Maanlichtopnamen overdag

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Maanlichtopnamen overdag

Berichtdoor GdP » za jan 06 2007 12:18 am

M.b.v. een analoge camera zijn er velen mogelijkheden te bedenken de boel voor de gek te houden. Iets wat ik nogal eens heb toegepast dat is een ‘maanlichtopnamen’ maken, maar dan overdag. Dat gaat bij mij als volgt:
Hiervoor gebruik ik een diafilm voor daglicht. Op de lens wordt een blauwfilter gezet B12. Vervolgens nul tot een half diafragma onderbelichten.
En zolang er maar geen lantaarnpalen ik het beeld staan lijkt het echt een dia genomen bij maanlicht!
Ik vind dit een erg leuk effect. Kijk ik naar de digitale camera’s, dan vraag ik mij af hoeveel van al dit soort trucjes raak ik kwijt als ik digitaal zou gaan?

Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » za jan 06 2007 12:25 am

Hoi Gerrit,

Veel van dit soort trucjes kun je nu achteraf doen. Kan ook tijdens de opname, maar achteraf is vaak makkelijker.

Er zijn echter filters die ook bij digitaal handig zijn, omdat deze achteraf niet of niet goed te compenseren zijn :
Pola, ND (met of zonder verloop), IR en UV filters.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » za jan 06 2007 12:32 am

Ik zie geen foto, gerrit!
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za jan 06 2007 12:51 am

alfredo schreef:Ik zie geen foto, gerrit!


Dat wordt wel even zoeken tussen de dia-bladen. Ik weet helaas niet meer wanneer ik deze truc voor het laatst heb toegepast. Ik vond hem weer terug in mijn notitieboekje.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za jan 06 2007 10:22 am

bedoel je dit?
Deze foto heb ik om een uur of 4 s,middags gemaakt.
500mm + 2x converter en nog eens gecropt.
Ja ik weet het, veel vuil op de sensor :cry: , maar die is inmiddels weer schoon.
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za jan 06 2007 10:39 am

olle_griese schreef:bedoel je dit?
Deze foto heb ik om een uur of 4 s,middags gemaakt.
500mm + 2x converter en nog eens gecropt.
Ja ik weet het, veel vuil op de sensor :cry: , maar die is inmiddels weer schoon.


Ik heb in het verleden wel eens dia's gemaakt met de bedoeling het effect te krijgen of het nacht is. En alles alleen schijnbaar verlicht door het maanlicht. Maar het is wel de zon als lichtbron.
Het effect was zo goed, dat een ieder er intrapte.
Gerrit
GdP




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten