Sportfoto's met de Coolpix 8700

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Sportfoto's met de Coolpix 8700

Berichtdoor wdalmeijer » za mar 29 2008 2:29 pm

Hallo ik ben Wim,

Sinds vandaag (29-3-2008) lid van NCN.

Ik heb gelijk een vraag:
Mijn kinderen zwemmen op landelijk niveau wedstrijden en ik wil daar regelmatig foto's van maken.
Nu heb ik een Coolpix 8700 en krijg dat niet goed voor elkaar.
Foto's zijn of bewogen of veel te donker.
Een speciale voorinstelling voor sport zit niet op de camera.
Mijn toestel heeft firmware versie 1.2.
Kan iemand mij aub helpen de juiste instelling te maken?
Zit er misschien in de nieuwere firmware wel een speciale voorinstelling?

Ik zou het heel fijn vinden als mijn probleem wordt opgelost.
wdalmeijer

Onderwerp:

Berichtdoor dodo » za mar 29 2008 3:08 pm

Hoi Wim,

Welkom hier!

Niet dat ik bekend ben met jouw type camera, maar ik kan me zo voorstellen dat er wel een ISO-instelling opzit. Daarmee kun je eenvoudig gezegd de lichtgevoeligheid van je sensor instellen. Probeer hem eens op 400 of 800 iso te zetten.

Je bewogen foto's worden denk ik veroorzaakt door het gebrek aan licht: de sluiter moet lang openstaan om een goed belichte foto te krijgen, met als gevolg bewegingsonscherpte.

Je donkere foto's worden waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat je flits juist wél is afgegaan, maar je flits is niet sterk genoeg om de hele ruimte te belichten. De sluiter blijft echter maar kort open, waardoor de foto ondanks de flits onderbelicht raakt. Laat me raden: ze zijn wél scherp?

De sportinstelling zal je niet gaan helpen. Die is eigenlijk voor buiten bedoeld, waar de sluitertijden kort kunnen zijn.

Ik zou het eens met de ISO gaan proberen: hoe hoger, hoe korter de sluitertijd. Drawback: ruis.

Succes!

Dodo
dodo

Onderwerp:

Berichtdoor ton » za mar 29 2008 3:15 pm

Welkom Wim ,

op het forum , ik kan je helaas niet helpen maar ben er van overtuigt ,
dat er vast wel iemand hier is die dat wel kan ,
veel plezier hier en succes .
Groeten Ton .
ton

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » za mar 29 2008 4:07 pm

Welkom.
Groet, Cees :-)

Digitaal en analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Cees

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor dirk-jan boon » za mar 29 2008 4:26 pm

Volgens een amerikaanse site ( http://www.dpreview.com/news/0401/04012 ... cp8700.asp ) kan je dit toestel op de volgende iso waarden zetten:

Sensitivity • Auto (ISO 50 - 200)
• ISO 50
• ISO 100
• ISO 200
• ISO 400

en de volgende sluitersnelheden:

Shutter speed • Auto: 2 to 1/4000 sec
• P/S/A/M: 8 to 1/400 sec
• Bulb in M mode (up to 10 minutes)
* At some apertures maximum shutter speed is 1/2000 sec

zoom lens:
The Coolpix 8700 has the same F2.8-F4.2, 8X optical zoom lens The focal range of the lens is 8.9 - 71.2 mm, which is equivalent to 35 - 280 mm.

In program mode, the camera chooses both the shutter speed and the aperture. A "flexible program" (AKA program shift) feature is also available. By turning the command dial you can cycle through various aperture/shutter speed combinations -- this comes in handy when you need a faster shutter speed or more depth-of-field, but don't want to mess with the manual modes.

Shutter priority mode lets you choose the shutter speed, while the camera selects the proper aperture. The shutter speed range is 8 - 1/4000 sec. Do note that at 1/4000 sec, the aperture is locked at F7.4 (at telephoto) or limited to F5 - F8 at wide-angle.

Aperture priority mode is just the opposite. You choose the aperture (from a range of F2.8 - F8 ) and the camera picks the right shutter speed.

In full manual (M) mode, you pick both the shutter speed and the aperture (both ranges are the same). This is also where you'll get to the bulb exposure mode. You can either keep the shutter open for as long as you hold the shutter release down (up to 10 minutes; a remote cable is highly recommended for this), or you can choose how long to keep the shutter open for (30 sec - 10 min).
(bron http://www.dcresource.com/reviews/nikon ... 00-review/ )

Formule A of formule 1 zal je dus niet gaan redden let wel het is absoluut geen slechte camera maar de shutterlag *tijd die verstrijkt tussen het nemen van de foto en het indrukken van de ontspan knop is gewoon te groot voor sport fotografie , ben bang dat je dat alleen met een dslr gaat lukken , maar even goed welkom hier met je coolpix
dirk-jan boon

Terug naar “Coolpix”