Flitsen met de coolpix 5700 en de SB-22

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Flitsen met de coolpix 5700 en de SB-22

Berichtdoor Bart Kerste » zo feb 27 2005 10:00 am

Sinds een dag heb ik op mijn coolpix 5700 de SB-22 staan. De interne flitser had nogal de neiging om HARD vooruit te flitsen. Veel last van rode ogen ondanks rode ogen reductie en hard verlichte onderwerpen.

Bij de coolpix 5700 zit de lichtmeter voor de flits op de interne flitser, die moet je dus aanzetten, vervolgens zet je de externe flitser op TTL (5700 in niet TTL, de sensor zit immers op de interne flitser) en schieten maar.

Ik had al snel ontdekt dat rechtvooruit flitsen hard en overbelichte foto's gaf, dus kantel je de kop zodat het plafond kan bouncen. Betere foto's nu, maar soms toch nog overbelicht. Maar meestal heel goed resultaat. Nu denken jullie, waarom dan dit onderwerp?

Een neef van mij heeft gevraagd om zijn bruiloft te fotograferen (best wel spannend, nog nooit gedaan.) Heb hem van te voren uitgelegd dat ik echt niet hetzelfde resultaat kan bieden dan een professionele fotograaf. Maar dat begreep hij wel en hij had dan ook wel begrip voor minder professionele resultaten.

In mijn huiskamer heb ik nu heel wat afgeflitst, maar op die dag zelf is het toch anders. Een grote ruimte (kerk), bruid in het wit (reflectie overbelichting). Wie heeft er voor mij bruikbare tips? Ik vrees dat ik in de kerk het flitslicht niet kan laten bouncen, omdat het plafond te hoog zal zijn.

Wie wil helpen met opmerkingen,
Bedankt,
Bart Kerste
Bart Kerste

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma feb 28 2005 7:53 am

Dag Bart,

Fotograferen bij trouwerijen/diploma-uitrijkingen etc., is iets waar ik me niet aan waag. Mensen hebben toch altijd verwachtingen. En als het niet goed gaat, kun je het niet "effe overdoen"...zoals bij het fotograferen van andere onderwerpen.

Bij TTL flitsen moet de camera/flitser wel in TTL, anders gebeurt dat niet. Maar er is helaas meer aan de hand.

TTL filtsen (waarbij je het licht door de lens meet - TTL betekent Through the Lens) met de SB22 gaat niet met een Coolpix of andere digitale camera. De SB22 werd in 1998 geintroduceerd, dus voor het digitale tijdperk.
En ook filtsers uit de begintijd van het digitale tijdperk, zoals mijn eigen SB80 DX (die geschikt zou zijn voor digitaal) werken niet op bijv. een Nikon D70. Gelukkig werk ik nog analoog. Er zijn twee flitsers waarbij het wel goed kan gaan: de SB600 en de SB800.

Hoe komt dat nu en wat gebeurt er bij TTL flitsen met een analoge camera

In een analoge camera, waarmee je TTL kunt flitsen zitten sensoren ingebouwd die meten hoeveel licht door de film wordt weerkaatst. Als dat te veel wordt, wordt een signaal naar de flitser gegeven en de flits "afgekapt".

Maar een sensor reflecteert anders. De flitsers, die geschikt zijn voor digitaal geven een soort voorflits die wordt gemeten. Daarna wordt met de juiste flits geflitst. Dat gaat dus anders.

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom een D70 niet werkt met een SB80DX, maar TTL kun je vergeten. Laat ik zeggen dat Nikon in de begintijd van digitale camera's wat heeft moeten zoeken naar goede flitscontrole. De flitsers uit die begintijd kun je het beste laten staan. Deze destijds voor "de digitale fotografie gemaakte flitsers" (ik zet het tussen aanhalingstekens met reden) komen niet meer in het assortiment voor en zijn nog wel als tweede hands te koop, maar je kunt er niets mee met nieuwere digitale camera's.

"Wat nu"

De SB 22 heeft twee andere standen. Manueel, maar dan geeft de flitser een maximale flits en automaat, waarbij de flitser zelf meet hoeveel licht er op zijn eigen sensor komt en waarbij de flitser zelf de flits afkapt. De automatische stand geeft misschien nog wat mogelijkheden. Maar optimaal is het dus niet.

Of als je nog een film camera hebt, die wel TTL heeft, kun je een rolletje film kopen en analoog fotograferen. Laten ontwikkelen en kleine afdrukken laten maken (kosten 5 Euro + kosten rolletje)..mooiste opnamen eruit halen, die mooi laten afdrukken en laten inscannen.

Overigens ben ik altijd huiverig om oude flitsers op nieuwe camera's te gebruiken, want er zijn veel flitsers die als "electronica vernietiger" werken (door verschillen in ontsteekspanning en wat de camera "kan hebben).

Of je kunt het tegen je neef en zijn aanstaande vrouw (vind die het ook goed) vertellen en dat ze beter een professionele fotograaf kunnen inhuren. Dan kun je zelf lekker meedoen met het drinken van een glaasje (fotograferen wordt bij mijzelf - Amadeus Gould - altijd wat lastiger met wat op :-) ).

Met vriendelijke groet,

Amadeus Gould
Amadeus Gould

Onderwerp:

TTL flitsen met een SB-22(s) en een CP 5700

Berichtdoor vanson » ma feb 28 2005 10:37 am

Bart,

Zelf heb ik iets iets dergelijks gedaan met een Coolpix 5000 (met MB-E5000 batterypack) en een SB-50DX. Het was dan wel geen bruiloft, en dus geen boze gezichten de volgende dag van de dan al een dag oude kerverse bruid, maar erg acceptabel waren de resultaten wel.

Met een SB-22 flitser kun je dus wel in de TTL stand werken. Als het goed is kun je dit ook lezen in je gebruiksaanwijzing.
De CP5700 ondersteunt TTL flitsen (maar geen D-TTL flitsen), flitsen in A en M stand, en flitsen op lage tijden. Vooral ook dat laatste kan je helpen in je poging een trouwreportage te maken.

Het probleem van een SB-22 in een grote ruimte is dat deze kleine flits nooit de gehele ruimte zal verlichten. Bij flitsen op lage tijden (aangegeven als SLOW in het flitsmenu van je camera), neem je zowel het betstaande licht mee als dat je een flitsfoto maakt. Het is ergens een compromis, maar meestal doet het wel wat je wilt bereiken, mits je een vaag idee hebt van wat je doet.

Wat je ook kunt doen is een beetje spelen met de flitser op de M stand (er wordt dan inderdaad een 'vaste hoeveelheid' licht afgegeven), en aan de hand van wat experimenteren, of berekenen, kun je uitvinden hoe je deze afgegeven hoeveelheid licht kunt gebruiken om ruimtes uit te lichten of onderwerpen in te flitsen.

veel succes,
al ben ik het eens met A.G. dat je dit soort dingen aan iemand anders moet overlaten, of je moet het lef hebben om een reportage te verknallen door onwetendheid en onervarenheid, wat overigens wel een garantie is
voor verassende resultaten.

vr.gr.
Marco
vanson

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma feb 28 2005 2:25 pm

Dag Marco, Bart,

Ik had het voor een deel bij het verkeerde eind met betrekking tot de bruikbaarheid van de SB22 en deze Coolpix 5700. Het levert geen gevaar op en TTL wordt blijkbaar ondersteund.

Marco dank voor de info die je me stuurde. Het is wel ingewikkeld met die TTL compatibiliteit van flitsers en Coolpixen.

Ik ben wel benieuwd hoe het resultaat is... als je zo'n flitser gebruikt met de Coolpix (allebei in TTL).

Met vriendelijke groet,

Eugenio
Amadeus Gould

Terug naar “Coolpix”