Jaap_van_Ekris schreef:...Maar dit is iets anders. De afnemers laten massaal de eis voor kwaliteit vallen, en daardoor staat de goed opgeleide professional ineens op straat. Ondanks zijn vakkennis, inzet en creativiteit. Gewoon omdat een neefje het gratis doet. Dit is volgens mij het enige beroep ter wereld waar dat mee gebeurt.
Maar wie zegt dat er ooit een eis voor kwaliteit was bij de gemiddelde consument? Vroeger was een camera duurder, kon men thuis niet zo gemakkelijk een foto ontwikkelen etcetera.
Als ik een familie portret wilde ging ik langs "de fotograaf" want die had de spullen en een paar dagen later kon je de foto vergroot op komen halen.
Vandaag de dag kan iedereen een flitssetje van 150e halen, een laken spannen en aan de slag met zn dslr.. kwaliteit is echt niet super belangrijk voor de meesten blijkbaar en misschien is het er nooit geweest omdat je vroeger geen massa amateur fotografen had waar je uit kon kiezen die kwalitatief wat minder waren maar je ook naar die ratio betaalde.
Jaap_van_Ekris schreef:Een sukkel met een dure camera is nog geen fotograaf. Je zou verwachten dat voor belangrijke momenten mensen bereid blijven te betalen voor kwaliteit. Ik zie het met bruidsrapportages. Ik heb een behoorlijk bedrag voor onze bruiloft neergelegd, met enorm goede resultaten. Mijn zwager heeft de helft betaald aan zijn fotograaf, en er komt gewoon bagger uit (met gemiste enorm voor de hand liggende momenten die je als fotograaf MOET hebben). Toch nemen steeds meer mensen zo'n beunhaas in de armen. Waarom weet ik niet, maar als je de uurprijs ziet weet je bij voorbaat al dat hij er niet zijn werk van kan maken...
Mee eens hoor, kwaliteit betaal je voor. Dat mensen kiezen voor een weekend fotograaf begrijp ik ook wel, er zijn zat mensen die blij zijn als ze een foto hebben van het moment zelf, ongeacht of ze er zelf van top tot teen bij staan.
Jaap_van_Ekris schreef:Ja, want filmen is iets wat het neefje niet kan met zijn camera? Dat is het ene gat vullen met het andere.
Dan heb ik het meer over de professionele fotografen van bijvoorbeeld de party scène. Er zijn bij die nu ook (promo/impressie) filmpjes maken gedurende een festival met hun digitale camera. Dit kan voor een organisatie makkelijker zijn, dan betaal je de fotograaf iets meer als die ook de filmpjes maakt zodat je geen camera en geluidsman meer in hoeft te huren.
Dat is dan een voorbeeld van je veelzijdiger maken en je een betere positie op de markt geven.
Jaap_van_Ekris schreef:Dit klinkt goed, maar het levert geen fluit op. Zoveel mensen zijn er niet die een cursus volgen, en zoveel betalen ze niet. Daar kom je als fotograaf niet van rond kan ik je vertellen.
Dat hoeft ook helemaal niet, maar het kan misschien wel je core business ondersteunen. Doe basiscursussen, prikkel je cursisten dat ze verder cursussen nemen, lijkt mij een redelijke set. Als ik op google zoek op cursussen qua fotografie komt er genoeg en zelf ken ik ook zat mensen die, omdat ze een dslr hebben, er toch wel wat meer willen doen zij een cursus nemen.
Jaap_van_Ekris schreef:Elke topfotograaf (en ik ken hele grote jongens in de fotowereld persoonlijk) gaat in het begin van zijn carriere door het leven als onderbetaalde, overwerkte middelmatige broodfotograaf. Zij het als fotograaf voor een lokale krant, zij het als fotograaf in een winkeltje. Het is niet zo dat je vanaf de opleiding kunt solliciteren bij een National Geographic of Magnum. Je moet een enorm bewezen trackrecord hebben in middelmatige klusjes, en daarmee aan dat soort partijen aantonen dat je met kop en schouders uitsteekt boven de rest ondanks de fotografisch saaie onderwerpen die je moet fotograferen. En dan wordt je in praktijk gevraagd om te solliciteren.
Absoluut, ik snap best dat er naast de huis tuin en keuken fotograaf nu genoeg mensen zijn die acceptabele platen kunnen maken voor minder geld en dat daardoor een "topfotograaf" in het nauw wordt gedreven. Maar is dat niet een beetje dom van een fotograaf zelf dat die het zo ver heeft laten komen? zoals hierboven ook al wordt gezegd, zo is de realiteit gewoon.. pas je aan. Jammer dat je beroep niet meer is zoals vroeger, vervelend dat de telefonistes vervangen zijn door automatische doorkies kastjes, dat smsjes de telecom niets meer opleveren sinds whatsapp etc...
Jaap_van_Ekris schreef:Als dan die middelmatige groep uitgeroeid wordt door "neefjes met camera's", dan heb je geen basis meer voor die topgroep om uit te ontstaan. De carriereperspectieven van een professioneel kantklosser zijn nog beter dan die van iemand die ambieert professioneel fotograaf te worden. Meesten zullen er niet aan beginnen, en die er wel aan beginnen zullen het waarschijnlijk niet volhouden.
En is dat erg? welk pubermeisje wil er nu geen popster worden en doen mee aan idols of weet ik wat. Hoeveel jongens willen er geen prof voetballer worden? Zeg je dan ook van goh laten we alle dorp voetbalclubs maar sluiten omdat er anders minder wordt gesolliciteerd bij jeugdopleidingen van de echte grote clubs. Suf voorbeeld, maar hopelijk begrijp je mijn punt.
Jaap_van_Ekris schreef:En met veel respect voor het prachtige werk wat sommige amateurs maken, maar het haalt het vaak niet bij het vrije werk van professionals die 60 uur per week een body in hun handen hebben en full-time bezig zijn met beelden creeren en verbeteren. Ervaring doet er echt toe. In mijn beleving kan het wel eens zijn dat we de laatste generatie echt goede fotografen hebben meegemaakt....
Vrijwel helemaal mee eens, maar ik vraag me af of je daar echt om moet treuren. Zo is het nu eenmaal en tja.. de wereld veranderd, echte ambachtslieden blijven wel bestaan, de NRC zorgt wel dat het geen telegraaf achtige afbeeldingen zal plaatsen en de National Geographic zal het niveau wel hoog houden.
Ik ben het helemaal met je eens Jaap wat betreft het verdwijnen van goede fotografen, maar k zou je er niet druk om maken, zolang er mensen zoals jij (en gelukkig vele anderen) zijn die wel kwaliteit willen zullen de echte ambachtslieden nog blijven bestaan. En de nieuwe garde past zich vanzelf wel aan (ga ik overigens maar van uit).