Coolpix A ervaringen

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » za apr 02 2016 1:45 pm

De Nikon D810 staat erom bekend dat je er goed aan doet om de sluitertijd kort te houden. Korter dan 1/focale lengte, eerder zoiets als 1/2xfocale lengte. Maar zoiets is bij de Nikon Coolpix A ook wel van toepassing. Normaal gesproken zou je zeggen dat 1/30 seconde wel een veilige sluitertijd is, aangezien je een brandpuntequivalent hebt van 28mm, maar met een Coolpix A is 1/60 sec. toch duidelijk veiliger. Dat komt door de lichte camera. Die beweeg je nogal makkelijk. Bepaald wat anders dan mijn D700 met batterijgrip, waarmee je nog wel eens ongestraft met 1/13 sec kun fotograferen!

Voorheen fotografeerde ik meestal in de A-stand. Dat was leuk met film, maar met digitale fotografie is dat wat mij betreft een beetje verouderd. Dan bevalt de M-stand met variabele ISO-waarde mij beter. Behalve dan in die situaties met veel licht, waarbij de ISO-waarde niet laag genoeg kan komen in de M-stand. In de M-stand kun je ook de sluitertijd goed onder controle houden, en dat is met een camera waarbij het gevaar van bewogen foto's aanwezig is wel zo fijn.
Misschien kan ik die instellingen ook wel onder U1 onder brengen, en dan onder U2 de instellingen voor fotograferen met een overvloed aan licht.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » vr sep 01 2017 4:01 pm

Gisteravond begon mijn Coolpix A ineens vreemd te doen! Ik dacht dat hij misschien wel defect was. Kort nadat ik hem ingeschakeld had, ging hij uit. De lens bleef dan gewoon naar buiten staan. Om de lens in te klappen kon ik de batterij eruit halen en er weer in doen.
Dat had ik nog niet eerder gezien. Maar eenmaal thuis heb ik de batterij eens opgeladen, en het lijkt erop dat het probleem daarmee verholpen is. Dus blijkbaar gewoon een kwestie van te weinig lading in de batterij! Ik ben van de Coolpix A dan toch wel gewend dan een melding te krijgen, maar dat kreeg ik dus helemaal niet.

De spiegelreflexcamera's van Nikon zijn dan toch wat communicatiever, als het over de toestand van de batterij gaat. Een aanduiding in het display van vijf stappen, of in het menu, waar je het precentage kan zien. Maar bij de Coolpix A valt er weinig te controleren aan de batterij, en word je in het ongewisse gelaten.
Sowieso heb je met een spiegelreflexcamera toch net wat meer controle over je camera dan met een Coolpix A.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » vr sep 01 2017 6:18 pm

Remco H schreef:...
Sowieso heb je met een spiegelreflexcamera toch net wat meer controle over je camera dan met een Coolpix A.


Dat valt toch wel mee? :prost:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » za sep 02 2017 7:12 pm

Genster schreef:
Remco H schreef:...
Sowieso heb je met een spiegelreflexcamera toch net wat meer controle over je camera dan met een Coolpix A.


Dat valt toch wel mee? :prost:

Ik zal niet gaan zeggen dat er met de Coolpix A niet te werken valt. Zo erg is het ook weer niet. Maar het benoemde verschil is er wel. Bijvoorbeeld, een knop op de achterkant van je camera, die je voor automatisch scherpstellen kunt gebruiken heb je ook niet op de Coolpix A.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » do sep 14 2017 4:51 pm

Niet achterop, maar de Fn1 knop aan de voorkant kun je als AF-ON gebruiken.

Andere tip: zet de AF-veldstand op Gezichtsprioriteit-AF en je zult zien dat de autofocus onder alle omstandigheden sneller werkt (credits voor die tip gaan naar Ken Rockwell).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » vr mar 02 2018 1:00 pm

Huh, kan dat ook nog?! Een vuiltje in de camera! :shock:
Op het display zag ik een vuiltje in het beeld, dat helaas ook op de foto wordt gezet! :o
Ik dacht dat dat iets was voor spiegelreflexcamera's en systeemcamera's, waar je het objectief af kunt draaien. Maar compactcamera's toch niet?! Die zitten toch helemaal dicht, en die maak je toch nooit open? Alleen de lens beweegt in en uit, dat wel.
Ik heb met mijn Coolpix A tot nu toe zo'n 1400 foto's gemaakt.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor jan24 » vr mar 02 2018 3:22 pm

Mijn Sony compact was gevallen en had sindsdien ook vlekken op de foto's en film.
Toestel niet per ongeluk gevallen of gestoten?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Richard » vr mar 02 2018 6:01 pm

Het is niet helemaal vreemd: iedere keer bij aanzetten schuift de lens uit, dus komt er lucht de camera in.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » za mar 03 2018 10:16 am

Oké, dat kan ik wel begrijpen. Maar is zoiets ook te verhelpen?
Bij een spiegelreflex kun je je objectief eraf draaien, maar dat kan ik bij een compactcamera natuurlijk niet doen.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Richard » za mar 03 2018 10:53 am

Goede vraag om door een clublid te laten stellen bij het NSP uitje vandaag.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Highlander » za mar 03 2018 10:58 am

Ik denk een kapotte pixel
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » zo mar 04 2018 5:44 pm

Het is bekend dat je ook bij camera´s met vast, maar uitschuifbaar (zoals Richard terecht opmerkt) objectief stof op de sensor kunt krijgen. Niet alleen bij de Coolpix A maar ook bij vergelijkbare camera's als de Ricoh GR, Fuji X100 en Panasonic LX100.
Als je zoekt op internet vind je oplossingen die ik zelf niet zou aanraden maar soms wel werken, inclusief stofzuiger.
Schoon laten maken door NSP wordt kostbaar denk ik, maar navragen kan geen kwaad.
Mijn Coolpix A heeft er nog geen last van en misschien komt dit mede doordat ik er een zonnekap op heb gezet en hem nooit los in een jaszak meeneem.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten