Ongehoord!

Vroegah had je nog gewoon stof in een houten schoenendoos! zucht.

Op dit moment gaat m'n gedachte uit naar een compact met specifieke mogelijkheden uit een hoger prijssegment. Klopt, helemaal gelijk. Hé, er volgt een conclusie: toch maar even wachten met de spaarpot te breken. Gelukkig doet m'n trouwe ouwe G-serie het nog steeds.

Wat ik wel jammer vind en ook moeilijk kan plaatsen en volgen binnen de evolutie van digitale compacts is het onderwerp gebruiksgemak. En daar wil ik bij deze toch even de gelegenheid nemen om luid en duidelijk in te zijn, zonder teveel van het onderwerp af te wijken:

Het kan beter.


We zijn met z'n allen de laatste jaren zó verwend met verbeteringen dat de focus vaak ligt op de technische capaciteiten. Natuurlijk begrijp ik dat het één van de key features is en moet zijn van een digitaal apparaat. Want wie wil er nou met een camera werken die alleen maar lelijke waterverfschilderijen reproduceert? Daar zou ikzelf ook ernstig ontevreden mee zijn. Maar dan kom ik toch even terug op één van mijn punten op m'n wensenlijst: het draai- en kantelbare beeldscherm. Door de jaren heen heeft zelfs zoiets futiels als een naam alleen al diverse metamorfoses ondergaan naar tilt-swivel scherm naar articulated screen. Dit terzijde.

Maar waarom zit dat ding niet gewoon op mijn €150,- kostende camera? Waarom zit dat überhaubt niet op alle camera's van €100,- en hoger. Het is ooit uitgevonden en erop gezet. Toen heeft iemand bedacht:"Wat een prijsbreker is dit stuk techniek. Laten we het maar niet meer toepassen. Straks gaan we nog failliet. Nee, nog beter. Laten we de camera's ook superklein maken. Dan krijgt we tenminste spasmen in de handen als we ze een beetje fatsoenlijk vast proberen te houden."

En nu alleen nog maar verkrijgbaar op high end modellen. Je zou toch zeggen dat de techniek hiervoor inmiddels wel uitgekristalliseerd is. Als je er mee werkt en de voordelen ervan ziet dan wil je nooit meer anders. Wie ergert zich er niet aan de belabberde schermen als de zon erop schijnt. Of door de knieën in de modder om de mooie benen van de buurvrouw erop te krijgen. Een één klap allemaal verholpen met het draai- en kantelbare scherm. En dan dat lelijke materiaal. Allemaal gepoetst aluminium of plastiek. Het lijkt wel of ik in een poederdoos sta te kijken. Geef dat ding toch een fatsoenlijke grip en rubberen afwerking.

Maar verder ben ik helemaal tevreden hoor. Léon had helemaal gelijk en ik kan alleen maar met pijn in mijn materialistische hart concluderen: alles heeft z'n prijs.


Met vriendelijke groet,

blackMTF
blackMTF



Onderwerp:

Re: PASM

Berichtdoor blackMTF » wo jan 11 2012 4:27 pm

Heb net nog wat reviews en berichten op dit forum over de Coolpix P300 vergaard. Qua budget en ondanks enkele ontbrekende van enkele voor mij waardevolle features is dit toch een camera die ik in de gaten ga houden.

Beste moderator zou U zo vriendelijk willen zijn en deze topic sluiten?
bvd


Met vriendelijke groet,
blackMTF
blackMTF




Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten