CP7700

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Cyrus » za jul 13 2013 8:19 am

Patrick schreef:Een X20 kan je niet vergelijken met die andere camera's. Andere prijsklasse en een anders soort camera.


Ben ik niet helemaal met je eens. De P7700 kun je wel degelijk met camera's als de X20, Panasonic LX-7/Leica D-Lux6, Olympus XZ-2, Sony RX-100 vergelijken want de P7700 valt er qua prijs mooi tussen en het is Nikon's top-compact (samen met de Coolpix A, die een vast objectief heeft).

In zo'n vergelijk valt de P7700 genadeloos door de mand op het gebied van snelheid, zowel ontspanvertraging als schrijfsnelheid. Ofwel: de tijd die het kost foto-naar-foto is gewoon veel te lang voor een camera in dit prijssegment. Dat gebrek aan snelheid gaat je niet alleen bij actie, maar bijvoorbeeld ook met een bracket of prortetshoots heel snel opbreken.

Erg jammer, anders had ik zeker de P7700 verkozen boven mijn huidige Fuji X20. De beeldkwaliteit van de P7700 is namelijk prima en vergelijkbaar met genoemde concurrenten. Had het erg handig gevonden om mijn SB-700 via de P7700 te kunnen gebruiken. Ideale vakantie-combi!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor emvdb » vr jul 19 2013 1:25 pm

Cyrus schreef:
Patrick schreef:Een X20 kan je niet vergelijken met die andere camera's. Andere prijsklasse en een anders soort camera.


Ben ik niet helemaal met je eens. De P7700 kun je wel degelijk met camera's als de X20, Panasonic LX-7/Leica D-Lux6, Olympus XZ-2, Sony RX-100 vergelijken want de P7700 valt er qua prijs mooi tussen en het is Nikon's top-compact (samen met de Coolpix A, die een vast objectief heeft).

In zo'n vergelijk valt de P7700 genadeloos door de mand op het gebied van snelheid, zowel ontspanvertraging als schrijfsnelheid. Ofwel: de tijd die het kost foto-naar-foto is gewoon veel te lang voor een camera in dit prijssegment. Dat gebrek aan snelheid gaat je niet alleen bij actie, maar bijvoorbeeld ook met een bracket of prortetshoots heel snel opbreken.

Erg jammer, anders had ik zeker de P7700 verkozen boven mijn huidige Fuji X20. De beeldkwaliteit van de P7700 is namelijk prima en vergelijkbaar met genoemde concurrenten. Had het erg handig gevonden om mijn SB-700 via de P7700 te kunnen gebruiken. Ideale vakantie-combi!


Misschien is de P7700 niet het snelheidsmonster wat je zou willen hebben (maar dit is afhankelijk van wat je fotografeert). Bijgaand een foto (afgelopen woensdag gemaakt op Silverstone), met de P7700. Niks bewerkt. Keuze was ingesteld op Scene - Sport. Ik ben er tevreden mee. (En ik heb meerdere foto's op deze manier kunnen maken). (Een echte zoeker zou het voor mij wel makkelijker hebben gemaakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor a vgastel » vr jul 19 2013 3:46 pm

Wat vind je van dit merk nog niet voor bij zien komen.
olympus epl 5
http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_PEN_E-PL5/

Though it shares the same sensor and processor as the OM-D E-M5, the E-PL5 doesn't quite match its 9fps top continuous shooting speed, but it does improve significantly on its predecessor's 5.5fps. With the stabilisation turned off the PEN E-PL5's fastest continuous shooting speed is a respectable 8fps, and there's also a slower 3.6fps speed. The maximum number of frames is quoted at 27 for RAW files and 19 for Large Normal JPEGs. Both settings provide continual adjustment of focus and exposure if the camera is in Continuous AF mode.

To test the PEN E-PL5's continuous shooting performance I fitted it with a freshly formatted Sandisk Extreme Pro UHS-1 SD card, turned the stabilisation off, set it to continuous AF and selected 1/500 in Manual exposure mode. In the fastest Sequential H mode it fired off 16 Large Fine JPEGs at a rate of 8.8fps before slowing to a slightly erratic 2fps or so. Switching to RAW shooting, it managed 15 frames at just over 9fps before slowing to around 1fps. Once the buffer is full it takes around 9 seconds to write Large Fine JPEGs to the card or 13 seconds for RAW files.
Zie deze ook vergelijk tussen twee modellen.
1
http://versus.com/nl/olympus-pen-e-pl5-vs-fujifilm-x20
2
http://versus.com/nl/olympus-pen-e-pl5- ... lpix-p7700
3
http://versus.com/nl/olympus-pen-e-pl5- ... ix-dmc-lx7
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Bert vD » vr jul 19 2013 5:05 pm

Ook mijn idee. Als 2e camera heb ik een E-PL2 met viewfinder. Geweldig. Voor het serieuze werk gaat de D90 mee (fotoclub, macro en niet te vergeten de NCN uitjes enz.). Voor al het andere ( eerlijk gezegd de meerderheid) voldoet de Olympus uitstekend. Lekker licht ( handig ivm zwakke rug) en alles in te stellen als een reflex waarbij het dan ook nog echt werkt als een reflex. Mn scherptediepte (itt een compact). Prima beeldkwaliteit wat met de latere modellen ms wel verder verbeterd is. En dat alles voor een mooie prijs. M.i. Een ideale 2e camera. Succes met je zoektocht.


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor George Fennes » vr jul 19 2013 10:34 pm

emvdb het plaatje wat je laat zien kan ik niet echt top vinden.
Ook komt hier niet in naar voren dat je een lange onstspanvertraging hebt.
Je hebt de camera meegetrokken en dan heeft de AF en ontspanner alle tijd om de plaat vast te leggen.
Probeer nu eens een plaatje te schieten dat de race auto schuin op je af komt rijden, dan zal je zien dat die CP 7700 het niet bijhoud.
Dat is voor mij de rede om geen CP te kopen maar om bij de concurrenten te gaan shoppen zoals Panasonic, Olypus of Fujifilm.
Ik heb twee CP gehad en alletwee voldeden op het punt van ontspanvertraging dus niet.
Nu zijn mijn vrouw en dochter er gelukkig mee :wink:
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor emvdb » za jul 20 2013 11:58 am

George Fennes schreef:emvdb het plaatje wat je laat zien kan ik niet echt top vinden.
Ook komt hier niet in naar voren dat je een lange onstspanvertraging hebt.
Je hebt de camera meegetrokken en dan heeft de AF en ontspanner alle tijd om de plaat vast te leggen.
Probeer nu eens een plaatje te schieten dat de race auto schuin op je af komt rijden, dan zal je zien dat die CP 7700 het niet bijhoud.
Dat is voor mij de rede om geen CP te kopen maar om bij de concurrenten te gaan shoppen zoals Panasonic, Olypus of Fujifilm.
Ik heb twee CP gehad en alletwee voldeden op het punt van ontspanvertraging dus niet.
Nu zijn mijn vrouw en dochter er gelukkig mee :wink:


Daar heb je gelijk in. Bij een gewone instelling is de vertraging aanzienlijk, maar er is mee te werken.
Maar wat ik probeerde aan te geven, het ligt er maar aan wat (en hoe) je wilt fotograferen. Ik heb deze camera nieuw voor €325,00 gekocht en het is voor mij (en mijn gezin) een perfecte travel camera. Snapshots, landschappen en zelfs snelle acties zijn te fotograferen (De sport stand schiet een aantal foto's achter elkaar. Ik heb ook de gewone S stand geprobeerd, en dan zijn het aantal missers wel groter, maar daarom zit er ook een sport stand op ;-) ). Daarbij is een 28-200mm lens enorm handig, evenals de macro stand.
Ik heb ook even geprobeerd om 'straatfotografie' uit te voeren, maar dan denk ik dat een echte zoeker toch handiger is dan het scherm waar je naar zit te staren. Dit is wat mij het meeste is tegengevallen.
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Cyrus » za jul 20 2013 12:13 pm

@emvdb: afgezien van gebrek aan snelheid is de P7700 een prima camera. Mijn bezwaar qua gebrek aan snelheid is tweeledig: de ontspanvertraging (daar leer je nog wel op te anticiperen) maar vooral de lange tijd van foto naar foto vind ik dusdanig bezwaarlijk, dat het niet "mijn" camera is. Je mist daardoor vaker het moment dan je zou willen.

@avgastel: Olympus is wel degelijk genoemd; hun XZ-2 is een prima kandidaat in deze klasse en heeft hoog op mijn lijstje gestaan. Hoe mooi een PEN ook is, het is geen compacte camera die je in een zak of tas steekt; het is een systeemcamera die met een béétje zoom-objectief al een aardige omvang krijgt. En desondanks lang niet zo lichtsterk als de compacts die hier de revue passeren. Waarmee ik wil zeggen dat een PEN in dit opzicht niet een goed alternatief lijkt.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor emvdb » za jul 20 2013 12:31 pm

Cyrus schreef:@emvdb: afgezien van gebrek aan snelheid is de P7700 een prima camera. Mijn bezwaar qua gebrek aan snelheid is tweeledig: de ontspanvertraging (daar leer je nog wel op te anticiperen) maar vooral de lange tijd van foto naar foto vind ik dusdanig bezwaarlijk, dat het niet "mijn" camera is. Je mist daardoor vaker het moment dan je zou willen.

@avgastel: Olympus is wel degelijk genoemd; hun XZ-2 is een prima kandidaat in deze klasse en heeft hoog op mijn lijstje gestaan. Hoe mooi een PEN ook is, het is geen compacte camera die je in een zak of tas steekt; het is een systeemcamera die met een béétje zoom-objectief al een aardige omvang krijgt. En desondanks lang niet zo lichtsterk als de compacts die hier de revue passeren. Waarmee ik wil zeggen dat een PEN in dit opzicht niet een goed alternatief lijkt.


Over het opslaan heb ik (gek genoeg) nog geen ervaring, maar ik kan me er iets bij voorstellen
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Cyrus » ma jul 22 2013 9:36 am

emvdb schreef:Over het opslaan heb ik (gek genoeg) nog geen ervaring, maar ik kan me er iets bij voorstellen


Fotografeer je in RAW of in JPEG? Want dat is wel een essentieel verschil, als het op buffer en snelheid daarvan aankomt. Ik schiet altijd alleen in RAW en dat stelt flink hogere eisen aan de buffer, bij elke camera overigens.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor emvdb » ma jul 22 2013 4:07 pm

Cyrus schreef:
emvdb schreef:Over het opslaan heb ik (gek genoeg) nog geen ervaring, maar ik kan me er iets bij voorstellen


Fotografeer je in RAW of in JPEG? Want dat is wel een essentieel verschil, als het op buffer en snelheid daarvan aankomt. Ik schiet altijd alleen in RAW en dat stelt flink hogere eisen aan de buffer, bij elke camera overigens.


Ik heb met deze camera tot nu toe nog alleen in JPEG geschoten. Het is ook echt een gezins camera. Zet hem op 'groen' en iedereen kan foto's maken.
Mocht ik er meer mee willen doen (als ik dat op dat moment al in de gaten heb, of ik ben me bewust wat ik er mee wil doen), dan zal ik hem wel op RAW zetten. Tijdens het testen in RAW heb ik niet 'bulk' geschoten, en is het me dus ook niet opgevallen. (En als ik echt RAW nodig heb, dan grijp ik denk ik toch eerder naar mijn D800 ;-) ).
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Olliepippie » do aug 15 2013 3:40 pm

Heb een P7700 en een D4, tsja de verschillen zijn groot maar als allround point & shoot (met klein beetje vertraging waar je op leert anticiperen) is het gewoon een prima camera. En lekker compact! RAW schieten gaat prima en mooie plaatsjes ook:

Afbeelding

Groet,

Michel.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Jos » ma dec 23 2013 8:04 am

Het is uiteindelijk de Olympus XZ2 geworden. Mooie lichtsterke lens, flipscreen, degelijk gebouwd. Fijn toestel. Kan gesloten worden wat mij betreft.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CP7700

Berichtdoor Cyrus » ma dec 23 2013 9:32 am

Gefeliciteerd met de aankoop! Mooie camera.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten