P900: hoe dynamic fine zoom

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

P900: hoe dynamic fine zoom

Berichtdoor kevino » za jun 30 2018 10:44 am

hallo.
dit is mijn eerste bericht. ik ben sinds gister eigenaar van een P900, en ga maandag op vakantie dus dat gaat hopelijk mooi worden 8)

het is een fijne camera, de zoom is indrukwekkend. alleen ik lijk niet verder te komen dan de 83x zoom. (het digitale balkje stopt bij het streepje en gaat niet helemaal naar rechts)
ookal blijf ik de 'T' inhouden, hij gaat niet over naar de 166x fine zoom.

iemand een tip? mogelijk dat ik een instelling ofzo fout heb staan..

bedankt.
gr.
kevino

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: P900: hoe dynamic fine zoom

Berichtdoor ben42 » za jun 30 2018 11:26 am

Hallo Kevino,

De P900 heeft een optische zoom van 83 keer. Daarbovenop is het ook nog mogelijk om digitaal te zoomen. Omdat dit gepaard gaat met wat mindere resultaten kan dat worden aangezet en uitgezet. Deze optie wordt door veel mensen gebruikt om zichzelf te beschremen digitaal in te zoomen.

Digitaal inzoomen heeft een nadelen:
De uiteindelijke foto gebruikt minder pixels van de sensor, waardoor de kwaliteit minder is. Met digitale zoom zal ook de bewegings onscherpte vergroot worden. Het is ook lastiger om een object in beeld te krijgen en te houden.

Digitale inzoomen kan ook wat voordelen hebben :
Zonder bewerkingen achteraf heb je een 'groter' beeld van meestal een object. B.v. een vogel wordt groter in beeld gebracht.
En een gecropte (meer digitaal ingezoomde foto) gebruikt iets minder opslag.
Digitale zoom kun je in de praktijk soms een beetje gebruiken ter vervanging van een verrekijker.

Advies:
Probeer de digitale zoom een keer rustige in een situatie om er mee leren om te gaan. Daarna gebruik de digitale zoom alleen maar als je daar een goede reden voor hebt en zet de instelling zo dat de digitale zoom uit staat.

83 keer zoom is in de meeste gevallen al veel te veel. Omdat digitale zoom de plaatjes niet scherper maakt heeft het daarvoor geen zin. Zelfs als verrekijker is 83 keer meestal voldoende.

Groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: P900: hoe dynamic fine zoom

Berichtdoor kevino » za jun 30 2018 12:42 pm

super bedankt Ben voor je uitgebreide uitleg. het is gelukt.

ik begrijp je verhaal ook, duidelijker kon het niet :D
kevino

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten