coolpix 8800

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

coolpix 8800

Berichtdoor Remco en Monique » za feb 19 2005 10:33 pm

mijn oog is gevallen op de coolpix 8800 nu zijn daar alleen nog de prijs-
verschillen bij de winkel (fotovakzaak ) 1099 en op internet ben ik hem
tegen gekomen voor 750 alleen is dit een engels exemplaar met 1 jaar garantie
Nou is mijn vraag wordt de camera ook na dat jaar garantie gewoon
gerepareerd in een fotozaak of geeft dit problemen

Is de camera ook in te stellen in het menu op NL taal

is het een goede camera om mee te beginnen heb totaal geen ervaring
met fotografie dit leek mij wel het geval
Ik ben van plan alles te fotograferen wat los en vast zit (in en rondom het huis motoren auto s portret feestje s enz )
Remco en Monique

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo feb 20 2005 1:52 am

Dag Remco en Monique,

De Nikon 8800 is (op dit moment) de top van de lijn Nikon-camera's met vaste lens: Zeg maar een Porsche (of een ander duur automerk) onder de digitale (Nikon) camera's met vast lens :-) Het is een camera met enorm veel mogelijkheden. Voor algemene fotografie is het een goede camera. Wellicht heb je zelf al enkele tests gelezen van deze camera.

Zo'n camera met vaste lens heeft zijn voordelen t.o.v. een digitale SLR als een D70, maar ook wat nadelen. De snelheid van de camera kan een probleem kan zijn bij het fotograferen van snelbewegende onderwerpen (zie bericht elders op dit forum van een gebruiker van een Coolpix 8800). Een voordeel van de digitale SLR (als de D70) is dat de sensor groter is dan bij een digitale compact met vaste lens. Dit voordeel van de digitale spiegelreflex komt vooral naar voren als je een opname maakt bij weinig licht en hoge ISO waarde. En bij een digitale SLR kun je allerlei Nikkor lenzen gebruiken: vele daarvan zijn erg mooi, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

En daarmee kom ik op de voordelen van een camera met vaste lens. Het is compacter, makkelijker om mee te nemen (en dan fotografeer je er ook vaker mee), en dus in totaal wat goedkoper. Fotografeer je van dichtbij dan is het extra LCD scherm dat je meteen laat zien wat de camera ziet een groot voordeel (de D70 LCD laat dat niet zien). Verder heeft de coolpix 8800 Vibration reduction (VR), wat het trillen van de hand enigsinds compenseert als je deze optie aanzet. Ik ken mensen die om die reden een camera met vaste lens, naast hun andere spiegel reflex (digitaal of analoog - film) gebruiken.

Maar uiteindelijk gaat het bij fotograferen om degene die foto's maakt en de beste camera is de camera waarmee jezelf de beste foto's maakt. "Het is de indiaan die de pijl in de roos schiet, niet de boog." Het is de fotograaf en niet camera die zorgt voor de mooie foto.

Zelf fotografeer ik het liefst met een manuele camera, waar je film in stopt (zo'n ding heeft geen menu's die ik moet bestuderen :-) ).

Reparaties en garantie.

Reparaties worden zelden door een fotozaak zelf uitgevoerd, dit gebeurt bij de importeur of een bedrijf dat dit voor de importeur doet.

Er worden in dit land, camera's via grijze import ingevoerd: ze worden bijv. vanuit de USA/Canada via Ned. Antillen hier op de markt gezet. Ik weet niet zeker of zo'n camera voor de USA/Canada een NL menu heeft: op een US site, waar een test van de camera wordt gegeven (http://www.dcresource.com/reviews/nikon ... ndex.shtml), kwam ik in ieder geval de volgende melding tegen:
"Language (German, English, Spanish, French, Italian, Dutch, Swedish, Japanese, Chinese, Korean)".
Maar zeker weten, doe ik het dus niet.

Maar wat betreft garantie: Ik ken een bedrijf die op Internet 1 jaar garantie geeft (dat heb ik ook gezien). Ik weet niet of die zaak in zijn recht staat, want binnen de EU moet 2 jaar garantie gegeven worden op nieuwe produkten. Vanwege de grijze import kun je in geval van een defect alleen bij die zaak terecht waar je de camera hebt gekocht. En die moet het probleem dan zien op te lossen. Over de garantie termijn etc. wordt het denk ik een juridische kwestie, waar ik niet uitkom. Mocht er tussen een en twee jaar een probleem zijn met de camera, dan vraag ik me af of men zijn/haar recht zo makkelijk kan halen. Het geeft in ieder geval veel gedoe.

Kijk eens om je heen, ook op Internet zijn er zaken die met een Nederlands garantiebewijs de camera aanbieden en dan heb je zeker twee jaar garantie (bel voor de zekerheid op of beter ga er op een mooie doordeweekse dag naar toe - maak er een uitje van, laat je de camera een beetje uitleggen). Dan ben je misschien 50 of 100 Euro duurder uit, maar dat geeft ook wat zorg minder. En vaak worden digitale camera's ook met de tijd goedkoper.

Amadeus Gould
Amadeus Gould

Onderwerp:

Berichtdoor Remco en Monique » zo feb 20 2005 11:32 am

Amadeus bedankt voor je snelle reactie
Ik heb zelf ook lang moeten twijfelen over de d70 en de eos 300d totdat
ik de 8800 tegen kwam
Ik denk zelf ook dat ik de camera beter in een zaak kan kopen dan op internet om dat ik nog moet beginnen met fotograferen en daar dan met mijn vragen terecht kan en het zit dichter in de buurt
Maar het blijft een groot prijsverschil ik blijf in ieder geval nog wel even speuren voor een gewone NL uitvoering
En kan ik evt hier voor vragen terecht
Remco en Monique

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo feb 20 2005 12:51 pm

Dag Remco en Monique,

Voor vragen kun je altijd op dit forum terecht, we hebben ook een forum waar je specifiek vragen over fotografie kunt stellen. En er is ook een Nikon Club, maar dat zul je wel gezien hebben.

Ik ben erg benieuwd hoe je uiteindelijke op de 8800 bent uitgekomen, als je ook hebt gekeken naar een D70 en D300. Als het gaat om de hoeveelheid megapixels kan ik zeggen dat het verschil tussen 6 en 8 niet zo gek groot is (bij het afdrukken). En er zijn trucks om van 6 naar 8 megapixels te interpoleren.

Een voordeel van de standaard lens die bij de D70 kit met 18-70 mm (vertaald naar kleinbeeld is dat een bereik van ca. 24 naar 105 mm) wordt geleverd is, dat er mooie groothoek 18 mm bij is....bij het fotograferen van auto's is die 18 mm (24mm) erg handig, omdat je dan van vrij dichtbij de auto kunt fotograferen zonder dat er bijv. mensen voor staan. Maar met een 35 mm gaat het ook wel. En ook voor een interieur foto is zo'n groothoek handig. En ook voor landschappen is het prachtig. De 70 mm is bijv. weer handig bij portretten.

Een 300-350 mm gebruik je minder vaak dan veel mensen denken, tenzij je dieren/vogels etc. wilt fotograferen. Of bijv. auto's tijdens een race. ...maar die laatste gaan ook wel zeer snel voorbij... en het blijft niet eenvoudig om rijdende auto's te fotograferen als je zelf stil staat (je moet dan meebewegen met de auto). Maar als je dit zoekt...

Wellicht heb je beide camera's als eens in je handen gehad, anders zou ik het zeker doen voor de aankoop. Kijk welke je het beste vindt aanvoelen.

En - los van mijn "gezeur" over camera's - het blijft altijd de fotograaf die de opname maakt.

Amadeus Gould
Amadeus Gould

Onderwerp:

Berichtdoor Remco en Monique » zo feb 20 2005 4:41 pm

Amadeuss ik ben uitgekomen op de 8800 omdat ik op verschillende
forum het een en ander had gelezen over de 300d en de d70
De lens van de 300d schijnt niet echt top te zijn dus extra lens kopen
De d70 schijnt erg veel last te hebben van stofdeeltjes op de chip ik heb op dit forum ook gelezen dat dat ook wel weer mee valt
ik heb beide camera s vast gehouden ik vondt de 300d wat lekkerder in de hand liggen maar deze had ook een extra grip
mijn gevoel gaat toch uit naar een nikon met vaste lens compact en alles in een denk niet dat ik het figuur ben dat constant lenzen gaat verwisselen
ben veel op de motor weg en je moet toch het spul kwijt kunnen
Maar ik kan nog van gedachten veranderen als de d70 beter is dan de 8800
Remco en Monique

Onderwerp:

Beginnen met fotograferen

Berichtdoor vanson » ma feb 28 2005 10:55 am

Remco/Monique,

Ik zou voor dat kleine prijsverschil nooit een compactcameraatje kopen en altijd voor een spiegelreflex gaan. Met een digitale spiegelreflexcamera heb je meer mogelijkheden en zul je meer het gevoel hebben dat je fotografeert. De coolpix 8800 lijkt een leuke camera, maar voor iets meer of bijna dezelfde prijs heb je een nieuwe D70 of een gebruikte D100.

Als je overigens wilt 'beginnen' met fotografie, koop dan een oude analoge camera, wat zwart/wit of dia filmpjes, en ga eerst 'echt' fotograferen voordat je jezelf gaat verliezen in digitale bewerkingen en gezwam over megapixels, dat neemt veel te veel tijd in beslag, en kost je uiteindelijk je ogen en gevoel voor en perceptie van ware kleuren.
Een cursus (digitale) fotografie is natuurlijk ook aan te raden.
vanson

Onderwerp:

Welke camera.

Berichtdoor Bart Kerste » ma feb 28 2005 7:47 pm

Ik geloof dat je hetzelf al behoorlijk op een rijtje hebt. Bepaal eerst wat jezelf wil en wat je budget is. Kijk als je nu al weet dat je landschappen wilt fotograferen of in musea enz.. Dan heb je een echte groothoek lens nodig. Wil je echter macro's maken, inzoomen om dichterbij te halen enz.... Ja dan heb je weer andere eisen.

De Coolpix 8800 komt goed uit de testen, heb de camera zelf nooit gezien. Ze waarschuwen echter wel voor de langzame autofocus en met de coolpix 5700 die ik zelf heb kan ik zeggen dat je daar wel aan moet wennen. Verder is mijn camera heel prettig.

De coolpix 8700 heeft hier schijnbaar minder last van. Laat je niet meeslepen door de megapixel hype. Ga ook niet voor het nieuwste model of wacht een tijdje. De camera's zakken werkelijk belachelijk veel in prijs.

Tenslotte een digitale spiegelreflex zal ongetwijfeld beter en sneller zijn. Maar mensen vergeten wel eens dat beginnende amateurs die niet zeker willen of het hun "ding"is, voor zo'n allround lens als op de 8800 in losse lenzen een kapitaal moeten neertellen, waar ze misschien niet toe bereid zijn of misschien het geld wel niet voor (over) hebben.

Want voor de 8800 heb je wel de D70 maar niet de lenzen en het bereik wat je wel met de 8800 hebt of een ander toestel met zoom.

Nogmaals kijk naar wat je het meest fotografeert en wat je wil gaan doen en koop daar je camera naar....

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Bart
Bart Kerste

Terug naar “Coolpix”