Coolpix A ervaringen

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » do okt 30 2014 9:29 pm

Puur rationeel is het verschil te klein, maar zijn al jouw aankopen rationeel? :lol:
Welke hersenhelft wint.....
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » vr okt 31 2014 6:43 am

Ha ha :D

Nee, niet al mijn aankopen zijn rationeel (inderdaad). Zo is de D90 nog meer dan goed genoeg voor mij en heb ik toch een 610 :D Maar ik krijg zo langzamerhand wel teveel goede camera's die (bijna) nooit meer worden gebruikt.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » vr okt 31 2014 7:08 am

Ik had morgenvroeg eigenlijk langs KE willen rijden, maar wacht toch maar even af of deze actie ook naar NL komt
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Maissan » za nov 08 2014 10:31 am

Hij is nu nog maar 399 :clap:
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » zo nov 09 2014 8:41 pm

Geen geld (bijna) :D
En dus maar gekocht vandaag.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor unga » do nov 13 2014 6:33 am

Ben mij ook aan het inlezen over de "betere" coolpixen ipv de S9100. Ben al zover dat de P serie en de A mijn aandacht hebben.
Is de A beter dan de Pserie, daar kom ik niet uit.

Iemand een suggestie, advies ?
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Gebruikersavatar
unga

Clublid
Berichten: 875


Locatie: Purmerend
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » do nov 13 2014 8:27 am

Unga, in beeldkwaliteit is de Coolpix A veruit de winnaar.Deze heeft de APS-C sensor van de D7000 (zonder optisch laagdoorlaatfilter).
De andere "serieuze compactcamera's" van Nikon zoals de P340 en P7800 hebben een veel kleinere 1 1/7 inch sensor. Die is in oppervlakte maar 11% van die van de Coolpix A.
Wel hebben de P's zoomobjectieven waar de Coolpix A een vast brandpunt heeft en dat moet je liggen. (en de P's zijn aan groothoekkant iets lichtsterker).
Dus totaal verschillende camera's.
Ik heb zelf weinig ervaring met andere Coolpixen dan de A - ze staan niet echt bekend om hun snelheid - en mijn korte ervaring kun je op pagina 2 lezen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » do nov 13 2014 11:19 am

Een P-serie heeft (vanwege het kleine sensortje) nooit op mijn "verlanglijstje" gestaan.

Ik heb nog maar een paar kiekjes met de A geschoten en kan er dus nog niet echt iets over zeggen, behalve dan dat ik de prijs nu (€ 399) wel lekker vind :)

Ik kan zowel mijn "oude" draadloze ontspanner als m'n sb600 op de A gebruiken; dat vind ik ook wel een pluspunt :)

Edit: Hij staat op de site van KE nu weer voor 499 te koop :shock: :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door Genster op za nov 15 2014 7:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor unga » vr nov 14 2014 6:36 am

Arend en René bedankt voor de info. En ja de A is nu 499,00 bij KE
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Gebruikersavatar
unga

Clublid
Berichten: 875


Locatie: Purmerend
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArjanAanraad » vr jan 23 2015 5:53 pm

Nu al te krijgen voor 399,- ik ben er erg blij mee!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Gebruikersavatar
ArjanAanraad

Clublid
Berichten: 1116


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » ma jul 27 2015 12:15 pm

Sinds vrij kort heb ik ook een Coolpix A camera voor erbij. Altijd handig om bij je te hebben. Lekker klein en licht, maar wel DSLR-kwaliteit.
Twee jaar geleden begon ik aan deze camera te denken, tijdens een fietsvakantie.

Ik heb tot nu toe alleen nog met spiegelreflexcamera's gewerkt. Dit is dus mijn eerste compact ooit. Zo'n DSLR-body is een stuk zwaarder, maar door de vorm heb je er wel goed grip op. Dat is bij zo'n compactcamera anders. Die is veel vierkanter, zonder een flinke handgreep rechts. Daardoor voelt het heel erg anders aan om vast te houden. Minder stabiel in de hand voor mijn gevoel.

Tijdens mijn fietsvakantie had ik hem bij me, samen met mijn D700. Op de fiets was de Coolpix A in het voordeel als ik eens een foto naar achteren wilde maken. Dat gaat met de D700 veel lastiger. Dat heeft met de zoeker te maken. Bij de D700 kijk ik normaal gesproken door de zoeker, terwijl je op de Coolpix A op het schermpje kijkt. Naar achteren door de zoeker kijken is vrij funest voor het fietsen, en niet erg aan te raden. (Gewoon vooruit gaat nog wel.) Nou heeft de D700 ook Liveview, maar zodra je gaat focussen gaat het beeld dan al op zwart. Zodra ik echter van de fiets af was, was er geen enkele belemmering meer om mijn D700 te pakken, en dat deed ik dan ook vaak. Want met de D700 ben ik dan weer veel flexibeler met het uitkiezen van andere beeldhoeken/brandpuntafstanden.
Verder kun je natuurlijk filmen met de Coolpix A.

Een ander verschil is het reageren van de camera op je commando's. Bij een DSLR is het de knop indrukken, en dan maakt hij de foto wel. Maar de Coolpix A weigerde wel eens. Dan had hij nog niet scherp gesteld. Daar heb ik wel eens foto's door gemist. Dat moet je bewust even eerst doen, dat scherpstellen, en daar heeft de Coolpix A even een momentje voor nodig. Dan is mijn D700 toch aanmerkelijk sneller qua reageren.

Het 18,5mm f/2.8-objectief heeft een behoorlijk grote beeldhoek. Dat komt overeen met 28mm in FX. Voor sommige dingen is dat handig, zoals grote gebouwen. Maar ik zie ook veel dingen die een aanmerkelijk langer brandpuntafstand verlangen (bijv. 50 of 70mm). Dat kan ik met de Coolpix A dan niet vastleggen. Op zulke momenten heb ik dan even weinig aan mijn kleine camera die bij de hand is.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Richard » do jul 30 2015 4:39 pm

Sinds afgelopen weekend heb ik ook een Coolpix A en maakt mijn verwachting waar :D

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Remco H » vr jul 31 2015 7:07 pm

Mooie foto.
Wat ik in bovenstaande foto zie, en dat kwam ik ook al tegen in mijn eigen foto's: de hoeken zijn duidelijk donkerder dan het midden. Vignettering heet dat. Met Capture NX-D - gratis te downloaden van de Nikonwebsite en te installeren - is dat goed te verhelpen. Rechtsonder bij 'Camera- en objectiefaanpassingen' moet je dan Vignetteringscorrectie aanvinken. (Andere fotobewerkingssoftware zal ook wel zo'n functie hebben.)
Soms schijnt vignettering als speciaal fotoeffect ook wel weer juist gewenst te zijn.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Richard » za aug 01 2015 12:58 pm

Dank je.

Ik denk dat ik vignettering op een typerende eigenschap van de Coolpix A houdt :wink:

Het stoort me niet en geeft wat kenmerkends aan de foto.

Laat denk ik ook zien dat lens aan de grens zit qua formaat voor een DX sensor.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Richard » wo aug 05 2015 5:29 pm

Best wel leuk de 18,5 mm lens; forceert voet zoom waar dat gaat :wink:

Geeft al een hele andere blik dan 70 mm.

Originele jpeg (embedded in nef):

Afbeelding

Bewerkte nef

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten