Geruchten 21MP Prototypes

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » di jan 09 2007 7:57 pm

hjanssen schreef:Ik heb het idee dat dit net zoiets als die 'toevallig' gefotografeerde gemaskeerde prototypes van auto's.


Jep,
Er zijn er al veel gespot als ik al die draadjes mag geloven.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor D. Haaksma » di jan 09 2007 9:12 pm

Nikon zal best wel een keer uitkomen met een FF of iets vergelijkbaars.
Voorlopig zit ik daar nog even niet op te wachten.
Nog lang niet uitgekeken op of uitgeleerd met mijn D200.
Ik ben niet zo'n "achter de techniek aanrennende ..."
Maar dat ik bewust geen DX lenzen koop zal toch wel ergens me te maken hebben.
Het kan ook gewoon een soort wantrouwen zijn in de vorm van; "Over een jaar of 7 ( eerder ga ik zeker niet tot een andere kamera aanschaf over) heb ik mogelijk wel spijt van mijn DX aanschaf."
Van een van de verkopers van Konijn begreep ik dat ik hierin niet de enige ben.
Op het forum herken ik dit echter niet terug.(?)

Gewoon leuk:
Vanmiddag bij een klein fotowinkeltje in Den Bosch een Nikonbalg gekocht voor 25 euri, puntgaaf :D Kon hem niet laten liggen.

Bladmos
D700 en een mooie verzameling glas.
http://www.flickr.com/photos/bryopix_flickr/collections/
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » di jan 09 2007 9:16 pm

Ik heb ook doelbewust geen DX lenzen...
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » di jan 09 2007 9:56 pm

Voor mij ook geen nieuwe DX lenzen zoals in mijn eerdere reactie te lezen.

Ik ben ouderwets, heb 2 jaar geleden bewust voor Nikon gekozen en ga nu niet plotsklaps een 5D kopen.

Met de lenzen die ik nu koop wil ik dan ook nu en in de toekomst blij zijn.

Die FF komt er wel, en sneller en goedkoper dan wij denken. Zo gaat het toch altijd in de wondere wereld van de micro-electronica.

Dan wil ik er bij zijn en niet een fortuin in DX lenzen geinvesteerd hebben.

Mijn voorspelling? Binnen 4-5 jaar is er een 20mp Nikon FF voor minder dan 2.000 Euro.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » di jan 09 2007 11:11 pm

Al zo filosoferend over een full frame sensor, moet ik toch aan een aantal dingen denken. Alleen het opvoeren van het aantal pixels van 12 naar 24 Mega Pixels wil nog niet zeggen dat de foto’s er dan ook beter uit gaan zien. Bij een gelijkwaardige camera kan ik mij niet voorstellen dat je dat verschil ziet. Want als het gecomprimeerde NEF (RAW) bestand nog steeds berust op 12-bits compressie zal dat geen zichtbaar verschil opleveren.
Zo vraag ik mij ook af of er een duidelijk verschil zal zijn tussen een D70s en bv. de D80 en dit dan afgezien van bedieningsgemak e.d. Zo ook de D2Xs. De verschillen zitten in ieder geval niet in het RAW bestand, want die berust nog steeds op 12 bit.
Een camera die hier een 14 bit bestand van maakt is bv. de Fuji FinePix S3Pro.
http://tinyurl.com/yd6px7

Met de toepassing van de Super CCD SR II hoeft men zich voor het eerst geen zorgen te maken over uitgebeten lichte partijen of verlies aan details in schaduwen. Dit was vaak het geval bij camera’s met een conventionele CCD. De SCCD SR II heeft namelijk een twee stops groter dynamisch bereik.
Alleen de techniek van AF en lichtmeting van de camera berust op Nikon camera’s van ongeveer 3-5 jaar terug.
Ik denk dat deze zgn. Super CCD SR II nog wel eens een grote rol kan gaan spelen in de komende jaren. Misschien wel eerder dan FF camera’s.
Nu is het tijd voor een goed glas wijn.
Vr. gr. Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » wo jan 10 2007 9:32 pm

21MP?????

Ik las in een boek, het volgende:
Volgens zeer serieuze geruchten is er al een zeer goed werkende, 24megapixels Nikon prototype waarbij het probleem van lichtinval en afnemende scherpte in de hoeken( dat bezitters van een Canon volautomaat reflex maar al te goed kennen)opgelost is. De camera is waarschijnlijk gebaseerd op een Kodak-sensor, vergelijkbaar met een Leica M9 maar dan nog groter.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » wo jan 10 2007 9:56 pm

SPIKE schreef:21MP?????

Ik las in een boek, het volgende:
Volgens zeer serieuze geruchten is er al een zeer goed werkende, 24megapixels Nikon prototype waarbij het probleem van lichtinval en afnemende scherpte in de hoeken( dat bezitters van een Canon volautomaat reflex maar al te goed kennen)opgelost is. De camera is waarschijnlijk gebaseerd op een Kodak-sensor, vergelijkbaar met een Leica M9 maar dan nog groter.


Er worden MP's genoemd in de range 18-24mp.
De laatst gespotte versies schenen 21MP te hebben.
Maar die MP's vind ik niet interessant. FF wel. En al helemaal als dat op een D3H is i.p.v. alleen op een D3X o.i.d.
Al die MP's vind ik alleen maar een nadeel. Daar valt bijna niet meer mee te werken. En wat win je d'r mee?
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 10 2007 10:03 pm

Als ik kijk naar de Fuji S3Pro dan zijn de bestanden al 25 Mbyte in zgn. RAW-Wide.
FF zal dat dan 50 Mbyte kunnen worden. Is hier nog mee te werken? Als dit het dus zou gaan worden?
Vr. gr. Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » wo jan 10 2007 10:08 pm

gdepater schreef:Als ik kijk naar de Fuji S3Pro dan zijn de bestanden al 25 Mbyte in zgn. RAW-Wide.
FF zal dat dan 50 Mbyte kunnen worden. Is hier nog mee te werken? Als dit het dus zou gaan worden?
Vr. gr. Gerrit


Alleen met een beest van een PC. Over 5 jaar lach je om 50MB, maar op dit moment voor mij onwerkbaar.
Daarom liever een D3H FF met 6 tot 10 MP. Meer dan voldoende en minder ruis.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 10 2007 10:38 pm

Dit is ook nu precies dat geen wat mij weerhoud digitaal te gaan. Je blijft maar bezig verder te perfectioneren. En om de zoveel jaar weer een nieuwe camera. Die vervolgens weer een heel ander leer traject zal hebben. Bij mij zakt dan de moed in mijn schoenen. En vraag ik mij af wat gaat het dan allemaal weer kosten? Want er moet weer de zoveelste computer aangeschaft worden. Je blijft maar aan de gang.
En zit ik me nog steeds af te vragen of ik dat allemaal wel wil. Ik breng me filmpje weg, en een paar dagen later kan ik ze weer ophalen. ( ca. 50 per jaar )
Misschien is het handiger gewoon een Coolpix L4 ( € 140,- ) aan te schaffen, wat gewoon erg handig is mee te nemen. En maar kijken wat ik er van vind.
GdP



Onderwerp:

pixels

Berichtdoor Edwin » wo jan 10 2007 11:19 pm

Al die pixels,12 of 24 of 50mp?
Maakt me niet uit hoor,laat maar komen.
Ik heb voorlopig meer dan genoeg aan m'n 10mp!
Als ik dit aantal volledig kan gebruiken ben ik al dik tevreden.
Eerst mijn camera goed leren kennen en dan de komende tijd veel opsteken van ervaren fotograven om goede foto's te kunnen maken.
Zal wel even duren voor ik zover ben dat deze camera tekort komt !
En als dan over een aantal jaren ik[misschien] zover ben dat ik een stap hoger wil zijn de kinderziektes uit deze MP kanonnen en zijn ze ook al weer veel in prijs gezakt.
En als ik de ingezonden foto's zie op dit forum en en andere,dan denk ik dat menigeen zijn handen voorlopig meer dan vol heeft aan zijn huidige camera.Net als ik!
Dit niet om mensen af te kraken maar we hebben onze beperkingen.
Topfotograven ,die kunnen er misschien iets mee maar die vind je niet op een en ander forum terug.
Laten we ons niet gek maken om al die nieuwe "hebbedingetjes"en proberen we te genieten van hetgeen wat we hebben,ervaringen uitdelen,overleggen ed daar hebben we het meeste aan.
Een goede doorontwikkelde D200 en een paar goede doorontwikkelde zoomlenzen,software daar kunnen we straks weer jaren mee vooruit.
Ook zal dan de huidige dig.refl.cam. niet meer gezien worden als wegwerpcamera. Al die propoganda voor FFcensors met ?mp geeft echt niet zoveel meerwaarde aan ons soort fotografen...........denk ik.
De aankomende Fuji pro 5[doorontwikkelde s3 pro] en de Sigma S14 en de nieuwe Olympus hebben meer mijn belangstelling wat die in huis hebben .
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jan 11 2007 7:55 am

Precies allemaal leuk maar wat voor werkelijke meerwaarde heeft zon fullframe de DX techniek blijft ook niet stilstaan en over een jaar misschien al draaid de nieuwste ccd Dx rondjes om elke FF die tot nu toe gebouwd is
als we het dan over ruis hebben.

We zullen het zien geruchten blijfen nu eenmaal makkelijk verspreid maar we zullen het toch eerst moeten zien
groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do jan 11 2007 11:46 am

Nou laat maar komen die nieuwe spullen. Ik hou nu al rekening met de aankoop van een nieuwe body eind 2007 / begin 2008.

Kan mij geen pixel te veel zijn. Als ik nu kijk naar dia positieven van mijn collega, die oud fotograaf is geweest, dan denk ik dat het omgerekend wel 200 megapixel is (Dia van 8 x 10 inch).

Kom maar op met die hoge resoluties ! en met die quad cores van tegenwoordig moeten we dat ook wel aan kunnen. 8)

In vergelijk met de PC markt heb ik het idee dat we de 8088's nu wel voorbij zijn (d1 serie) en in de categorie 286 zitten (d2 serie), laat maar komen die 486DX :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » vr jan 12 2007 1:24 pm

Heerlijk toch allemaal die geruchten. FF or no FF, that's the question. Ik hou het voorlopig lekker bij mijn ouwe trouwe D70 (ja, zonder s, dus al 3!!! jaar oud) met zo'n 6000 opnames op de teller. 6mb, meer dan genoeg voor A4 afdrukken voldoende voor A3.

Wat zal mij in verleiding brengen een nieuwe te kopen:

FF in ieder geval niet (wat kan mij dat schelen)
Een oplossing voor het stofprobleem
Minder of geen ruis
Voortijdige gebreken aan de D70

Kochten jullie in het analoge tijdperk ook om de twee jaar een nieuwe camera?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dre » vr jan 12 2007 6:02 pm

Ik vind dat ze eerst maar eens meer naar werkelijke (echte)kleuren moeten gaan zoeken en een redelijke belance in contrast, dan naar meer mp's of willen de meeste hier deur formaat afdrukken. :oops:
dre




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten