Tips voor je foto-website

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor MauritsD » di okt 27 2015 11:55 pm

Braincake schreef:Dat ziet er inderdaad ook best gelikt uit!
Is dat ook te integreren in een ander soort website?

Iemand hier trouwens die de "web gallery" functie van Lightroom gebruikt?

Ja hoor. Uiteindelijk genereert jAlbum alleen de foto pagina's die je gewoon in de rest van je site kunt hangen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma nov 02 2015 8:50 am

Ik heb nu al enige tijd de WP smush plugin in gebruik, voor het comprimeren van afbeeldingen.
Het zou "lossless compression" zijn, maar ik merk dat de foto's toch een duidelijk mindere kwaliteit hebben.

Heeft iemand hier diezelfde (of juist tegenovergestelde) ervaring met deze plugin voor WordPress?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Jahoe » wo dec 09 2015 10:11 pm

Ik ga even aanhaken in dit topic. Ik wil een goed WP theme selecteren en dan daarmee verder om een foto portfolio/blog op te zetten. Puur voor hobby en om naar te verwijzen in mijn familie/kennissen kring en (online) foto kennissen

Maar ik zie door de themes het bos al snel niet meer.

Ik heb nu twee sites op het oog om een theme uit te zoeken
- ThemeForest
- ThemeTrust (met momenteel 40% holliday kortingsactie) bijv. Hero of Trail Theme (zie ook https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 0982A077D3)

zijn deze bekend en wie gebruikt een theme van deze partijen (of andere theme-boer)?

Ik heb natuurlijk wel een aantal ideeen wat ik ermee zou willen, maar vermoed dat veel themes dat wel kunnen. Maar waar baseer je nu je theme keuze op. Ik wil best ca 50-80 euro betalen voor een theme, maar er dan niet snel achter komen dat er iets ontbreekt, plugins iet compatible zijn etc
mijn eisen/wensen waar ik aan denk zijn ongeveer
- portfolio met blog sectie (waar wellicht foto's uit een blog direct ook in het portfolio deel verschijnen op basis van categorie die ik eraan hang met bijv een tag
- reactie /social media opties bij de blog posts
- EXIF viewer bij de foto's
- Gallery optie
- integratie met Flickr stream/albums etc (of toch naast elkaar blijven gebruiken?)
- responsive
- copyright / kopieer/download beperking (?)

nog andere zaken om op te letten als WP newbie?
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » wo dec 09 2015 10:58 pm

Ik denk dat het niet per sé nodig hoeft te zijn om geld te betalen voor een theme.
Als je een beetje rondzoekt, dan zijn er ook genoeg mooie gratis themes.

Ik gebruik voor mijn website het "pinboard" thema:
https://www.onedesigns.com/wordpress-themes/pinboard

Veel van wat jij zoekt zit bijvoorbeeld ook al in dat thema.
Voor mijn doeleinden is dit ook prima.
Als ik echt een pro fotograaf zou zijn, dan zou ik denk ik wel iets anders hebben gekozen, want dan moeten de foto's er misschien fullscreen op kunnen staan en in hoge kwaliteit.

Het voordeel van WordPress is dat je met plugins ook veel kan toevoegen.
Je kan een gallery plugin gebruiken en een paar andere foto-gerelateerde plugins om je site meer geschikt te maken voor het tentoonstellen van je foto's.
Afhankelijk van wat je er verder nog mee wilt doen, kan je meer plugins gebruiken.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » do dec 10 2015 8:59 am

Ik zou eens kijken naar elegantthemes.com. Voor een relatief klein bedrag (kan al vanaf een euro of 40) heb je toegang tot al hun themes en hun support fora die erg goed zijn en waar vragen vaak snel en goed beantwoordt worden. Ze hebben ook duurdere abo's met plugins, maar die heb je vaak niet nodig. Ander voordeel is dat je ook de themes automatisch kunt updaten (daar heb je wel een plugin voor nodig, maar die is gratis).

Alle fotografen met WP sites die ik ken gebruiken Elegant Themes (en dat zijn er nogal wat).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Jahoe » do dec 10 2015 7:38 pm

Dank voor de tips! Elegant themes zal ik gaan bekijken. Ik vond op photofacts site ook nog wat blok artikelen met wat tips

Begrijp ik het goed dat je bij elegentthemes een abonnement moet nemen om dan een theme te kunnen kopen?
Dat zoek ik eigenlijk niet, wil best eenmalig betalen voor een theme, maar om dan ook nog eens jaarlijks abonnementskosten te betalen lijkt me niet nodig. Of is dat normaal?
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten