Fotowedstrijd, -thema en -titels

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Ronald53 » za mei 28 2022 9:47 pm

Bij ons in de fotoclub is er enige discussie over het gebruik van titels bij onze jaarlijkse wedstrijd. Zo'n wedstrijd heeft een thema, en bij de beoordeling speelt natuurlijk mee of de foto aansluit bij het thema. Er zijn nu voor- en tegenstanders van het gebruik van titels.

In het kort zijn de argumenten:
Tegen: Niet iedereen is in staat een pakkende titel te verzinnen. En: Met de titel beïnvloed je de jury. En: Een foto moet voor zichzelf spreken.
Voor: De insteek van de fotograaf is wellicht het resultaat meerdere uren denkwerk, de jury moet echter -tig foto's in korte tijd beoordelen. De maker kan een creatieve invalshoek hebben gekozen welke niet meteen door de jury wordt gezien.

Wat is jullie visie, wel of geen titels bij een wedstrijd? (Graag met argumentatie.)
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor SandorGora » za mei 28 2022 10:43 pm

Mag het ook een 'vrije kwestie' zijn? Toch niet alles hoeft dichtgeregeld te zijn?
De wedstrijd heeft een thema, de fotograaf mag de ingezonden foto wel of geen titel meegeven.
Eigenlijk net als hier bij de maandopdracht. Er is een thema. En je mag de foto een zin meegeven, maar dat hoeft niet.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Gebruikersavatar
SandorGora

Forumlid
Berichten: 97


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Ronald53 » za mei 28 2022 10:58 pm

Ok, dat ben ik vergeten te zeggen: De voorstanders zeggen dat een titel mag maar niet hoeft, de tegenstanders zeggen dat het niet mag.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo mei 29 2022 9:43 am

Om een foto te kunnen beoordelen, geen toelichting van de maker, dus ook geen titel bij een foto vermelden. De beoordelaar zou zelf moeten kunnen zien waarom de maker juist deze foto gemaakt heeft.
Een fotoclub mag wel een thema noemen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor SandorGora » zo mei 29 2022 9:56 am

Wel, ik ben voor véél mogen en weinig moeten, zeker bij zoiets leuks als een fotoclub.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Gebruikersavatar
SandorGora

Forumlid
Berichten: 97


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor LosGoud » zo mei 29 2022 9:58 am

Ik heb begrip voor beide standpunten, maar ik zou het vrij laten. Het gaat hier inderdaad om de uitkomst van een creatief proces en daarin staat de fotograaf centraal, niet de jury. Een creatieve fotograaf zou trouwens de titel (in letters) ook in de foto kunnen verwerken. En een titel kan een foto ook verzwakken.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor ben42 » zo mei 29 2022 5:49 pm

Zowel presentatie **), als titel kunnen een foto 'verbeteren' voor de waarnemer, hierdoor stijgt de 'waarde' van de foto. Eventueel kan het ook een context geven, ook weer waardevol voor de waarnemer.

Uit het bovenstaande kun je lezen, dat als een titel wat toevoegt, ik dit als positief ervaar.
Natuurlijk kan een titel ook wat weghalen (het mistery), maar dat is aan de maker.

Ben

**)
Hetzelfde voor presentatie, bij voorkeur de foto zo presenteren zodat deze het beste uitkomt. Dat kan zijn fullscreen, of met een paspartout of misschien zelfs wel op een webpagina. Als maker geeft ik meestal de voorkeur aan een presentatie fullscreen (en zo groot mogelijk) en niet 'binnen' een webpagina.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 14 2022 3:02 pm

Even verder op dit onderwerp. De jaarwedstrijd 2021 van onze club had als thema "nieuws". De jury bestond uit drie personen die geen lid zijn van de fotoclub.
Het thema werd door de meeste deelnemers geïnterpreteerd als: "Ik moet een nieuwsonderwerp fotograferen". Sommigen kozen voor lokaal nieuws, anderen voor landelijk nieuws.
De juryleden waren vaak niet op de hoogte van het lokale nieuws, hetgeen het lastig maakte om een oordeel te vellen over het al dan niet aansluiten van een foto bij het thema. Zo eindigde een foto van een gestut pand geheel onderaan, mede omdat het de jury niet duidelijk was dat het ging om een pand dat danig was ontzet na een plofkraak (iets dat in 2021 regelmatig gebeurde en dus wel nieuwswaardig was). Een foto van de bloemenzee op de locatie waar Peter R. de Vries werd vermoord werd de winnaar, hierbij was de relatie met het thema overduidelijk.
De relatie met het thema werd bij onderstaande foto door de jury totaal niet gezien. Mijns inziens was een titel hier verhelderend geweest. Één woord slechts is voldoende. Vraagje: Wie ziet de relatie wel, en welke (korte) titel zou daar bij passen?

Afbeelding
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor pimmetje » zo aug 14 2022 3:09 pm

Kwamkwammertijd.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 14 2022 3:19 pm

pimmetje schreef:Kwamkwammertijd.
Meteen gezien, bravo. De titel zou in de tegenwoordige tijd zijn: "Komkommertijd". Deze tijd van het jaar ongeveer, een periode waarin er weinig nieuws is. Voilá de relatie met het thema.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotowedstrijd, -thema en -titels

Berichtdoor Patrick » zo aug 14 2022 3:29 pm

Tja, ik geloof niet dat ik helderziende ben en snapte de foto al zonder de uitleg te lezen. Vreemd. Bij "mijn" club houden we juist van soort out-of-the-box-denken beelden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten