Coolpix 8800 vraagjes over NEF/RAW

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Coolpix 8800 vraagjes over NEF/RAW

Berichtdoor Zebra » do jan 27 2005 7:23 am

De 10x optische zoom en het compactere formaat deden mij onlangs toch besluiten om mijn Sony F828 in te ruilen. Met dit Nikon wondertje moet het mogelijk zijn straks op safari de kleinste vogeltjes nog beter in beeld te brengen. Ook de uitgebreide truckendoos van deze 8800 sprak mij aan. Maar het leerproces is nog steeds in volle gang en voor de reis gaan alle artikelen en de Coolpix 8800 tutorials mee op de iBook.

Minder gelukkig was ik met het feit dat de accu's slecht leverbaar zijn en de accessoires (eigenzinnige 53,5mm filters en telelens) helemaal nog niet! Inmiddels heb ik een noodoplossing gevonden door er een nauwsluitende aluminium verloopring van 52 naar 58 mm tegenaan te bevestigen met wat dun gaffertape. Zit als een huis! Alle 58mm filters, macrolensjes van mijn F828 passen nu (en geen extra kosten) uitstekend. Een 2x zoom gaf echter slechte resultaten en is zowiezo te zwaar voor de binnenste uitschuifbare lens. Dat kan alleen met de speciale extender op de buitstenste afschroefbare ring.

Wie van jullie 8800 generatie freaks kan mij aub helpen met wat startersprobleempjes die voor mij nu niet snel op te lossen zijn.

Vraag 1.
Ik werk met Photoshop CS en wil de NEF bestanden daarin openen en bewerken. Dat zou moeten kunnen met de nieuwste NEF/RAW update bij Adobe. Alle nieuwste Plugins erin gezet. Resultaat nog steeds nada. Vraag: is deze NEF software weer anders? Uiteraard heb ik ook de nieuwste Coolpix 8800 software in de camera geladen. Dat ging mooi via mijn ultra snelle Sandisk Extreme III van 2GIG. Het alleen kijken (irvanview) naar een NEF file heb ik minder aan ik wil graag direct bewerken in CS.

Vraag 2.
Ook kan ik niet direct de fotocamera stand vinden waarbij de camera zowel een NEF bestand aanmaakt alswel direct een JPEG kopie opslaat. Dat kan toch volgens het persbericht?

Help Help
Groetjes
Zebra
Zebra

Onderwerp:

Berichtdoor smitsfotografie » za jan 29 2005 12:54 pm

over de plugin van adobe om nef bestanden te verwerken, kan ik kort zijn, waarschijnlijk wordt in de laatst plugin je camera nog niet ondersteunt.
Je zult dus moeten wachten tot adobe weer een nieuwere uitbrengt, helaas is het niet anders want adobe blijft helaas buiten hen schuld steeds achter de feiten aan lopen omdat er steeds nieuwe camera's uitkomen.
Je kunt het wel anders oplossen, ik ga er nu van uit dat het bij iedere nikoncamera gelijk is, bij de camera is software geleverd op de CD staat waarschijnlijk ook een photoshop plugin, als je deze instaleerd hou er dan rekening mee, dat die van adobe niet meer te voorschijn komt.
Komt echter de nikon plugin niet te voorschijn, dan zul je die van adobe tijdelijk in een ander map moeten plaatsen.
Zo kun je toch tijdelijk met nef bestanden werken.
heb je geen Nikon - photoshop plugin dan kun je deze misschien vinden op http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... td_alp.php

Helaas kan ik je op je 2e vraag geen antwoord geven omdat ik deze camera persoonlijk niet ken, maar heeft iemand anders dit antwoord.
smitsfotografie

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo feb 02 2005 8:22 pm

Hi,

Laat ik eerst zeggen dat ik de Coolpix 8800 niet in mijn handen heb gehad.
Ik heb niet gekeken naar het persbericht.
Wel heb ik op twee sites gezocht ( http://www.dcresource.com/reviews/nikon ... ndex.shtml
en http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp8800/ )
naar een antwoord op jouw tweede vraag.

Ik heb ook niet de optie kunnen vinden waarmee je een foto als RAW en daarna als jpg kan opslaan. Het is volgens mij meer of RAW of TIFF of een van de jpg compressies. Wat betreft de jpg compressie heeft Nikon 8800 een jpgextra compressie, waarmee met een minimale compressie nagenoeg dezelfe kwaliteit wordt geleverd als met TIFF (alleen kost het ca. de helft aan opslagruimte vergeleken met TIFF).

Ik weet niet of dit je verder op weg helpt.

Met vriendelijke groet,

Amadeus Gould
Amadeus Gould

Terug naar “Coolpix”