P950 versus P1000

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

P950 versus P1000

Berichtdoor desire » di mei 11 2021 4:51 pm

Beste vrienden hier een vraag.
Als jullie zouden moeten kiezen tussen de Nikon P950 of de Nikon P1000 wat zouden jullie dan kiezen?
Ik sta namelijk in twijfel om een van deze camera's aan te schaffen want het is wat te zwaar aan het worden met het meesleuren van mijn DSLR gerief.
Bedankt voor een antwoord.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor mozes » di mei 11 2021 8:46 pm

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor jvdme » di mei 11 2021 11:21 pm

Als je voor de beste beeldkwaliteit (scherpte, contrast) gaat is het volgens mij nog steeds zo, dat je dan kiest voor het kleinste zoombereik en de kleinste brandpuntafstand.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor George Fennes » do mei 13 2021 7:53 am

jvdme schreef:Als je voor de beste beeldkwaliteit (scherpte, contrast) gaat is het volgens mij nog steeds zo, dat je dan kiest voor het kleinste zoombereik en de kleinste brandpuntafstand.

Dat is een waarheid als een koe zo groot.
Ondanks het feit dat deze camera's best wel redelijke foto's maken mag je er geen topkwaliteit van verwachten.
Ga hem niet vergelijken met een D 7500 met een prime er op want dan loop je gillend weg.
De narigheid is dat men vaak alles en alle soorten van fotografie wil beheersen, maar dan zit je aan een body vast met een pak aan objectieven waar je jezelf een bult aan sjouwt.
Misschien jezelf wat beperkingen opleggen.
Dan mis je maar een plaatje.
Ik ga vaak op stap met mijn Fuji X-H1 met de 16-55 mm en de 55-200 mm.
Een andere keer neem ik de 10-24 mm mee en als ik iets speciaals in gedachten heb zet ik de 35 mm 1.4 er op.
Dus van te voren bepalen wat en hoe wil ik fotograferen, dan neem ik alleen dat objectief mee.
En weet ik het niet dan neem ik de eerstgenoemde combi mee.
Mijn dochter neemt vaak alleen haar 100-400 mm mee.
Maar zij is echt van de vogeltjes en zo.
Maar de keus is moeilijk.
Ik heb gemerkt dat je nooit alles kunt fotograferen dan moet je een handkar meenemen om de zooi te verplaatsen.
Ik kan me Roelof nog goed herinneren een boom van een kerel die een megarugzak meesleept waar bijna letterlijk van alles inzat.
Ik kreeg die rugzak bijna niet van de grond maar hij liep er mee rond.
Ik moet er niet aan denken maar hij deed het.
Maar dat wil de T.S. dus absoluut niet.
Op een ander forum heeft Patrick Put mij eens aangeraden om eens alleen met de 35 mm 1.4 op pad te gaan.
En weet je het was een verademing.
In het begin had ik het gevoel dat ik heel wat miste.
Maar uiteindelijk ging ik met heel andere ogen fotograferen en kwam ik met veel betere plaatjes terug.
Dus soms is minder beter.
Ik weet niet of TS iets aan mijn verhaal heeft, maar ik vond het fijn om even te delen wat mijn ervaring is.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor ben42 » do mei 13 2021 10:17 pm

Hallo Desire,

Hecht niet al te veel waarde aan mijn antwoord, dit omdat dit vooral op mijn 'redenatie' is gebaseerd.

Je geeft aan dat gewicht een belangrijk issue is. Daarnaast zal ook de omvang een rol spelen.
De P950 is 1005 gram, de P1000 is 1415 gram. (De laatste is ook een stuk groter).
En inderdaad je krijg bij de P1000 meer zoom. Maar waarschijnlijk is het zo dat de 3000 mm bij de P1000 net niet de kwaliteit haalt van de 2000 bij de P950. Zou je de P950 iets digitaal vergroten, dan kom je aardig in de buurt van de de P1000, niet helemaal, maar redelijk. Verder heb je bij de P950 een diafragma van 6.5 op de 2000 mm en bij de P1000 een diafragma van 8 op de 3000 mm. Dus hoewel de P1000 een 1.5 maal zo groot zoom bereik biedt, is 'waarschijnlijk' de kwaliteit minder en zeker de hoeveelheid licht minder.

Als gewicht dus een belangrijke rol speelt biedt de P950 per zelfde hoeveelheid gewicht meer waarde dan de P1000. Volgens mij zijn er vrij zelden situaties waarmee je met de P1000 beter af bent dan met de P950. Een uitzondering is misschien als je de camera vooral gebruikt als vogelaar. Dan is iedere mm extra meegenomen. De P1000 is dus alleen bij de uiterste stand van 3000 mm 1.5 keer zoveel als de P950, maar min inschatting is dat kwaliteitsverschillen meegenomen in de uitsterste stand de 3000 mm 1.2 a 1.3 keer de zoom kwaliteit levert van de P950.

Zoals als gezegt, hecht niet al te veel waarde aan mijn antwoord. Maar gezien je 'zwaartepunt', zou ik de P950 adviseren.

Ben
Naschrift:
De sensoren hebben beide dezelfde maat, de P950 zal in het bereik van tot 2000 mm dezelfde of misschien zelfs betere kwaliteit leveren. (Ook weer een inschatting van mij).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor desire » ma mei 17 2021 1:43 pm

Allen van harte bedankt voor een antwoord.
Ik denk dat ik voor de P950 ga.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: P950 versus P1000

Berichtdoor justme » ma mei 17 2021 1:50 pm

Leek mij ook de meest voor de hand liggende optie, gezien het gewicht en de weinig betere opties ten opzichte van de opvolger van de P950!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten