Iets of wat trage autofocus

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Iets of wat trage autofocus

Berichtdoor Bart Kerste » zo mar 20 2005 11:44 am

Ik heb een coolpix 5700. Ik ben zeer tevrede over het beeldkwaliteit. Wat ik wel jammer vind is dat de autofocus traag is. Wat mijn vraag is: Hebben digitale spiegelreflexen daar ook last van. En zijn die net zo snel als analoge spiegelreflexen.

Je leest ook veel over stof op de CCD. Heb je daar nu werkelijk veel last van? Ik ben een beetje een van alles wat fotograaf. Dus zal ik dan regelmatig van lens moeten wisselen. Ook in het open veld.

Olympus kent op zijn camera's pixel remapping. Dit schakelt de kapotte pixels uit. (Hot en stuck pixels). Kent Nikon deze optie ook? Mijn coolpix 5700 heeft hem in ieder geval niet. En met een stukje software van internet heb ik nu laatst zelf geremapped. (Was super spannend!). Probleem is wel opgelost.

Maar goed,
Ik hoop dat iemand mijn bericht wil beantwoorden.

Ps ik heb ook een topic gezet over flitsen op een bruiloft. Ik wil even zeggen dat de resultaten ZEER ACCEPTABEL zijn.
Bart Kerste

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo mar 20 2005 9:08 pm

Dag Bart,

Proficiat met de het vastleggen van de trouwreportage. Mooi dat de resultaten goed zijn geworden.

Autofocus

Moderne digitale autofocus camera's zijn vaak net zosnel met focuseren als hun analoge broertjes. Het hangt vaak van de lens af, maar ook van de camera. Op een professionele camera als een D2 gaat het scherpstellen soms sneller dan op consumer camera (de voeding kan meer vermogen leveren). Je merkt het vooral op grote zware telelenzen.

Het hangt ook af van de opbouw van het objectief. Bij een objectief waarbij veel lenselementen verschoven moeten worden voor scherpstellen, vraagt meer tijd dan een objectief met bijv. interne focusering (verschuiving van minder lenselementen) of minder lenselementen

En er zijn tegenwoordig objectieven (aangeduid met AFS) waarbij de scherpstel motor in de lens zelf zit. Een of enkele lenselementen worden dan zonder ingewikkelde overbrenging verschoven. Dat kost vaak minder energie (geen verliezen in de overbrenging), gaat stiller en vaak ook sneller. Goedkoop zijn deze objectieven vaak niet.

Nu kun je als je niet zo'n snelle autofocus hebt (of helemaal geen autofocus - zoals ondergetekende) wel anticiperen. Bijv. een auto op een circuit...je stelt van te voren scherp op de bocht waar je de auto wilt fotograferen en klikt op het moment dat de auto voorbij komt.

Vuil op de CCD

Ook digitale compacts kunnen vuil op hun lens krijgen. Een zoom werkt als een soort pompje waarbij stof naar binnen kan komen. Een van de Nikon-leden die ik ken bewaarde zijn Coolpix altijd zonder hoesje in zijn broekzak. Op den duur kwam er toch te veel stof in.

Vuil op een CCD is iets wat niet te vermijden is. Je kunt die vuile pixels uitschakelen, maar als het teveel wordt moet je toch de ccd laten schoonmaken. Aangeraden wordt om dit niet zelf te doen. Daar zijn vakmensen voor.

Voor beroepsfotografen die veel en in allerlei omstandigheden moeten werken is een gang naar de reparatie-afdeling een keer in het 6-9 maanden een hele normale gang van zaken.

Voor amateur fotografen zal dat wel wat langer zijn.

Amadeus Gould
Amadeus Gould

Onderwerp:

Berichtdoor smitsfotografie » ma mar 21 2005 2:25 pm

Het is ook mogelijk om met Nikon Capture 4.2, software matig het stof te verwijderen door middel van een voorbeeld foto, dit is een foto gemaakt onder bepaalde omstandig hebben van een wit voorwerp, muur b.v., beeldvullend.
Je kunt hiermee een handeling maken om vervolgens het stof van de foto('s) te verwijden, dit kan zijn een komplete map of een enkele foto.
Het is ook mogelijk om een handeling te maken in photoschop om stof te verwijderen deze handeling staat beschreven in het fotoblad "Digitaalbeeld" nummer 1-2005 pagina 52-53.
Dit is een vrij goed alternatief.
Het is zoals Amadeus Gould al schrijft, ieder digitale camera krijgt helaas last van stof, het is echter geen digitaal probleem ook analoge camera's hebben hier last van, alleen heb je daar bij de laatste weinig last van en zijn makkelijker schoon te maken.
smitsfotografie

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Coolpix”