Fotograferen voor nop...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Milo » vr aug 17 2012 12:05 am

Jaap_van_Ekris schreef:...Maar dit is iets anders. De afnemers laten massaal de eis voor kwaliteit vallen, en daardoor staat de goed opgeleide professional ineens op straat. Ondanks zijn vakkennis, inzet en creativiteit. Gewoon omdat een neefje het gratis doet. Dit is volgens mij het enige beroep ter wereld waar dat mee gebeurt.

Maar wie zegt dat er ooit een eis voor kwaliteit was bij de gemiddelde consument? Vroeger was een camera duurder, kon men thuis niet zo gemakkelijk een foto ontwikkelen etcetera.
Als ik een familie portret wilde ging ik langs "de fotograaf" want die had de spullen en een paar dagen later kon je de foto vergroot op komen halen.
Vandaag de dag kan iedereen een flitssetje van 150e halen, een laken spannen en aan de slag met zn dslr.. kwaliteit is echt niet super belangrijk voor de meesten blijkbaar en misschien is het er nooit geweest omdat je vroeger geen massa amateur fotografen had waar je uit kon kiezen die kwalitatief wat minder waren maar je ook naar die ratio betaalde.

Jaap_van_Ekris schreef:Een sukkel met een dure camera is nog geen fotograaf. Je zou verwachten dat voor belangrijke momenten mensen bereid blijven te betalen voor kwaliteit. Ik zie het met bruidsrapportages. Ik heb een behoorlijk bedrag voor onze bruiloft neergelegd, met enorm goede resultaten. Mijn zwager heeft de helft betaald aan zijn fotograaf, en er komt gewoon bagger uit (met gemiste enorm voor de hand liggende momenten die je als fotograaf MOET hebben). Toch nemen steeds meer mensen zo'n beunhaas in de armen. Waarom weet ik niet, maar als je de uurprijs ziet weet je bij voorbaat al dat hij er niet zijn werk van kan maken...

Mee eens hoor, kwaliteit betaal je voor. Dat mensen kiezen voor een weekend fotograaf begrijp ik ook wel, er zijn zat mensen die blij zijn als ze een foto hebben van het moment zelf, ongeacht of ze er zelf van top tot teen bij staan.

Jaap_van_Ekris schreef:Ja, want filmen is iets wat het neefje niet kan met zijn camera? Dat is het ene gat vullen met het andere.

Dan heb ik het meer over de professionele fotografen van bijvoorbeeld de party scène. Er zijn bij die nu ook (promo/impressie) filmpjes maken gedurende een festival met hun digitale camera. Dit kan voor een organisatie makkelijker zijn, dan betaal je de fotograaf iets meer als die ook de filmpjes maakt zodat je geen camera en geluidsman meer in hoeft te huren.
Dat is dan een voorbeeld van je veelzijdiger maken en je een betere positie op de markt geven.

Jaap_van_Ekris schreef:Dit klinkt goed, maar het levert geen fluit op. Zoveel mensen zijn er niet die een cursus volgen, en zoveel betalen ze niet. Daar kom je als fotograaf niet van rond kan ik je vertellen.

Dat hoeft ook helemaal niet, maar het kan misschien wel je core business ondersteunen. Doe basiscursussen, prikkel je cursisten dat ze verder cursussen nemen, lijkt mij een redelijke set. Als ik op google zoek op cursussen qua fotografie komt er genoeg en zelf ken ik ook zat mensen die, omdat ze een dslr hebben, er toch wel wat meer willen doen zij een cursus nemen.

Jaap_van_Ekris schreef:Elke topfotograaf (en ik ken hele grote jongens in de fotowereld persoonlijk) gaat in het begin van zijn carriere door het leven als onderbetaalde, overwerkte middelmatige broodfotograaf. Zij het als fotograaf voor een lokale krant, zij het als fotograaf in een winkeltje. Het is niet zo dat je vanaf de opleiding kunt solliciteren bij een National Geographic of Magnum. Je moet een enorm bewezen trackrecord hebben in middelmatige klusjes, en daarmee aan dat soort partijen aantonen dat je met kop en schouders uitsteekt boven de rest ondanks de fotografisch saaie onderwerpen die je moet fotograferen. En dan wordt je in praktijk gevraagd om te solliciteren.

Absoluut, ik snap best dat er naast de huis tuin en keuken fotograaf nu genoeg mensen zijn die acceptabele platen kunnen maken voor minder geld en dat daardoor een "topfotograaf" in het nauw wordt gedreven. Maar is dat niet een beetje dom van een fotograaf zelf dat die het zo ver heeft laten komen? zoals hierboven ook al wordt gezegd, zo is de realiteit gewoon.. pas je aan. Jammer dat je beroep niet meer is zoals vroeger, vervelend dat de telefonistes vervangen zijn door automatische doorkies kastjes, dat smsjes de telecom niets meer opleveren sinds whatsapp etc...

Jaap_van_Ekris schreef:Als dan die middelmatige groep uitgeroeid wordt door "neefjes met camera's", dan heb je geen basis meer voor die topgroep om uit te ontstaan. De carriereperspectieven van een professioneel kantklosser zijn nog beter dan die van iemand die ambieert professioneel fotograaf te worden. Meesten zullen er niet aan beginnen, en die er wel aan beginnen zullen het waarschijnlijk niet volhouden.

En is dat erg? welk pubermeisje wil er nu geen popster worden en doen mee aan idols of weet ik wat. Hoeveel jongens willen er geen prof voetballer worden? Zeg je dan ook van goh laten we alle dorp voetbalclubs maar sluiten omdat er anders minder wordt gesolliciteerd bij jeugdopleidingen van de echte grote clubs. Suf voorbeeld, maar hopelijk begrijp je mijn punt.

Jaap_van_Ekris schreef:En met veel respect voor het prachtige werk wat sommige amateurs maken, maar het haalt het vaak niet bij het vrije werk van professionals die 60 uur per week een body in hun handen hebben en full-time bezig zijn met beelden creeren en verbeteren. Ervaring doet er echt toe. In mijn beleving kan het wel eens zijn dat we de laatste generatie echt goede fotografen hebben meegemaakt....

Vrijwel helemaal mee eens, maar ik vraag me af of je daar echt om moet treuren. Zo is het nu eenmaal en tja.. de wereld veranderd, echte ambachtslieden blijven wel bestaan, de NRC zorgt wel dat het geen telegraaf achtige afbeeldingen zal plaatsen en de National Geographic zal het niveau wel hoog houden.

Ik ben het helemaal met je eens Jaap wat betreft het verdwijnen van goede fotografen, maar k zou je er niet druk om maken, zolang er mensen zoals jij (en gelukkig vele anderen) zijn die wel kwaliteit willen zullen de echte ambachtslieden nog blijven bestaan. En de nieuwe garde past zich vanzelf wel aan (ga ik overigens maar van uit).
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Vincent » vr aug 17 2012 8:48 am

Op het bakkers en slagersforum zal dezelfde discussie gevoerd zijn/worden want het is toch van de zotte dat mensen voor een 'prikke' slechte kwaliteit bij de supermarkt kopen waardoor de ECHTE vaklui verdwijnen... :roll: Als de conusment genoegen nemen voor minder kwaliteit (en dat valt in sommig egevallen ook nog te bediscussieren) voor minder geld, dan moet je wel een hele hoge pet van jezelf ophebben om te roepen dat die mensen gek zijn en jouw beroep naar de kl#te helpen...

Tijden veranderen en daarmee de randvoorwaarden die het bestaansrecht van hele branches en vakgebieden bepalen. Branches die zich niet kunnen of willen aanpassen zullen dan altijd ten onder gaan, nog wel even naschreeuwend hoe slecht het wel niet is dat het gebeurt.

En de echte vaklui zullen altijd blijven bestaan, net als in ons dorp de bakker en de slager het ook al jaren redden tegenover die grote blauwe supermarkt!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor woudew » vr aug 17 2012 9:22 am

Ik denk dat kwaliteit betaald mag worden, maar dat een hele grote groep mensen die kwaliteit niet willen betalen. So be it.

Wat ik wel grappig vond is dat toen ik op de knop " nieuwe berichten"drukte, deze link viewtopic.php?f=23&t=42124 net boven dit draadje stond.
Eigenlijk dezelfde vraag maar dan vanuit een ander perspectief.
Misschien moeten we de mensen van de fotovakhandel ook een boterham gunnen? Of ben je dan een dief van je eigen portemonnee?
Gebruikersavatar
woudew

Forumlid
Berichten: 471


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor yzf1kr » vr aug 17 2012 9:53 am

Ach, het zijn ook de professionals die een hand in eigen boezem moeten steken.

Er is hier in het zuiden een niet nader te noemen studio, die massaal portretfoto’s produceert van matige kwaliteit, en daar ook nog eens een redelijk bedrag voor vraagt. De studio heeft de naam, maar de kwaliteit is matig, en de letter K van klantvriendelijkheid komt al helemaal niet in hun 2 letterig alfabet voor. Door de populariteit van die studio zetten ze wel de maatstaaf waartegen door de consument beoordeeld wordt.

Gevolg is dat zijn andere studio’s (die wat meer tijd en energie in een shoot stoppen) wbt prijs uit de markt drukken, en de gemiddelde amateur/semi-pro met een setje instap flitsers en een wandje mooiere en creatievere foto’s maakt voor de zelfde lage prijs.

Ik ben van mening dat echt talent toch wel boven komt drijven in de massa. Het probleem is alleen dat de matige beroeps die vroeger met zijn gepruts weg kwam, nu gewoon in de massa verzuipt, en daar heb ik geen medelijden mee.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor wblink » vr aug 17 2012 2:59 pm

Zou iedereen die hier schrijft de supermarkt mijden en gebruik maken van slager, groenteman, bakker, kruidenier, toko, zuivel/kaashandel.

Ook geen gebruik maken van Mediamarkt en dat soort zaken?

Echt?

Ow. :roll:
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor yzf1kr » vr aug 17 2012 3:14 pm

Heel eerlijk?

Ik koop inderdaad geen vlees in de supermarkt, simpelweg omdat het niet te vreten is.
Brood koop ik bij de bakker, supermarkt brood is na 2 dagen oud, dan kan ik het weggooien, daarnaast is brood van de bakker toch lekkerder.
Mijn groente koop ik 2x per week op de markt, dat is goedkoper, en de toko staat ook op de markt. ;)

Mijn electronica koop ik daar waar het het goedkoopste is (en dat is zelden de Mediamarkt), daarin ben ik zelf de expert, dus heb ik geen duur advies nodig.

Daarnaas koop ik ook veel dingen bij de Lidl, Aldi of Aktion. Waarom te veel betalen, als de kwaliteit vaak beter is als bij de grote bekende namen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor CaptainHook » vr aug 17 2012 3:15 pm

wblink schreef:Zou iedereen die hier schrijft de supermarkt mijden en gebruik maken van slager, groenteman, bakker, kruidenier, toko, zuivel/kaashandel.

Ook geen gebruik maken van Mediamarkt en dat soort zaken?

Echt?

Ow. :roll:

Eh, ja! Hangt er vanaf wat, maar vlees/vis komt bij de boer/vismarkt vandaan. Het groentenmannetje heeft veel versere spullen en de zuivelboerderij levert veel lekkerdere producten dan de supermarkt. En brood koop ik al helemaal niet bij een supermarkt. Vaak zijn een hoop zaken ook nog goedkoper! :D

Maar, zoals ik al bij de topicstart zei: "En als ik dan voorstel om idd voor nop te fotograferen en of ze dan (als ruil) op mijn volgende tuinfeest gratis de catering willen verzorgen, of de kozijnen opnieuw te schilderen, wordt het stil... "

Het ging me er om, dat alles van één kant moest komen...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Skippy » vr aug 17 2012 3:37 pm

Alleen de echt goede en inventieve vakfotografen zullen het redden. Heel veel klussen worden tegenwoordig gedaan door de vriend/kennis/oom/tante/neefje/nichtje die er "bij" fotografeert. Vaak met middelmatig resultaat, maar de klant weet niet beter dus dan is het al gauw goed. Ik verkoop wel eens wat foto's of wordt gevraagd voor fotowerk. Meestal schrikken ze van de (uur)prijs die ik vraag. Dan maar niet, ik heb het geluk dat ik er de hypotheek niet van hoef te betalen. Als je dat wel moet doen is de huidige tendens lastig om mee om te gaan. Dan zul je als vakfotograaf heel intensief aan promotie en netwerken moeten doen om aan je klussen te komen. Maar dat is niet heel anders dan in het bedrijfsleven, ook daar moet je zorgen dat je ontwikkelingen bijhoudt en met veranderingen (leren) om gaan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor wblink » vr aug 17 2012 6:25 pm

Ik ben ZEER overtuigd van de bedoelingen en leefwijzen van velen hier, maar NIET van iedereen.
Zelf ga ik naar de supermarkt, met een aantal uitzonderingen die mij persoonlijk goed uitkomen: super- egoïst dus.
Ik ben de enige, ik weet het ...
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 6:35 pm

wblink schreef:Ik ben ZEER overtuigd van de bedoelingen en leefwijzen van velen hier, maar NIET van iedereen.
Zelf ga ik naar de supermarkt, met een aantal uitzonderingen die mij persoonlijk goed uitkomen: super- egoïst dus.
Ik ben de enige, ik weet het ...

He. Ik dacht dat ik de enige was. Zijn we samen de enige... :mryellow:

Tja, je ziet het bij meer beroepen. Textielindustrie is vrijwel verdwenen uit Nederland. Drukkerijen klagen dat tegenwoordig iedereen zelf van alles print en het zelfs waagt de opmaak van e.e.a. ook zelf te doen. Boeven die we zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 17 2012 6:42 pm

Zomaar even een voorbeeldje geplukt uit deze typische Nikon-club-forum-discussie:

"Drukkerijen klagen dat tegenwoordig iedereen zelf van alles print en het zelfs waagt de opmaak van e.e.a. ook zelf te doen. Boeven die we zijn."

Hoe lager je je normen legt, hoe eerder je tevreden bent.
Als je het verschil niet ziet tussen bagger en echte typografie zie je waarschijnlijk ook het verschil niet tussen bagger en echte fotografie.

Zoals ook de meeste mensen niet meer kunnen spellen, niet meer kunnen lezen en rekenen en vooral: elementaire smaak missen.
Men weet de prijs van alles, maar van weinig zaken de waarde.

Het is uitermate betreurenswaardig, maar het gros van de mensen is helaas dolgelukkig met allerhande bagger.
Omdat ze het onderscheid tussen kwaliteit en troep niet meer herkennen, omdat het ze niet meer geleerd wordt, omdat ze overspoeld worden met bagger.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr aug 17 2012 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Patrick » vr aug 17 2012 6:46 pm

emdeklerk schreef:Voorbeeldje":

"Drukkerijen klagen dat tegenwoordig iedereen zelf van alles print en het zelfs waagt de opmaak van e.e.a. ook zelf te doen. Boeven die we zijn."

Hoe lager je je normen legt, hoe eerder je tevreden bent.
Als je het verschil niet ziet tussen bagger en typografie zie je waarschijnlijk ook het verschil niet tussen bagger en fotografie.

Ik ken toevallig het drukkerswereldje een beetje. Er is nog steeds ruimte voor echt drukwerk. Dat zal ook wel zo blijven voorlopig. Maar heel wat kleine drukkerijtjes hebben het vast heel moeilijk. Want natuurlijk niet alles moet perse professioneel gedrukt te worden. Vroeger was er wellicht niet zoveel keus; je kon zelf bijna niets. Nu is er wel een keus; voor een klein bedrag koop je een printer met een prima afdrukkwaliteit en zelfs met gratis software kan je prima ogende paginaatjes opmaken. In ieder geval met een kwaliteit die voor het meeste werk hoog genoeg is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Dave Verkuijl » vr aug 17 2012 6:57 pm

Doet me denken aan " Wie heeft mijn kaas gepikt" boek maar is ook een tekenfilmpje van te vinden. Punt in het kort is dat vroeg of laat je op zoek naar andere kaas zal moeten. Stampvoetend de andere de schuld geven totdat de kaas helemaal op is, is erg zinvol. Dingen veranderen nu eenmaal. Daarmee sluit ik me aan bij enkele anderen in dit topic.
Dave Verkuijl



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 17 2012 7:22 pm

Sorry dat ik nog even doortikte - ik had mijn stukje te vroeg "weggestuurd"...

Maar je zegt het: "prima ogende paginaatjes"... Voor jou misschien wel, en wellicht voor de meeste mensen. Ik huiver al als ik dit lees, sorry...

Relativering:
Helaas: de "klassieke" topdrukkerijen bestaan praktisch niet meer, de meeste hoogwaardig gedrukte fotoboeken die ik bezit zijn in Italië of in het Verre Oosten gedrukt. Ik hecht aan de best verkrijgbare weergave in druk van foto's. Bij voorkeur in koperdiepdruk of, als het echt niet anders dan in offset kan: in duotone.
De absolute top in fotodruk: de licht- of glasdruk, waarmee in de vroege jaren zestig nog Duitse fotoboeken werden gedrukt - welke boeken tegenwoordig vaak richting 1000 Euro gaan, maar daar kan ik ook niets aan doen.
Ik doel op bijvoorbeeld de boeken van Bernd en Hilla Becher: http://www.amazon.com/s/ref=sr_pg_1?rh= ... 1345223648

De tranen schieten me soms in de ogen als ik vaderlands offsetdrukwerk zie.

Wie wil weten wat ik bedoel met kwaliteit: probeer een exemplaar op de kop te tikken van het boek "Jeanloup Sieff", uitgave Contrejour 1982. Gedrukt in koperdiepdruk: met een toonschaal, een zwarting, een contrastweergave die door geen offsetdrukker zelfs maar te benaderen is.

Twee weken geleden kocht ik op de boekenmarkt in Den Haag een exemplaar van "Blumenfeld - a fetish for beauty". Een boek dat ik al heel lang zocht. Fantastisch gedrukt in Singapore in duotone-offset. Ik wil de Nederlandse drukker nog zien die het aandurft.

Jeanloup Sieff en Erwin Blumenfeld: dat waren fotografen in de gouden tijd van de echte fotografie, voor wie het wil weten.

Zo'n vijftien jaar geleden was in Nederland de rasterloze offset erg "in", vooral drukkerij Mart. Spruijt in Amsterdam maakte er prachtige boeken mee, maar je ziet nog maar zelden een boek in dat procédé gedrukt: "te duur"...

Probleem: kwaliteit zoals wij die kenden holt achteruit, omdat hele generaties al hun achterwerk afvegen aan het begrip kwaliteit. Het bezit van boeken wordt sowieso al als sterk achterhaald beschouwd, want we hebben daar toch een e-reader voor?
Kunnen we het ons voorstellen: een hoogwaardig fotoboek op een A5-beeldschermpje met een contrastomvang die op vroege televisies nog net gepruimd werd?

Jullie wel hè?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor emdeklerk » vr aug 17 2012 7:26 pm

Dat filmpje over die muisjes met de kaas ken ik.
Doet nog steeds opgeld in re-integratiekringen.
Waarmee voor mij alles gezegd is.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten