gewoon even wat leuks

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

gewoon even wat leuks

Berichtdoor dick » zo nov 05 2006 2:20 pm

Dag nikonfans.

gisterenavond hadden wij een gezellig culinair etentje met de hele familie. Op zich al heel leuk, maar als dan een familielid pasgeleden een D200 + een SB 800 heeft aangeschaft en tegen mij zegt Dick alstublieft, "ga jij maar lekker de hele avond fotograferen". Is dit wel een heel lekker toetje.

Jongens wat een machine en dan in de combinatie met SB 800, geweldig!

Wat mij opviel is dat alle foto's perfect belicht waren; zal dit met mijn D70S hetzelfde geval zijn?

Zelf heb ik eergisteren ook een SB 800 besteld, als het goed is ligt deze dinsdag op mij te wachten.

Toch alvast een vraagje op de voorhand: zijn er instellingen op de camera die je moet wijzigen om goed met SB 800 uit de voeten te kunnen? (ik bedoel niet de witbalans maar puur de flitsinstellingen).

Alvast bedankt en vriendelijke groet Dick Zuman
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » zo nov 05 2006 5:12 pm

Sowieso bij de D70s + 1/3 EV kiezen, met of zonder flits. De D70s is qua opnamen vrij donker. Bij het gebruik van de diffusion dome de flitser ook op +1/3 instellen, of je diafragma een stop ruimer zetten. Dit wordt ook geadviseerd in de handleiding van de SB 800, althans de diafragmastop. Soms kan dat echter niet, vandaar dat mijn flitser bij gebruik van permanent op +1/3 EV staat ingesteld.

Veel plezier ermee!

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » zo nov 05 2006 9:01 pm

Hallo, gefeliciteerd met de aanschaf van de sb800. Het is een goede flitser. Ik gebruik de flitser op een D70 en een D2x ZONDER correctie op camera of flitser. Ik schiet alleen in NEF + JPG basic. Ik denk dat het een kwestie van smaak is om over te belichten, maar ik zou dat niet doen op de camera, omdat de uitgevreten partijen ( het wit) nooit meer zijn te herstellen. Daarom zou ik de correctie uitvoeren in de software, dan kun je altijd terug naar de "standaard" instelling.

tis maar en tip...

groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Berichtdoor e3foto » ma nov 06 2006 9:04 am

Ik gebruik de SB-800 bij mijn D200 en D100 meestal als invulflits, in de stand 'slow'. Ik heb de flitser standaard op -1 staan.

Als het te donker is (binnen bijv.) corrigeer ik met de ISO (tot max. 1000) en als dan niet genoeg is, corrigeer ik de camera met -1 of -2 en de flits met resp. 0 of +0,7.

Ik ben erg blij met de combinatie.
e3foto



Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » ma nov 06 2006 12:54 pm

wanneer je de stand slow gebruikt, dan kan het ook "te slow" worden. Wanneer het aanwezige licht in de ruimte bijvoorbeeld vraagt om 1/2 seconde, dan krijg je te veel beweging. Meestal gebruik ik de camera op "M"en een 1/15. dat geeft op 400 iso de beste resultaten met diafragma 5,6. Je zou voor wat bewegingseffecten de sluitertijd kunnen verlagen, maar dat vergt wat expirimenteren. Succes!

Groet,

Theo Scholten
tsf182




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten