Nieuw: Coolpix A10 en A100

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Nieuw: Coolpix A10 en A100

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jan 14 2016 12:21 pm

Vanochtend heeft Nikon de nieuw te verschijnen Coolpix A10 en A100 aangekondigd.

Meestal citeer ik hier dan het persbericht, maar omdat daar steeds meer prietpraat (marketing woorden) in staan durf ik dat niet zonder meer te doen. Soms denken lezers dat ik die prietpraat allemaal zelf bedenk.

Toch maar enkele van de reclame opmerkingen:

"een camera met een slank en stijlvol ontwerp die overal mee naartoe kan worden genomen ....
... zodat met veel plezier mooie foto’s kunnen worden gemaakt.
Desondanks beschikt deze camera over een groot aantal functies die het fotograferen makkelijk maken.
... kunnen prachtige close-ups van familie en vrienden worden gemaakt.
Met de ... retoucheereffecten in het menu Glamour-retouchering kan na de opname ... wallen onder de ogen worden verborgen.
De COOLPIX A10 past perfect bij uw levensstijl".
(omdat het hier om een citaat gaat zijn de grote SCHEEUWENDE letters die Nikon gebruikt overgenomen.)

Nikon heeft dat toch niet nodig. Je kunt toch gewoon kwaliteit maken en niks zeggen.

Andere opmerkingen:
De verkoopprijs voor de A10 (16,1 mp) en de A100 (20,1 mp) zijn 99 en 129 euro.
De elders niet door Nikon aangekondigde prijs verhoging doet dan ook hier zijn intrede. De voorgangers zeg de Coolpix L31 en L32 hadden een adviesprijs van 79 en xx euro. xx want de L32 is hier nooit verkocht. Ook die camera's hebben 16,1 en 20,1 mp en er passen gewone AA accu's of batterijen in. Een prijsverhoging dus van de rond de 25%.

Kennelijk is er in Japan nog steeds een stagiaire die verantwoordelijk is voor de namen van de producten. Want waarom heetten de camera's niet gewoon L33 en L34. Nu kunnen alle brochures met de indelingen in L, P, (P staat voor Prestatie) S, A ???, AW en ONE in de prullenbak. Want ik ken een Coolpix A uit maart 2013 met een 15,6 x 23,6 mm sensor. Zeg maar de DX maat. En de A10 en A100 kun je daar niet naast zetten. Want die hebben een zo kleine sensor, dat het persbericht het er niet eens over heeft. Nu is de Coolpix A bijna binnen één jaar weer van de markt gehaald vanwege .....(geen idee). Dus is de letter A weer vrij voor wat anders. Of er nog een opvolger van de Coolpix L33 en L34 komt, geen idee.

Nu mogen dan de hierboven vermelde meningen "kritisch" lijken. Mijn ervaringen met Nikon zijn goed.
Jaren geleden niet gekozen voor een Nikon Coolpix P7000, maar voor een Panasonic Lumix DMC-LX5. De Canon G12 was ook in de markt. Allemaal vergelijkbare en zeer goede compact camera's. Het werd de LX5 vanwege een geweldige aanbieding: spotgoedkoop!
Recent een Coolpix S9500 aangeschaft en die neem ik wel eens mee in plaats van de FX camera. De beelden uit de Coolpix bevallen met beter dan die uit de LX5, die dan toch al weer een 5 jaar oud is.
Het grote voordeel van een L27, L29, L31 en dan nu de A10 is dat er gewoon batterijen in passen. Niks geen speciale accu met en speciale voeding. Met gewoon AA batterijen uit de winkel kun je er mee aan de slag. Wel een tip om geen batterijen te gebruiken maar NiMH accu's. De camera kan er veel langer mee aan de praat gehouden worden.

Afbeelding

hier de link van Nikon:
http://www.nikon.nl/nl_NL/news-press/20 ... ND-A10.dcr
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten