Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor Skippy » wo feb 01 2012 5:07 pm

Tom schreef:
Skippy schreef:
Tom schreef:P310 lijkt een mooi ding (P300 maar dan met 4mpix meer?). Helaas, zo te zien, geen RAW ondersteuning.

16mp op een ieniemienie kleine sensor voorspelt niet veel goeds.

Zeker mee eens. Verder vrees ik voor de kwaliteit van de S-serie. Vooral de goedkope modellen (huidige, niet deze nieuwe, dat weet ik natuurlijk niet) geven een naar mijn mening onacceptabel slechte kwaliteit foto's, zelfs bij goed licht (laagste ISO en dan nog flink ruis in een blauwe lucht). Wat dat betreft wordt het tijd voor een 6mpix compact camera. Alleen zal de marketingafdeling het daar niet mee eens zijn.

Goedkope compactcamera's is een uitstervend ras. De doelgroep, voornamelijk jongeren, gebruikt over een paar jaar voor foto's uitsluitend hun mobieltje met directe verbinding naar social network sites. En de camera in bijvoorbeeld de iPhone4s en recente Samsung en Nokia mobiletjes overtreft in kwaliteit menige compactcamera. Daarin schuilt ook het probleem voor Nikon, ze halen nu nog een fors deel van hun inkomsten uit de verkoop van compactcamera's, die omzet gaan ze missen over een paar jaar. Voeg daarbij een verzadigde tot krimpende Dslr-markt en de toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor Patrick » wo feb 01 2012 5:48 pm

D. Haaksma schreef:Er zitten toch wel heel wat Nikonians uit te kijken naar een G12 achtige Nikon.

Die is er al lang hoor in de vorm van de P7000 en nu de P7100. Als een P7100, een P7000 en een G12 samen een misdaad begaan denk ik niet dat een getuige zou kunnen aanwijzen welke precies wat gedaan heeft. Ze lijken enorm veel op elkaar. En worden in de diverse reviews ook altijd met elkaar vergeleken.

De G12 had toch nog wel een voordeeltje tegenover de P7000 in de reviews. Nu met de P7100 lijkt Nikon met een neuslengte te winnen, maar de verschillen zijn zo klein dat het een kwestie is van wat je het beste bevalt. In mijn geval is het de P7100 geworden (die besteld is maar helaas nog niet binnen :cry: ). Maar ja, ik ben een Nikon-mannetje. En vooral een Capture NX liefhebber, en dan kom je al snel uit op de Nikon natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor D. Haaksma » do feb 02 2012 9:45 am

Patrick schreef:
D. Haaksma schreef:Er zitten toch wel heel wat Nikonians uit te kijken naar een G12 achtige Nikon.

Die is er al lang hoor in de vorm van de P7000 en nu de P7100. Als een P7100, een P7000 en een G12 samen een misdaad begaan denk ik niet dat een getuige zou kunnen aanwijzen welke precies wat gedaan heeft. Ze lijken enorm veel op elkaar. En worden in de diverse reviews ook altijd met elkaar vergeleken.

De G12 had toch nog wel een voordeeltje tegenover de P7000 in de reviews. Nu met de P7100 lijkt Nikon met een neuslengte te winnen, maar de verschillen zijn zo klein dat het een kwestie is van wat je het beste bevalt. In mijn geval is het de P7100 geworden (die besteld is maar helaas nog niet binnen :cry: ). Maar ja, ik ben een Nikon-mannetje. En vooral een Capture NX liefhebber, en dan kom je al snel uit op de Nikon natuurlijk.


:shock: :oops: :oops:
Ik snap niet dat ik dat heb gemist.
Twee van mijn maatjes hebben de G12 en de resultaten zijn meer dan prima voor een "wandel-kamera"
Wat de G12 nu nog voor heeft op de 7100 is de mogelijkheid van CHDK op de powershots ( stukje software voor fotostacking)
En dat is wel belangrijk voor 75% mijn foto-onderwerpen.
Aan de andere kant heb ik als vanaf mijn 22-e Nikon (62) en eveneens een NX2 fan.
Zucht :wink2:
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee


Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor FotoTuur » wo feb 15 2012 4:01 pm

pixelpeter schreef:
Patrick schreef:
Ook ik keek als eerste of ze nu wel RAW ondersteuning in de P310 gestopt hadden. Volgens mij het enige dat mist om er een superhit van te maken. Gemiste kans wat mij betreft!


Helemaal mee eens. Gemiste kans.
Bovendien is het alleen maar marketing gedoe om 16 Mp uit zo'n piepklein sensortje te willen persen. Ik ben blij met mijn Canon S95. Heeft wel RAW en PSMA (en bracketing +- 2EV) een f2.0 lens, ook ca. 4 x Opt Zoom maar gelukkig maar 10 Mp uit een zelf iets grotere sensor (1/1.7).


Hey PixelPeter en anderen,

Ook ik heb nu ca. 1,5 jaar de C*non S95. Dit is ook voor mij de superieure broekzak-formaat Hi-end. En ik lig al een tijdje op de uitkijk waar Nikon nou blijft met een equivalent, en door de snelle ontwikkelingen, een betere dus.
De P310 heeft geen RAW. Maar is deze wel sneller dan de S95, een leuke vraag. Shutter lag, focustijd, wat we willen is cwaarden voor deze parameters die zo dicht mogelijk tegen die van de DSLR's liggen.
De &100 wordt genoemd als een goede compact hi-end van Nikon, precies ja, een equivalent voor die G12, maar het is voor mij geen broekzakformaat. Probeer deze camera letterlijk maar eens in je broekzak te stoppen.
Tenzij je een skatebroek draagt, maar dan past mijnD200 daar ook in :D
Die P310, dat is het ideale formaat (idem als de S95/S100), die past zelfs in een borstzak van een overhemd.
Als nu deze P310 (+6MP, -RAW, snelheid? DynBereik?) wordt vergeleken met de S95 (-6MP, +RAW). Zou ik daar iets mee winnen? Het sensoroppervlak is volgens mij even groot 1/1.7
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor pixelpeter » wo feb 15 2012 5:00 pm

Hi FotoTuur
Je vraagt:
Als nu deze P310 (+6MP, -RAW, snelheid? DynBereik?) wordt vergeleken met de S95 (-6MP, +RAW). Zou ik daar iets mee winnen? Het sensoroppervlak is volgens mij even groot 1/1.7


Ik denk dat je er qua beeldkwaliteit op achteruit gaat. De sensor is kleiner ( 1/2.3) en ipv 10 Mp perst Nikon er 16 Mp uit.
Dat noemen ze dan vooruitgang maar dat is het natuurlijk niet, méér pixels uit een kleiner oppervlak.
Voor de marketing is meer pixels goed maar voor de beeldkwaliteit helaas zelden.
Het kan natuurlijk zijn dat de techniek van de sensor beter is geworden maar ik heb zo mijn twijfels.
Er komt eerdaags wel vergelijkingsmateriaal op dpreview denk ik.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor Patrick » wo feb 15 2012 6:15 pm

De S95 is een prima camera. Er is niets vergelijkbaars dat duidelijk beter is. Als je een kwaliteitsstap wilt maken kom je uit in aanzienlijk grotere en duurdere camera's, met name systeemcamera's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor FotoTuur » wo feb 15 2012 8:54 pm

Patrick en PixelPeter, jullie bevestigen eigenlijk wat ik al dacht!
Alleen door naar de S100 levert kwalitietswinst op, zij het marginaal.
Kijken of die dpreview nog wat interessante feiten oplevert.
En PixelPeter, welke software voor RAW-coverter gebruik je?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: Coolpix van L25 tot S9300

Berichtdoor pixelpeter » wo feb 15 2012 9:38 pm

Voor RAW gebruik ik of Photoshop (dus Adobe's Camera RAW) of Oloneo PhotoEngine. Die laatste haalt er net iets meer uit maar je
moet oppassen met ruis in de schaduwen. Adobe's Camera RAW heeft wel veel meer aanpassingsmogelijkheden dan Oloneo.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten